قرص لوزاتن چرا تجویز می شود؟ و مصرف آن چه عوارضی دارد؟

قرص لوزاتن چرا تجویز می شود؟ و مصرف آن چه عوارضی دارد؟


منبع: آرگا

120

1399/11/2

23:25


در این مطلب یکی از دارو های شیمیایی را برای شما بررسی می کنیم که می توانید با استفاده از آن فشار خون بالای خود را درمان کنید و از آسیب های کلیوی در امان بمانید. برای شناخت بیشتر داروی لوزاتن همراه ما باشید.

قرص لوزاتن یکی از دارو های فشار خون می باشد و شما می توانید از آن دارو به عنوان یکی از قرص های کاهش فشار خون و کاهش خطر سکته قلبی استفاده کنید. در نظر داشته باشید که مطالبی که در ادامه برایتان درباره این دارو بیان می کنیم صرفا برای آگاهی دادن به شما می باشد و نباید از آن برای خود درمانی استفاده کنید.

قرص لوزاتن

قرص لوزاتن چیست؟

لوزاتن یکی از دارو هایی می باشد که با نام تجاری کوزار و نام رایج لوزارتان به فروش می رسد. این دارو برای درمان فشار بالا، کاهش آسیب های کلیوی در برابر دیابت و کاهش سکته مغزی برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند و یا از بزرگ شدن قلب رنج می برند مناسب می باشد. اگر بتوانید فشار خون خود را کنترل کنید می توانید از سکته های مغزی، حملات قلبی و بیماری های کلیوی دوری کنید. این دارو یکی از دارو هایی می باشد که از خانواده آنتاگونیست ها است و گیرنده آن آنژیوتانسین ها اند. عملکرد این دارو بر روی رگ های خونی می باشد و می تواند با انبساط آن ها  عبور خون را در رگ ها بهبود بخشد.

دوز مصرفی لوزاتن

دوز مصرفی

قرص لوزاتن روال خاصی برای مصرف دارد و بهتر است قبل از استفاده از آن راهنمایی که درون جعبه آن می باشد را به طور کامل مطالعه کنید و اگر این راهنما را ندارید می توانید از یک دکتر قلب و یا دکتر دارو ساز برای استفاده از آن کمک بگیرید. اما به طور کلی این دارو به صورت خوراکی استفاده می شود و معمولا یک بار در روز به همراه غذا تجویز می شود. دوز مصرفی این دارو بستگی به سن و نوع بیماری و نحوه پاسخگویی بدن بیمار به درمان بستگی دارد و هر فردی نمی تواند سرخود این دارو را استفاده کند. در نظر داشته باشید که اگر از شربت این دارو استفاده می کنید قبل از هربار استفاده باید آن را به خوبی تکان بدهید و آن را با استفاده از پیمانه مخصوص استفاده کنید تا دوز مصرفی را بالا نبرید. فراموش نکنید که هر دارویی باید یک دوره استفاده شود تا تاثیر مثبتی داشته باشد و اگر احساس بهبودی کردید بهتر است استفاده از دارو را تا پایان شده دوره قطع نکنید تا اثر بخش بودن آن افزایش یابد. بسیاری از افرادی که دارای فشار خون بالا هستند و از این دارو استفاده می کنند احساس بسیار خوبی دارند و بیان کرده اند اصلا احساس ناراحتی ندارند ولی هر دارویی برای هر بدنی یک نوع اثرات خاصی دارو و شما اگر با استفاده از این دارو فشار خونتان بهتر نشد و برای مثال افزایش یافت لازم است سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

لوزاتن و فشار خون

عوارض جانبی لوزاتن

باید بدانید که هر نوع داروی شیمیایی که استفاده می کنید عوارضی به همراه دارو ولی در مواردی که  پزشک آن ها را توصیه می کند حتما فواید آن بیش تر از ضرر هایش می باشد.  عوارضی که این دارو ممکن است بروز بدهد عبارت اند از :

  1. کهیر زدن
  2. متورم شدن لب ها
  3. سختی در تنفس و تنگی نفس
  4. تورم صورت ، زبان و گلو
  5. بیهوش شدن
  6. درد و یا سوزش در ادرار
  7. پتاسیم بالا که می تواند علامت هایی نظیر کاهش ضربان قلب، داشتن نبض ضعیف، ضعف در ماهیچه ها و سوزن سوزن شدن در نواحی مختلفی از بدن داشته باشد.
  8. رنگ پریدگی پوست
  9. خس خس سینه
  10. درد در قفسه سینه
  11. خواب آلودگی و گیجی
  12. تغییر در خلق و خو
  13. عطش شدید
  14. کاهش اشتها
  15. تهوع و استفراغ
  16. افزایش وزن و کاهش ادرار
  17. داشتن علامت هایی مانند سرماخوردگی
  18. سرفه های خشک
  19. گرفتگی عضلات
  20. درد در کمر و پا ها
  21. اسهال و بیرون روی
  22. درد معده و دل درد
  23. احساس خستگی
  24. اختلالات خواب

استفاده از لوزاتن و نکات مهم آن

نکات مهم در استفاده از داروی لوزاتن

زمانی که شما از دارو های شیمیایی استفاده می کنید باید یک سری از نکات را رعایت کنید تا علاوه بر حفظ جان خود بتوانید درمان بهتر و کامل تری داشته باشید.

  • زمانی که دوست دارید از اثرات بهتر این دارو برخوردار شوید باید این دارو را به صورت منظم میل کنید و در خوردن آن کوتاهی نکنید.
  • زمانی که از این دارو استفاده می کنید ممکن است نیازمند یک رژیم غذایی خاص باشید که باید درباره آن با پزشک خود صحبت کنید.
  • برای پیگیری روند بهبودی باید به پزشک مراجعه کنید و مرتبا آزمایش بدهید و مورد چکاپ قرار بگیرید.
  • زمانی که از این دارو استفاده می کنید ممکن است دچار خواب آلودگی و گیجی و سرگیجه شوید بنابراین بعد از استفاده از این دارو کار هایی که نیازمند هوشیاری می باشند مانند رانندگی و یا کار با دستگاه را انجام ندهید.
  • بیمارانی که از دارو های مدر استفاده می کنند نباید از این دارو استفاده کنند.
  • برای پایین آمدن بیش از حد فشار خون و از دست دادن مقدار بسیار زیادی از آب بدن لازم است مرتبا به پزشک مراجعه کنید.
  • بهتر است در حین درمان با این دارو از الکل استفاده نکنید.
  • اگر استفاده از یک دوز دارو را فراموش کردید بهتر است به محض یادآوری آن را استفاده کنید و نوبت بعدی را در همان ساعت تعیین شده استفاده کنید ولی اگر زمان بسیار زیادی گذشته بود و نزدیک استفاده از دوز بعدی این دارو بودید بهتر است صبر کنید و در زمان معین همان دوز قبلی را استفاده کنید و میزان دوز مصرفی را تغییر ندهید زیرا این کار بسیار خطرناک می باشد و ممکن است عوارض بسیاری برای شما داشته باشد.
  • از دارو های دیگری همزمان با این دارو استفاده نکنید. البته اگر پزشک آن ها را تایید کند می توانید دارو ها را با یک دیگر استفاده کنید.
  • بعد از استفاده از این دارو ممکن است علامت هایی از فشار خون بالا نداشته باشید ولی بهتر است تا پایان دوره درمانی استفاده از این دارو را ترک نکنید.

قرص لوزاتن

تداخلات دارویی

بسیاری از دارو هعای شیمیایی با انواع دیگر آن ها و یا حتی مواد طبیعی تداخل دارند و نباید از آن ها یه صورت همزمان استفاده کنید. تداخلات دارویی قرص لوزاتن کمی تعجب آور می باشد که عبارت اند از :

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو