مرگ‌های کرونا بیشتر است یا آلودگی هوا؟

42

1399/11/2

23:10


مرگ‌های کرونا بیشتر است یا آلودگی هوا؟

سلامت نیوزآلودگي هوا در فصل سرد، دغدغه جدي و چند‌ساله مردم و مسئولان است؛ موضوعي که هر سال با سرد شدن هوا گريبانگيرمان مي‌شود و ظاهرا هم در شرايط فعلي جز انتظار براي مدد باران و باد و خلاصي از آن، کار ديگري از دست کسي بر‌نمي‌آيد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،بنابر اعلام شرکت کنترل کيفيت هواي تهران، طي دي ماه سال جاري در تهران 24 روز هواي آلوده تنفس کرده‌ايم که از اين بين 13 روز ناسالم براي همه گروه‌ها و 11 روز ناسالم براي گروه‌هاي حساس بوده است و تنها حدود 6 روز کيفيت هوا در حد قابل قبول گزارش شده است.

اين در حالي است که پيش از شروع فصل سرما گمان مي‌رفت به دليل شيوع کرونا و کاهش حضور مردم در اجتماعات، دورکاري بخشي از شاغلان، آنلاين شدن مدارس و دانشگاه‌ها و ... ميزان آلودگي هوا نسبت به مدت مشابه در ساليان قبل کاهش يابد؛ مقوله‌اي که محقق نشدن آن زير سايه منحوس کرونا دو عامل اصلي نگراني فعلي پزشکان و متخصصان را براي افزايش بيماري‌هاي تنفسي در پي داشته است.


درگيري سيستم تنفسي با آلودگي هوا

مرگ‌هاي ناشي از آلودگي هوا
در عين حال آلودگي هوا علت 20 درصد مرگ‌هاي ناشي از بيماري‌هاي ايسکميک قلب، 19 درصد از مرگ‌هاي ناشي سرطان‌هاي ريه، علت 26 درصد مرگ‌هاي ناشي از سکته‌هاي مغزي، علت 20 درصد مرگ‌هاي ناشي از ديابت، علت 40 درصد مرگ‌هاي ناشي از بيماري‌هاي مزمن انسداد ريوي و 30 درصد مرگ‌هاي ناشي از عفونت‌هاي حاد دستگاه تنفسي است.

این موارد نشان مي‌دهد آلودگي هوا مي‌تواند روي سکته قلبي، سکته مغزي، سرطان ريه، ديابت و.... موثر باشد. به گفته شاهسوني، همچنين آلودگي هوا با انتقال بيشتر بيماري کوويد19 ارتباط دارد و در عين حال منجر به تشديد اين بيماري مي‌شود؛ به طوري که آلودگي هوا و ذرات آلاينده هوا تا 15 درصد منجر به افزايش موارد مرگ و مير و ابتلاي ناشي از کرونا مي‌شود. وي مي‌گويد: ثابت شده است که ويروس کرونا مي‌تواند روي ذرات معلق ريز بچسبد و وارد سيستم تنفسي فرد شود و ذرات معلق در هوا مي‌توانند يک نوع مسير انتقال براي کرونا باشد.


آغاز بارش‌ برف و باران
در هر حال طي دو يا سه روز اخير با افزايش وزش باد اندکي از ميزان تجمع آلاينده‌ها کاسته شده است و با پيش‌بيني سازمان هواشناسي مبني بر آغاز بارش‌ برف و باران طي روزهاي آتي، اميد مي‌رود تا از شرايط آلودگي هوا دور شويم اما اميد بستن به شرايط جوي تا چه مدت مي‌تواند برطرف‌کننده معضل آلودگي هوا باشد؟

در اين راستا و براي شناسايي عوارض آلودگي هوا در روزهاي کرونايي دکتر داوود عطاران، رئيس انجمن متخصصين ريه گفت: ذرات آلاينده و انواع مواد سمي مانند دي‌اکسيد نيتروژن، دي‌اکسيد گوگرد، ذرات معلق ازن و... که در محيط وجود دارند، مي‌توانند سبب اسپاسم و تنگي مجاري تنفسي شوند و در کساني که بيماري‌هاي زمينه‌اي تنفسي مانند آسم و برونشيت داشته باشند بيماري تشديد مي‌شود.

البته در افراد سالم نيز حتي کساني که زمينه آلرژي دارند هم در خطر هستند. وي با اشاره به اينکه آلوگي هوا زمينه بروز عفونت‌هاي تنفسي را فراهم مي‌کند، ادامه داد: ثابت شده است که آلودگي هوا موجب تضعيف سيستم ايمني و مجاري تنفسي مي‌شود در واقع در سيستم تنفسي مکانيسم‌هاي دفاعي وجود دارد که آلودگي هوا مي‌تواند عملکرد آنها را دچار اختلال کند.

تعطيلي شهرها براي کنترل آلودگي هوا
وي افزود: اخيرا مطالعاتي در برخي کشورها از جمله چين و ايتاليا صورت گرفته و مشخص شده است کساني که در معرض آلودگي هوا بودند هم بيشتر در معرض ابتلا به کرونا بودند و هم ميزان مرگ و مير در آنها بالاتر بوده است‌. عطاران‌ تاکيد کرد: تضعيف سيستم ايمني و ريه‌ها مي‌تواند مهم‌ترين عامل افزايش احتمال ابتلا به کرونا در ميان کساني باشد که در هواي آلوده تنفس کرده‌اند.

وي درباره تاثير تعطيلي شهرها براي کنترل و کاهش آلودگي هوا، اظهار کرد: به نظر مي‌رسد بهتر است منابع توليد آلاينده‌ها کنترل شود تا اينکه به تعطيلي شهرها فکر کنيم. تردد خودروها و کنترل کيفيت سوخت آنها، نظارت بر سوخت مورد استفاده‌ي کارخانه‌ها و نيروگاه‌ها و... عوامل مهم‌تري براي کاهش آلودگي هوا هستند. قطعا آلايندگي موادي همچون مازوت بسيار بيشتر از ساير سوخت‌ها است و کنترل اين عامل تاثير بسزايي در کاهش آلودگي هوا دارد.

تاثير مصرف سيگار و قليان
وي در ادامه سخنان خود به تاثير مصرف سيگار و قليان در زمان آلودگي هوا اشاره کرد و گفت: آلودگي هوا به تنهايي ميزان ابتلا به بيماري‌هاي قلبي- عروقي، تنفسي، سرطان ريه و... را افزايش مي‌دهد و مصرف دخانيات در چنين هوايي احتمال ابتلا به موارد ذکر شده را دو‌چندان مي‌کند. عطاران در پايان صحبت‌هايش تصريح کرد: موضوع کرونا و مشکلات آن ظرف چند ماه آينده کاهش خواهد يافت زيرا هم مردم رعايت مي‌کنند و هم به واکسن و داروهاي تاثيرگذار دست خواهيم يافت.

اما موضوع آلودگي هوا چنين نيست، در دو دهه اخير درگير آن بوده‌ايم و اگر بي‌توجهي به آن ادامه‌دار شود ميزان مرگ و مير ناشي از آلودگي هوا به مراتب از مرگ و مير ناشي از کرونا بيشتر خواهد شد؛ اين در حالي است که مرگ ناشي از آلودگي هوا «مرگ خاموش» است و مانند مرگ ناشي از کرونا توجهات را به سمت خود جلب نمي‌کند و تنها در فصول خاصي از سال که ميزان آلودگي هوا افزايش مي‌يابد موقتا به آن توجه مي‌شود و مجددا فراموش مي‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو