طرز تهیه کوکو سیب زمینی با سبزی

طرز تهیه کوکو سیب زمینی با سبزی خوشمزه و مخصوص سبزیجات معطر

کوکو سیب زمینی با سبزی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و ساده ایرانی است که با دستورها و مواد بسیار متنوعی تهیه می شود. این غذای خوشمزه از ترکیب مواد کوکو سیب زمینی و انواع سبزیجات معطر تهیه می شود که به دلیل استفاده از سبزیجات خوش عطر بسیار خوشمزه و لذیذ است. برای تهیه این کوکوی خوشمزه می توانیم از انواع سبزی ها کوهی و محلی استفاده کنیم تا کوکوی خوشمزه تری داشته باشیم. مثلا در شهرهای شمالی می توانیم از خالواش و چوچاق استفاده کنیم یا در شهرهای کوهستانی از سبزیجاتی مانند پیازچه و پونه کوهی استفاده کنیم، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۲ نفر
سیب زمینی۲ عدد متوسط
تخم مرغ۲ عدد
سبزی معطر۲۰۰ گرم
پیاز۱ عدد
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت کوکو سیب زمینی با سبزی

مرحله اول

برای تهیه کوکو سیب زمینی خوشمزه با سبزیجات معطر ابتدا سیب زمینی ها را پس از شستشو به همراه دو پیمانه آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب سریعتر به جوش بیاید.

مرحله دوم

پس از اینکه سیب زمینی ها آبپز شدند، آنها را رنده می کنیم و داخل یک کاسه مناسب می ریزیم. در ادامه پیاز را با رنده متوسط رنده می کنیم و پس از گرفتن آب اضافی اش به کاسه حاوی سیب زمینی اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله تخم مرغ ها را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه ترکیب می کنیم و به کاسه اضافه می کنیم. توجه داشته باشید که زمان اضافه کردن تخم مرغ، سیب زمینی باید کاملا خنک و هم دمای محیط شده باشد.

مرحله چهارم

در این مرحله سبزی معطر را به صورت ریز خرد می کنیم. توجه داشته باشید که از انواع سبزیجات محلی و کوهی می توانیم در تهیه این کوکو استفاده کنیم، در این دستور از گشنیز، نعنا و جعفری استفاده شده است.

مرحله پنجم

سبزی معطر را هم پس از اینکه خرد کردیم به دیگر مواد اضافه می کنیم، سپس مواد را به خوبی ترکیب می کنیم تا با هم یکدست شوند. در صورتی که مایه کوکو کمی شل بود، می توانیم ۱ قاشق غذاخوری آرد سوخاری ریز اضافه کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله روی درب کاسه را با سلفون می پوشانیم و به مدت یک ساعت در یخچال قرار می دهیم تا طعم و عطر مواد کوکو با هم تلفیق شوند. پس از گذشت این زمان کاسه را از یخچال خارج می کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم و کمی روغن اضافه می کنیم، سپس کمی از مایه کوکو بر می داریم و آنرا با دست به صورت گرد یا بیضی شکل می دهیم و به آرامی در روغن می اندازیم.

مرحله هشتم

حالا به مدت ۳ تا ۶ دقیقه صبر می کنیم تا قسمت زیرین کوکو کاملا طلایی شود، سپس کوکوها را به آرامی بر می گردانیم تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود. سمت دیگر کوکوها را هم به مدت ۳ تا ۶ دقیقه سرخ می کنیم.

مرحله نهم

پس از اینکه دو سمت کوکوها طلایی شد، آنها را از تابه خارج می کنیم و روی دستمال حوله ای می چینیم تا روغن اضافی شان گرفته شود. در پایان این کوکوهای خوشمزه و معطر را به همراه نان داغ سرو می کنیم.