معنی ضرب المثل ” رطب خورده، منع رطب کی کند “

منبع: دانش‌چی

253

1399/11/2

22:52


رطب خورده، منع رطب کی کند آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل رطب خورده منع رطب کی کند

ضرب المثل رطب خورده منع رطب کی کند

در این پست با معانی، ریشه و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید با دانشچی همراه باشید.

معنی ضرب المثل رطب خورده، منع رطب، کی کند

۱- یعنی کسی که خودش کاری را انجام می دهد، نمی تواند دیگران را از انجام آن کار منع کند.

۲- این ضرب المثل را می توان برای کسانی به کار برد که مردم را موعظه و ارشاد می کنند ولی در عین حال خودشان همان کاری را انجام می دهند که دیگران را از آن منع کرده اند! دقیقا مثل عالم بی عمل که مثل زنبور بی عسل است. ๏̯̃๏ چرا که در این صورت نصیحت کردن بی فایده خواهد بود.

داستان ضرب المثل

مادری از خرما خوردن های بسیارِ پسرش به ستوه آمده بود. واعظ مشهوری در شهر بود که پسرش را نزد او بود. به واعظ گفت: پسرم هرروز خرما می خورد و در این کار بسیار زیاده روی کرده تا جایی که حالش دگرگون و مریض احوال شده است. شما او را پندی دهید تا بلکه از این کار دست بکشد. سخنان من در او اثری نمی گذارد.

واعظ اندکی فکر کرد و سپس گفت: بروید و فردا بیایید مشکلتان را حل میکنم. مادر با اینکه از رفتار واعظ تعجب کرده بود، پذیرفت. روز بعد که دوباره با پسرش نزد واعظ آمدند، واعظ پسر را کنار خودش نشاند و با لحنی مهربانانه گفت:

پسر عزیزم! سعی کن برای مدتی خرما نخوری چرا که خرمای زیاد به سلامتی تو آسیب می زند و تن لطیف تو را رنجور می سازد. اندکی احوال خود را مراعات کن تا این بیماری، وجود نازنینت را ترک کند و آن وقت می توانی به اندازه متعادلی خرما بخوری.

پسر از لحن مهربانانه واعظ خوشش آمد و گفت: من از امروز تلاشم را می کنم تا دیگر برای مدتی سمت خرما نروم. چقدر شما مهربان هستید! مادر من همه این ها را با داد و فریاد می گوید و من دوست ندارم به حرفش گوش کنم.

سپس از واعظ تشکر کردند. موقع رفتن، مادر از واعظ پرسید: چرا دیروز که آمدیم همین کار را نکردید و قرار را برای امروز گذاشتید؟ واعظ گفت: برای اینکه من دیروز خودم مشغول رطب خوردن بودم! اگر دیروز پسرت را از آنچه خودم میخوردم منع می کردم، قطعا سخن من در او کارساز نبود. آخر رطب خورده کی منع رطب کند؟!

 

نکته: این داستان را به نام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نیز آورده اند. اما گویا سند محکمی برای آن نیست!

 

اختصاصی-دانشچی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو