برخورد انسان‌گونه با عنصر بی‌جان/ سید اسماعیل تقوی: مستندسازی باعث می‌شود مخاطبان با مراحل شکل‌گیری آثار هنری آشنا شوند

74

1399/11/2

23:26


سید اسماعیل تقوی گفت: با توجه به اینکه رویدادی برای هنرهای جدید نداریم همه نوع اثری در دوسالانه مجسمه‌سازی گنجانده شده است.

برخورد انسان‌گونه با عنصر بی‌جان/ سید اسماعیل تقوی: مستندسازی باعث می‌شود مخاطبان با مراحل شکل‌گیری آثار هنری آشنا شوند

سرویس تجسمی هنرآنلاین: هشتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران در تالار وحدت برپاست. سید اسماعیل تقوی یکی از شرکت‌کنندگان این دوسالانه، در گفتگو با هنرآنلاین با بیان اینکه کارشناس فیزیک است و به صورت تجربی در زمینه مجسمه‌سازی فعالیت می‌کند، گفت: اثری که در دوسالانه مجسمه‌سازی ارائه کرده‌ام "می‌دانم که شرقی‌ام" نام دارد و این عنوان برگرفته از جمله آخر استیتمنت این اثر است.

تقوی ادامه داد: ایده این اثر به صورت اتفاقی در ذهن من شکل گرفت. میزی داشتم که از دوران دانشجویی استفاده می‌کردم و پس از آن وارد کارگاهم شد و در جریان کار، آسیب‌های زیادی به آن وارد شد. در این مدت احساس می‌کردم تعلق‌خاطری به آن پیدا کرده‌ام و با تحلیل این مسئله متوجه شدم که این یک رفتار شرقی است که می‌توان با یک عنصر بی‌جان، برخوردی انسان گونه داشت.

 تقوی افزود: آخرین باری که تصمیم گرفتم این میز را تعمیر کنم، در این کار بسیار اغراق کردم و یک اسکلت فلزی برای میز تعبیه کردم تا از آن محافظت کند. احساس می‌کردم این میز پس از بارها تعمیر شدن، هم اکنون مانند یک اثر گران‌بها یا تاریخی محافظت می‌شود. در این شرایط دیگر بحث کاربردی بودن این نیز مطرح نبود، بلکه بحث هنری مطرح شد و به همین دلیل از اغراق استفاده کردم تا این میز نه به عنوان یک وسیله کاربردی، بلکه به عنوان یک اثر نمایشی دیده شود.

اسماعیل تقوی

 او درباره ویژگی‌های هشتمین دوسالانه مجسمه‌سازی گفت: این دوسالانه رویکرد بینا‌رشته‌ای داشته و درباره خوب یا بد بودن آن باید کارشناسان پس از بررسی نتایج این دوسالانه نظر بدهند. اما به نظر می‌رسد با توجه به اینکه رویدادی برای هنرهای جدید نداریم همه نوع اثری در این دوسالانه گنجانده شده بود. اثر من هم بیشتر یک کار مفهومی است، اما چون دارای حجم است می‌تواند در تعریف مجسمه‌سازی هم قرار بگیرد. یکی دیگر از مسائلی که در این دوسالانه وجود داشت روند مستندسازی بود که به نظر من اتفاق خوبی بود و باعث شد مخاطبان با مراحل شکل‌گیری آثار توسط هنرمندان آشنا شوند.

هشتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران تا 24 بهمن در تالار وحدت، تالار حافظ و پهنه رودکی برپاست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو