مراحل ایمپلنت دندان چیست؟

مراحل ایمپلنت دندان چیست؟


منبع: نی نی بان

112

1399/11/2

23:24


یکی از بهترین روش‌ها برای اصلاح طرح لبخند و همچنین پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته، ایمپلنت دندان می‌باشد. مراحل ایمپلنت دندان به نوعی طراحی شده که این ایمپلنت‌ها شباهت بسیار زیادی با دندان‌های حقیقی انسان‌ها داشته باشند. هر ایمپلنت دندان دارای سه بخش فیکسچر، اباتمنت، پروتز یا روکش ایمپلنت می‌باشد که معمولا طی ۳ الی ۹ ماه انجام می‌شود. یکی از روش‌های ایمپلنت دندان که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است، ایمپلنت دندان فوری می‌باشد. در این نوع ایمپلنت، جای خالی دندان فرد در مدت زمان کوتاه‌تری پر می‌شود و همین موضوع نیز اصلی‌ترین دلیل محبوبیت این نوع از ایمپلنت دندانی می‌باشد.

مراحل ایمپلنت دندان چیست؟

اگرچه ایمپلنت دندان و مراحل آن یکی از کم دردسرترین روش‌های درمان دهان و دندان به حساب می‌آید، اما این روش نیز به نوبه خود در کنار مزایای بسیار زیادش، با معایب و عوارضی نیز همراه است. شناخت این معایب می‌تواند سبب گردد که در انتخاب روش مورد نظر خود با آگاهی بیشتری اقدام نمایید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با ایمپلنت دندان، مراحل انجام ایمپلنت دندان و همچنبن مزایا و معایب آن با شما در میان بگذاریم.

ایمپلنت دندان چیست؟

دلایل مختلفی می‌توانند سبب گردند که افراد دندان‌های خود را از دست دهند. نبود این دندان‌ها و جای خالی آن‌ها در دهان سبب کاهش زیبایی دهان و لبخند افراد می‌شود. در نتیجه می‌توان پر کردن جای خالی دندان‌ها را یکی از مهم‌ترین نکات برای داشتن لبخندی زیبا دانست. پروتز‌های دندانی روش مناسبی برای پر کردن جای خالی دندان‌ها می‌باشند. بریج دندانی و روکش دندان از روش‌های پر کردن جای خالی دندان از دست رفته می‌باشند، اما هیچ یک از این دو روش به عنوان روش اصلی شناخته نمی‌شود.

اصلی‌ترین روش پر کردن جای خالی دندان از دست رفته را می‌توانیم ایمپلنت یا کاشت دندان بدانیم. ایمپلنت‌های دندانی به نوعی طراحی شده‌اند که به خوبی می‌توانند نقش یک دندان حقیقی را برای انسان ایفا کنند. قرار گرفتن پیچی با نام فیکسچر به عنوان پایه ایمپلنت سبب می‌شود که این پیچ همانند ریشه‌ای قوی دندان را نگه داشته و از آن محافظت نماید. بر خلاف دندان‌های مصنوعی که متحرک هستند، ایمپلنت‌های دندانی به صورت کاملا ثابت روی استخوان فک افراد کاشته می‌شوند و مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌نمایند.

پیش از اینکه به معرفی مراحل ایمپلنت دندان بپردازیم، بهتر است قطعات هر واحد ایمپلنت را با هم مرور کنیم. هر یک واحد ایمپلنت دارای ۳ بخش می‌باشد. بخش اول که فیکسچر نامیده می‌شود، پیچی از جنس آلومینیومی است که داخل استخوان فک قرار گرفته و به نوعی نقش ریشه دندان را برای افراد ایفا می‌کنند. بخش دوم ایمپلنت، تحت عنوان اباتمنت شناخته می‌شود. این قسمت، واسطی میان پروتز ایمپلنت و فیکسچر می‌باشد. بخش سوم از ایمپلنت نیز، همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، روکش و یا پروتز ایمپلنت می‌باشد. قرار گرفتن این پروتز روی اباتمنت باعث می‌شود که ایمپلنت دندان، ظاهری کاملا مشابه با دندان حقیقی افراد داشته باشد.

مراحل ایمپلنت دندان چیست؟

برای ایمپلنت دندان‌های فک بالا لازم است ۲ الی ۳ ماه از زمانی که دندان را کشیده‌اید گذشته باشد و این عدد برای ایمپلنت دندان‌های بالا ۴ الی ۵ ماه می‌باشد. انجام ایمپلنت دندان از سوی بسیاری از دندانپزشکان و متخصصین این حوزه مورد تایید می‌باشد و می‌توانید پس از یافتن بهترین متخصص ایمپلنت در تهران، نسبت به انجام این روش درمانی اقدام نمایید. دقت داشته باشید که پیش از انجام آن حتما با مراحل ایمپلنت دندان، مزایا و معایب آن آشنا باشید.

مراحل ایمپلنت دندان چیست؟

پیش از اینکه روش درمانی ایمپلنت دندان را مورد استفاده قرار دهید، لازم است مورد معاینه دندانپزشک قرار گیرید تا به شما اطمینان دهد که ایمپلنت دندان برای شما بهترین گزینه است. پس از اینکه مورد تایید دندانپزشک خود قرار گرفتید، می‌توانید مورد درمان قرار گیرید. مراحل ایمپلنت دندان به سرح زیر می‌باشذ:

  • بی حسی موضعی

اولین مرحله از مراحل ایمپلنت دندان، تزریق داروی بی حسی موضعی به بیمار می‌باشد.

  • قرار دادن فیکسچر

بعد از اینکه استخوان فک و لثه شما به صورت کامل بی حس شد، پیچی از جنس تیتانیوم داخل استخوان فک شما قرار می‌گیرد. این پیچ با نام فیکسچر قرار می‌گیرد. لازم است فیکسچر به مدت ۱۲ الی ۲۴ هفته داخل فک فرد بماند تا به خوبی با استخوان فک جوش بخورد و به مقاومت ریشه دندان باشد. معمولا طی این زمان پروتزی موقتی روی فیکسچر قرار می‌گیرد تا امکان غذا خوردن و تکلم برای بیمار وجود داشته باشد.

  • قرار دادن پروتز یا روکش دندانی

پس از اینکه فیکسچر به خوبی با استخوان فک جوش خورد، لازم است قطعه اباتمنت روی آن قرار گیرد. همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، اباتمنت واسط میان فیکسچر و پروتز دندانی می‌باشد. پس از قرار دادن اباتمنت، در مرحله آخر از مراحل ایمپلنت دندان روکش و یا پروتز ایمپلنت روی ایمپلنت دندانی قرار می‌گیرد. این پروتز‌ها ظاهری کاملا مشابه با دندان‌های حقیقی انسان‌ها دارند. دقت داشته باشید که پس از قرار دادن ایمپلنت دندان نیز لازم است هر چند مدت یکبار به پزشک متخصص خود مراجعه نمایید تا سالم بودن پایه‌های دیگر را نیز بررسی نماید.

مراحل ایمپلنت دندان چیست؟

مزایای ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان نسبت به سایر روش‌های درمانی برای پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته، مزایای بسیاری را با خود به همراه دارد. اگرچه معمولا ایمپلنت‌های دندانی دارای قیمت نسبتا بالایی هستند، اما می‌توانیم آن‌ها را بهترین روش جایگزینی دندان‌ها بدانیم. برخی از اصلی‌ترین مزایای ایمپلنت دندان به شرح زیر هستند:

  • قدرت تکلم و جویدن غذا
  • جلوگیری از تحلیل استخوان فک
  • زیبا شدن لبخند افراد
  • طول عمر بالا و ثابت بودن آن
  • راحتی بسیار زیاد
  • جلوگیری از تحلیل استخوان‌ها به دلیل عدم وجود دندان

در اکثر موارد، کسانی که تحت درمان مراحل ایمپلنت دندان قرار می‌گیرند، از این روش درمانی رضایت کامل دارند و به همین خاطر نیز طرفداران ایمپلنت روبه روز در حال افزایش می‌باشند. اگر دندانی را از دست دادید، نگران نباشید. راه جایگزینی دندان شما یافته شده است. ایمپلنت دندان، بهترین جایگزین دندان‌های از دست رفته به حساب می‌آید.

معایب ایمپلنت دندان چیست؟

حال که با ایمپلنت دندان و مراحل ایمپلنت دندان آشنا شده و مزایای آن را بیان کرده ایم، وقت آن رسیده که کمی نیز در رابطه با معایب این روش درمانی بگوییم. برخی از معایب ایمپلنت دندان به شرح زیر می‌باشد:

  • قیمت نسبتا بالا
  • طولانی بودن مدت درمان
  • وجود ریسک به هنگام انجام جراحی
  • نیاز به مورد معاینه قرار گرفتن به صورت دوره‌ای
  • نیاز به پیوند استخوان در صورت عدم وجود تراکن استخوان کافی

مراحل ایمپلنت دندان چیست؟

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با مراحل ایمپلنت دندان می‌توانید با متخصصین ایمپلنت ما در کلینیک نی‌نی‌بان در ارتباط باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو