طریقه کاشت و پرورش گل مارگریت در خانه

طریقه کاشت و پرورش گل مارگریت در خانه


منبع: آرگا

71

1399/11/2

23:25


توجه داشته باشید که گیاه مارگریت از گیاهان یک ساله می باشد که اصول کشت و پرورش بسیار راحتی دارد و در این مقاله سعی داریم اصول و روش های کاشت و پرورش گل مارگریت را به صورت کامل بیان نماییم.

به طور کلی گیاه مارگریت از دسته گیاهان بومی جزایر قناری است و در اصول نوعی داووی محسوب می شود که البته از نظر ویژگی های بوته و گل از گل داووی متمایز می شود. این گیاه علفی دارای اصول پرورش بسیار راحتی است و شما با یادگیری دستورالعمل کاشت می توانید به راحتی گل مارگریت را کشت نمایید.

پرورش گل مارگریت

بهتر است بدانید که گیاه ماگریت در واقع از دسته گیاهان علفی، دائمی و چند ساله می باشد که اغلب به صورت گیاهی یکساله مورد کشت قرار می گیرد. این گیاه دارای ساقه های چوبی شکل است و گل های آن نیز کلاپرک بوده و دارای دو نوع مختلف از گلبرگ ها می باشد. یک نوع گلبرگ که به صورت گلبرگ های زبانه ای در رنگ های سفید و صورتی می باشد و گلبرگ دیگری دارای گل هایی لوله ای شکل است که اغلب به شکل دایره ای در قسمت وسط گل قرار گرفته است. این گیاه دارای ارقامی پابلند و پاکوتاه است که ارقام پابلند آن اغلب برای تزئین در دسته گل ها و ارقام پاکوتاه برای کاشت کف پوش و فضای سبز به کار می روند. جالب است بدانید که گلدهی مارگریت اغلب از اواسط بهار شروع می شود و تا پایان تابستان نیز ادامه دارد. همچنین گیاه زینتی مارگریت که با نام گیاه زینتی شستا نیز شناخته می شود گیاهی چند ساله و محبوب می باشد که گل های سفید بسیار زیبا با مرکز زرد تولید می کند. این گیاه قادر است به ارتفاع ۶۰ تا ۹۰ سانتی متر و همچنین عرض ۳۰ تا ۶۰ سانتی متر رشد کند و دارای برگ های نیزه ای شکل به رنگ سبز تیره می باشد.

چگونگی پرورش گیاه مارگریت

دستورالعمل کاشت بذر مارگریت:

توجه داشته باشید که برای کاشت بذر مارگریت بایستی آن را به صورت مستقیم در فصل بهار و پس از رفع سرما درون گلدان کشت نمایید و بذور را پس از مدت زمان ۶ تا ۸ هفته از پایان سرما به زمین اصلی انتقال دهید.

توصیه می شود که بذرها را بر روی سطح خاک قرار دهید و لایه بسیار نازکی از خاک یعنی حدود ۲ میلی متر بر روی بذور بپاشید.

خاک بستر را مادام باید مرطوب نگه دارید تا بذور جوانه بزنندو البته بایستی مراقب باشید که خاک بیش از حد خیس نشود. همچنین دمای ایده آل برای رویش بذور بازه دمایی ۲۱ درجه سانتی گراد است.

جوانه زنی بذرهای مارگریت حدود ۱۵ الی ۳۰روز طول خواهد کشید و پس از اینکه نهال ها به اندازه ۱۰ سانتی متر رسیدند بایستی بین آن ها ۳۰ تا ۴ سانتی متر فاصله قرار دهید.

اگرچه گیاه مارگریت در خاک های ضعیف هم قابلیت رویش دارد اما اغلب خاک هایی غنی همراه با زهکشی ایده آل را برای رویش ترجیح می دهد.

گیاهتان را بایستی به صورت مرتب آبیاری نمایید و خاک بستر را مرطوب کنید. البته نباید در این روند زیاده روی داشته باشید زیرا با پوسیده شدن ریشه گیاهتان مواجه خواهید شد.

توجه داشته باشید گیاه مارگریت زمانی که از طریق بذر کشت می شود از سال دوم گل می دهد و چنانچه قصد دارید این گیاه را در محیط گلدان پرورش دهید و در خانه نگهداری کنید می توانید هر زمان از سال پرورش گل مارگریت را انجام دهید.

پرورش گل مارگریت در خانه

شرایط مورد نیاز برای پرورش مارگریت:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط و اصول لازم برای پرورش پرداخته ایم:

آبیاری:

معمولا در بین فواصل آبیاری سطح خاک تا حدودی رطوبت خود را از دست خواهد داد و به همین خاطر بایستی آن را آبیاری نمایید. البته که آبیاری بیش از حد باعث ریزش برگ های گیاه می شود و سپس ریشه های آن خواهند پوسید و به تدریج گیاه از بین خواهد رفت. در مقابل کمبود آب نیز باعث چوبی شدن ساقه های پایینی گیاه شده و برگ های پایینی شروع به ریزش خواهند کرد. با توجه به این موارد بایستی با فرا رسیدن فصل تابستان و افزایش گرمای هوا میزان آبیاری این گیاه را افزایش دهید و در آن افراط نکنید.

دستورالعمل کاشت مارگریت

نور:

گیاه مارگریت برای رشد نیاز به نور کامل خورشید دارد و به همین خاطر بایستی در محلی کشت شود که حداقل شش ساعت آفتاب مستقیم را دریافت نماید. چنانچه نور دریافتی بیشتر از این مقدار باشد گیاهتان آسیب خواهد دید و بهتر است آن را در فصول گرم سال در آفتاب کامل قرار ندهید و در منطقه نیمه سایه کشت کنید.

خاک:

خاک بستر مارگریت بایستی نسبتا حاصلخیز باشد البته نباید بیش از حد غنی و مرطوب باشد و همچنین دارای زهکشی خوبی باشد. توجه داشته باشید که استفاده از خاک برگ و کود پوسیده فضایی ایده آل برای رویش گیاه فراهم خواهد کرد. همچنین که می توانید در بستر گیاه از تقویت کننده های خاک مانند پیت ماس نیز استفاده نمایید.

خاک مورد نیاز برای بستر گیاه

دما:

بهتر است بدانید که تحمل سرما در ارقام مختلف این گیاه کاملا متفاوت است زیرا قسمت هوایی آن ها با کاهش دما به زیر ۱۰ درجه سانتی گراد می رسد اما قسمت های زیرزمینی آن در برخی ارقام تا منفی ۴ درحه سانتی گراد و در برخی دیگر ارقام تا منفی ۲۰ درجه سانتی گراد می توانند دوام بیاورند. به طور کلی اگر گیاهتان را در فضایی باز کشت کرده اید می توانید با فرارسیدن فصل زمستان ابتدا عمل قطع شاخسار هوایی گیاه از نزدیکی سطح خاک را انجام دهید.

آفات و بیماری ها:

به طور کلی این گیاه زیبا در بسیاری از موارد دچار چنین مشکلتی نمی شود اما آفت های معمول آن کنه عنکبوتی و شته ها هستند که از نشانه های آن می توان به زرد شدن قسمت های جدید گیاه و همچنین بد شکل شدن برگ ها اشاره نمود. تنها راه حلی که برای رفع این آفات می توانید به کار بگیرید استفاده از سموم تماسی مانند سیستماتیک است. همچنین بیماری هایی که گیاه را دچار خود می کنند معمولا در اثر نرسیدن نور کافی یا آبیاری زیاد یا هر دو ایجاد می شود که راه حل آن جدا نمودن بخش های آسیب دیده و در صورت نیاز استفاده از قارچ کش های مخلتف است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو