شاید در نظر اول تصور ما از نورپردازی، صرفا نورپردازی داخلی باشد اما باید به این موضوع توجه کرد که نورپردازی نمای بیرونی ساختمان هم بسیار اهمیت دارد؛ چون در اولین مواجهه با ساختمان به چشم می‌آید و ترکیب نور و سایۀ بناها در نمای کلی خیابان و شهر به ویژه در شب، تأثیر چشمگیری دارد.

 امروزه نورپردازی صرفاً برای روشنایی نیست و با پشتوانۀ روانشناسی و فکری برای فضاهای مختلف طراحی می‌شود. تجهیزات و تولیدات صنایع روشنایی هم آن‌قدر تنوع و زیبایی دارند که می‌توان هر ایده‌ای را با استفاده ازآن ‌ها در نمای ساختمان پیاده کرد.

در این مطلب می‌خواهیم از شیوه های نورپردازی نمای ساختمان بگوییم و پیشنهادهایی در این باره ارائه کنیم.

شیوه‌های نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی در هر نگاه ما به اطراف خانه و محله و شهر خودنمایی می‌کند و جلوۀ دیگری از زندگی را به ما نشان می‌دهد. در روز، کمبود تابش را در فضاهایی که از آفتاب محروم هستند، جبران می‌کند و در شب با توجه به روحیه و انتخاب افراد نور دلخواه را برای فعالیت‌های مختلف فراهم می‌کند. 

نورپردازی در طراحی داخلی فضا به یک تخصص حساس و مهم تبدیل شده است؛ چون هماهنگی و تناسب نور با محیط برای حفظ آرامش ساکنان فضاهای مسکونی و کارکنان فضاهای اداری و فروشگاهی بسیار مهم شده است. مثلاً امروزه بسیار مهم است که با نوع طراحی نور در فضای یک مجتمع تجاری چقدر می‌توانیم افراد را به گشت و گذار و خرید ترغیب کنیم.

معمولا نورپردازی به شیوه های متفاوتی انجام می شود که در فضاهای مختلف بسته به نوع فضا دسته‌ بندی‌ های متفاوتی دارد. بر اساس نوع لامپ‌ ها، تجهیزات نوری، کاربری، میزان مصرف انرژی و ... این دسته‌بندی بر اساس زاویۀ تابش نور و تابش آن به اشیا و فضاها است.

این دسته‌بندی‌های متنوع کار انتخاب نور مناسب برای فضاهای مختلف را سخت‌تر کرده است. اما اگر انتخاب درست با کمک‌گرفتن از متخصصان و بررسی و مقایسۀ دقیق محصولات صورت بگیرید، زیبایی و آرامش را در محیط ایجاد می‌کند. در ادامه به بررسی انواع نورپردازی با مدل های مختلف می پردازیم تا بتوانید انتخاب درست تری در زمان خرید و انتخاب محصولات و تجهیزات نورپردازی داشته باشید.

• نورپردازی با تاکید بر معماری

در این نوع نورپردازی طرح‌ها و نقش‌های برجسته و فرورفتۀ نما هستند که مورد توجه قرار می‌گیرند. معمولاً نور با زاویه‌های حساب‌شده و دقیق بر زاویه‌های خاص بنا می‌تابد. این شیوه در نورپردازی موزه ‌ها، نمادهای شهری و... بیشتر استفاده می‌شود. این سبک از نورپردازی معمولا برای ساختمان های مسکونی معمول استفاده نمی شود ولی در ساختمان های تاریخی بهترین تکنیکی است که زیبایی و جلوه ی نمای ساختمان را تغییر نمی دهد.

• نورپردازی نمای یکدست

در این شیوه تمام نمای ساختمان از یک نوع نور مشترک و به یک اندازه نور می‌گیرد. معمولاً در نورپردازی مجتمع‌های تجاری و اداری و خانه‌های مسکونی این شیوه با یک طیف رنگی یکدست به کار گرفته می‌شود. در استفاده از این سبک نورپردازی باید به رنگ سایر المان ها نیز توجه کرد که هماهنگی لازم باهم را داشته باشند.

• نورپردازی از داخل به بیرون

در این روش از مکان‌هایی مثل لبه‌های پنجره‌ها یا تیفه‌های دیوار و فرورفتگی‌های نقش و نگار ساختمان، به سمت بیرون تابیده می‌شود و فقط بخش‌هایی از نما را روشن می‌کند. شیوۀ قرارگرفتن نورها در کنار هم می‌تواند طرح‌های زیبایی برای نور نمای ساختمان بسازد. در این تکنیک باید به زاویه درست پرتوهای نور توجه کنید تا نور به داخل راه پیدا نکرده و سبب آزار چشمی نشود. یکی از بهترین تجهیزات برای این مدل از نورپردازی استفاده از وال واشرهایی با لنز مناسب می باشد.

لایت هوم

پیشنهادهایی برای نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نما همان‌قدر که به ساختمان زیبایی و شکوه می‌بخشد اگر اصولی انجام نشود ممکن است مشکل ایجاد کند. در ادامه پیشنهادها و توصیه‌هایی برای رعایت قواعد نورپردازی نمای ساختمان ارائه می‌کنیم. با رعایت این نکته‌ها هم یک نورپردازی اصولی اجرا می‌کنید و هم از ایجاد مشکل برای دیگران جلوگیری خواهید کرد.

• نورپردازی نباید به صورتی باشد که برای ساختمان‌های اطراف و روبه‌رو مزاحمت ایجاد کند. 

• نورها نباید شدید باشند تا باعث آزار بینندگان خارجی شود.

• نورپردازی مخصوصاً در شیوۀ از داخل به بیرون، نباید طوری باشد که برای ساکنان ساختمان مزاحمت ایجاد کند. 

• رنگ نور و نوع نورپردازی و لامپ‌هایی که انتخاب می‌کنید باید با طراحی کلی داخلی و بیرونی ساختمان و مصالحی که در آن‌ها به کار گرفته شده، متناسب و هماهنگ باشد.

نورپردازی

برای نورپردازی نمای ساختمان یا هر فضای دیگری، هر طرح و شکل و سلیقه‌ای را می‌توان پیاده کرد. اگر اصولی که گفته شد در نظر گرفته شود، محدودیتی در اجرای نورپردازی‌های خلاقانه وجود ندارد. البته در انتخاب یک سبک برای نورپردازی نمای ساختمان بهتر است به ساختمان های اطراف نیز توجه داشت تا عدم هماهنگی بین چند ساختمانی که در یک خیابان کنار هم قرار دارند ایجاد نشود. در نورپردازی نمای بیرونی ساختمان باید به اصول زیبایی شناسی و شهرسازی نیز توجه شود.

با تنوع گسترده‌ای که امروزه در تولید تجهیزات روشنایی و لامپ‌ها وجود دارد، دسترسی به نورپردازی دلخواه بسیار راحت است. با در نظر گرفتن نوع کاربری ساختمان می‌توان از سبک‌ها و شیوه‌های مختلف نورپردازی استفاده کرد و مناسب‌ترین شیوه را اجرا کرد. شما می توانید برای خرید تجهیزات نورپردازی نما و یا مشاوره در رابطه با نورپردازی ساختمان با مشاوران لایت هوم ارتباط برقرار نمایید.