هویت چندپاره انسان امروز / روایت فراز ناصر شریف از نمایشگاه "تکه هام" در گالری سیحون

69

1399/11/2

23:26


فراز ناصر شریف معتقد است؛ هر ماده‌ای وقتی در اثر هنری استفاده شده و از قالب معمول خودش خارج می‌شود، می‌تواند معنا پیدا کند.

هویت چندپاره انسان امروز / روایت فراز ناصر شریف از نمایشگاه "تکه هام" در گالری سیحون

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی فراز ناصر شریف با عنوان "تکه هام" در گالری سیحون برپاست. ناصر شریف در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره تکنیک آثار خود گفت: حدود ۶ سال پیش تکنیک کلاژ دستمال‌کاغذی بر روی بوم را آغاز کردم و آثار مختلفی به این شیوه به وجود آوردم. معمولاً تکنیک کلاژ در هنرستان یا دانشگاه آموزش داده شده و فقط به صورت تمرینی به آن پرداخته می‌شود و معمولاً هنرمندان برخورد جدی با آن ندارند. این در حالی است که هنرمندان بزرگی مانند پیکاسو از کلاژ استفاده می‌کردند.

ناصر شریف ادامه داد: من هم فکر نمی‌کردم روزی کلاژ به دستمایه اصلی آثارم تبدیل ‌شود. در دوره فوق‌لیسانس تکنیک میکس‌مدیا را با دستمال‌کاغذی تجربه می‌کردیم و از همان زمان احساس کردم این دستمال‌ها می‌توانند به صورت منفرد مورد استفاده قرار گیرد، بنابراین به ساخت آثاری به این شیوه پرداختم. وقتی به یک عرصه جدید برای خلق وارد می‌شوید هیجان زیادی وجود دارد و آثار اولیه من هم بیشتر بر اساس هیجان بود و مسائل محتوایی در آن‌ها کمرنگ‌تر بود. اما در نمایشگاه اخیر آن هیجان ته‌نشین شده و معنا برایم اولویت پیدا کرده است.

او افزود: در این آثار به وجه چندپاره بودن انسان پرداخته‌ام و این مسئله می‌تواند در بستر جغرافیایی که در آن زیست کرده‌ام تجلی کند یا تلقی کلی من از انسان امروز در سراسر جهان باشد. به این آثار می‌توان از دو منظر نگاه کرد، نخست آنکه آدم‌ها هویت چندپاره‌ای دارند که از وجوه سیاسی، اقتصادی، عقیدتی و فرهنگی تشکیل شده است. نگاه دوم آن است که می‌توانیم بگوییم این چندپارگی به معنی بی‌هویتی نیست، بلکه هویت انسان امروز همین قالب چندپاره است.

ناصر شریف افزود: در این آثار از دستمال‌سفره‌هایی استفاده کردم که نقوش متنوعی دارند و این نقوش باعث محدودیت من نشد، بلکه محدوده‌ای برای بیان مفهوم این چندپاره بودن و چند وجهی بودن انسان امروز به وجود آورد. هر ماده‌ای وقتی در اثر هنری استفاده شده و از قالب معمول خودش خارج می‌شود، می‌تواند معنا پیدا کند. در این آثار هم می‌توانیم از دستمال‌کاغذی چنین استنباطی داشته باشیم و فکر کنیم دستمال‌کاغذی در زیست ما چگونه معنا پیدا می‌کند.

او با بیان اینکه آثارش کاراکتر محور است، افزود: انتخاب سوژه این آثار به پیشینه من در مجموعه‌های قبلی برمی‌گردد و همیشه علاقه و گرایش زیادی به کشیدن کاراکترهای انسان داشتم. این مسئله به صورت ناخودآگاه در من وجود داشت و تمرکزم معمولا بر آدم‌ها و اطرافیانم بوده است. مبانی ذهنی من به شدت متکی بر دیدن انسان‌ها است. شاید برای تغییر آنچه زندگی می‌کنم به هنر رو آورده‌ام و در شاخه‌های دیگری که فعالیت می‌کنم، مانند ویدئو و موسیقی هم آنچه تبدیل به اثر هنری می‌کنم تفسیر و استنباط من از محیط پیرامون است.

نمایشگاه نقاشی فراز ناصر شریف تا 1 بهمن در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک ۱ برپاست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو