خربزه درختی که به طور معمول پاپایا نامیده می شود در مناطق گرمسیری رشد می کند و یکی از محبوب ترین میوه ها است. این میوه نارنجی رنگ مایل به زرد پر از مواد مغذی است که فواید بسیاری برای سلامتی ما به ارمغان می آورد. خاصیت ضد باکتری دارد و تقریبا از همه قسمت های پاپایا می توان استفاده کرد. جدا از میوه آن بیشترین قسمت مورد مصرف پاپایا برگ آن است. آب برگ پاپایا بهترین داروی مورد استفاده برای افزایش تعداد پلاکت خون است. در چند سال گذشته به دلیل مزایای مختلف برای سلامتی محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

سرشار از آنزیم هایی مانند پاپئین و كيمو پاپائين است که به هضم غذا کمک می کند، از نفخ شکم و سایر اختلالات گوارشی جلوگیری می کند. ترکیب آلکالوئید موجود در آن به طور موثری در مبارزه با شوره سر و طاسی کار می کند. برگ های آن حاوی مقدار زیادی ویتامین A،  C، E، K و B هستند. از برگ های پاپایا به عنوان چای، عصاره، آب میوه و قرص برای درمان بیماری و ارتقای سلامتی استفاده می شود. به گزارش ایندیاتایمز، در اینجا فواید آب برگ پاپایا برای سلامتی و روش صحیح تهیه آن آورده شده است.

آب برگ پاپایا می تواند علائم تب دنگی را درمان کند

از آب برگ پاپایا به طور معمول برای درمان علائم مرتبط با تب دنگی استفاده می شود. علائم رایج تب دنگ شامل تب، خستگی، سردرد، حالت تهوع، بثورات پوستی و استفراغ است. در برخی موارد شدید می تواند منجر به کاهش سطح پلاکت شود که خطر خونریزی را افزایش می دهد و در صورت عدم درمان حتی می تواند کشنده باشد. در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری دنگی وجود ندارد و آب برگ پاپایا یکی از متداول ترین روش های درمانی آن به شمار می آید. 3 مطالعه شامل صدها نفر از افراد مبتلا به دنگی نشان داد عصاره برگ پاپایا به افزایش شدید سطح پلاکت خون کمک می کند.

آب برگ پاپایا می تواند به تعادل سطح قند خون کمک کند

آب برگ پاپایا اغلب به عنوان دارویی طبیعی برای درمان دیابت و در نتیجه بهبود سطح قند خون استفاده می شود. مطالعات انجام شده روی موش ها نشان داده است عصاره برگ پاپایا پر از آنتی اکسیدان و اثرات کاهش دهنده قند خون است. با محافظت از سلول های تولید کننده انسولین در لوزالمعده از آسیب و مرگ زودرس جلوگیری می کند، اما هیچ تحقیقی درباره آن در فاز انسانی انجام نشده است.

برگ پاپایا از سلامت دستگاه گوارش پشتیبانی می کند

از دمنوش های برگ پاپایا برای تسکین علائم گوارشی مانند گاز، نفخ و دل درد استفاده می شود. برگ پاپایا حاوی فیبر است که از سلامت دستگاه گوارش پشتیبانی می کند که می تواند پروتئین بزرگ را به پروتئین ها و اسیدهای آمینه کوچک تر و آسان تر تبدیل کند، همچنین در درمان مشکلاتی مانند یبوست، دل درد و تسکین علائم در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر نیز کمک می کند. این یافته ها محدود به شواهد است و هیچ تضمینی وجود ندارد که هضم شما را بهبود بخشد، اما تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

برگ پاپایا اثرات ضد التهابی دارد

آماده سازی برگ پاپایا برای درمان طیف وسیعی از شرایط التهابی داخلی و خارجی از جمله درد عضلانی و مفاصل استفاده می شود. یک مطالعه نشان داد عصاره برگ پاپایا به طور قابل توجهی التهاب و تورم پنجه موش های مبتلا به آرتروز را کاهش می دهد.

آب برگ پاپایا می تواند از رشد مو پشتیبانی کند

استفاده از آب برگ پاپایا روی پوست سر می تواند باعث تقویت رشد و سلامت مو شود، اما شواهد اثبات کننده همین امر بسیار محدود است. مطالعات نشان می دهد سطح بالای استرس اکسیداتیو در بدن می تواند به ریزش مو کمک کند، بنابراین داشتن یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود رشد مو کمک کند. به علاوه، آب پاپایا دارای خواص ضد قارچی است که می تواند قارچ ایجاد کننده شوره سر به نام مالاسزیا را کنترل کند.

برگ پاپایا می تواند باعث سلامت پوست شود

برگ پاپایا به صورت خوراکی مصرف می شود و برای لطافت و تمیزی پوست روی آن گذاشته می شود. حاوی آنزیم حل کننده پروتئین به نام پاپئین است که به عنوان لایه بردار عمل می کند، بنابراین به از بین بردن گرد و غبار و سلول های مرده پوست کمک می کند. به علاوه، باعث کاهش مسدود شدن منافذ، موهای داخلی و آکنه نیز می شود.

بیشتر بخوانید: درمان فشار خون بالا در طب سنتی

برگ پاپایا خاصیت ضد سرطانی دارد

از برگ پاپایا در طب سنتی برای پیشگیری و درمان انواع خاصی از سرطان استفاده شده، اما تحقیقات بیشتری برای تایید آن لازم است. آب میوه توانایی مهمی در جلوگیری از رشد سلول های سرطانی پروستات و پستان در فاز آزمایشگاهی نشان داده، اما هیچ مطالعه ای هنوز در فاز انسانی یا حیوانی انجام نشده است.

طرز تهیه آب برگ پاپایا

برای تهیه این نوشیدنی به مقداری برگ و آب تازه پاپایا نیاز دارید. با قطع ساقه شروع کنید حالا برگ ها را مثل کلم خرد کنید و آن را با مقداری آب داخل مخلوط کن بریزید خوب آنرا ترکیب کنید حالا این نوشیدنی پر فایده آماده است. در طول روز می توان تا 100 میلی لیتر آب برگ پاپایا در سه زمان برای درمان علائم تب دنگی بنوشید برای بخشیدت طعم بهتر به آن می توانید کمی نمک یا شکر اضافه کنید.

مترجم: الهه زارعی