طرز تهیه شیرین پلو تهرانی

طرز تهیه شیرین پلو تهرانی با گوشت مرغ تکه ای

شیرین پلو تهرانی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و مخصوص ایرانی است که با طعم ها و مواد متنوعی تهیه می شود. شیرین پلوی قزوینی معمولا با گوشت مرغ ریش ریش شده تهیه می شود، اما در تهعیه شیرین پلو تهرانی از تکه های کامل ران یا سینه مرغ استفاده می شود. جالب است بدانید شیرین پلوی تهرانی در گذشته به عنوان یک غذای فوق العاده مجلسی شناهته می شده است که برای مراسم های مهم مثل عروسی و عقد استفاده می شده است. یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود این غذا را به عنوان یک غذای مجلسی بشناسیم این است که در آن از مغزیجاتی مانند خلال پسته و زعفران فراوان استفاده می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی تهرانی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۲ نفر
سینه یا ران مرغ۲ یا ۳ تکه
برنج۲ پیمانه
خلال پسته۲ قاشق غذاخوری
هویج۲ عدد
گلاب۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۴ قاشق غذاخوری
پیاز۱ عدد
زرشک۲ قاشق غذاخوری
کره۲۰ گرم
شکر۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت شیرین پلو تهرانی

مرحله اول

برای تهیه شیرین پلوی تهرانی ابتدا برنج را نسبت به نوع ان با مقداری نمک و آب ولرم به مدت ۳۰ دقیقه تا ۳ ساعت می خیسانیم. البته توجه داشته باشید که در صورت استفاده از برنج های غیر ایرانی معمولا نیاز به خیساندن نیست.

مرحله دوم

در این مرحله هویج ها را پس از شستشو پوست می گیریم، سپس با رشته کن یا یک کارد تیز هویج ها را به صورت رشته های یکدست برش می زنیم و کنار می گذاریم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله سوم

سپس مقداری روغن اضافه می کنیم، پس از اینکه روغن به خوبی داغ شد، هویج رشته شده را به تابه اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا حالت خود را حفظ کند، سپس هویج را از تابه خارج کرده و کنار می گذاریم.

مرحله چهارم

در این مرحله خلال پسته را داخل نصف فنجان گلاب می ریزیم و اجازه می دهیم به خوبی خیس بخورد و طعم و عطر گلاب را بگیرد. در ادامه کمی روغن داخل تابه می ریزیم و تکه های گوشت مرغ را به تابه اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

حالا آنها را به خوبی تفت می دهیم تا رنگشان تغییر کند، در ادامه ۱ لیوان آب به تابه اضافه می کنیم، سپس پیاز خرد شده را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه کرده و درب تابه را می گذاریم تا تکه های گوشت مرغ به طور کامل بپزند.

مرحله ششم

در این مرحله یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر زا آب می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب جوش بیاید. در ادامه ۱ قاشق چایخوری نمک و ۱ قاشق غذاخوری روغن به آب جوش اضافه می کنیم و کمی هم می زنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله برنج خیسانده شده را به قابلمه آب جوش اضافه می کنیم و به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه صبر می کنیم تا پخت اولیه برنج انجام شود. پس از گذشت این زمان برنج را با آب معمولی آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله هشتم

حالا داخل یک قابلمه مناسب کمی روغن می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم، سپس به دلخواه از نان لواش یا سیب زمینی ورقه ای برای ته دیگ استفاده می کنیم. در ادامه برج را کم کم روی ته دیگ می ریزیم و دم می گذاریم.

مرحله نهم

در این مرحله کره را داخل یک تابه مناسب می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم. در ادامه زرشک را به همراه شکر، خلال پسته خیس خورده، خلال پوست پرتقال، زعفران دم کرده و گلاب به تابه اضافه می کنیم.

مرحله دهم

مواد را به خوبی تفت می دهیم تا با هم یکدست شوند، سپس تابه را از ری حرارت کنار می گذاریم. پس از اینکه گوشت مرغ به خوبی پخت انرا از آبش جدا می کنیم و به همراه کمی زعفران سرخ می کنیم تا کاملا طلایی شوند.

مرحله یازدهم

آب مرغ را می توانیم به صورت جداگانه در کنار شیرین پلو سرو کنیم که سلیقه ای می باشد. پس از اینکه برنج به طور کامل دم کشید انرا درون دیس می کشیم و با مرغ سرخ شده و مخلوط زرشک تزیین کرده و سرو می کنیم.