خواص روغن هسته انگور برای پوست

منبع: نبض ما

129

1399/11/2

23:27


روغن انگور، روغنی کاملا طبیعی است. این روغن دارای خواص طبیعی شگفت آوری برای زیبایی و سلامتی است.

روغن انگور به دلیل طبیعی بودن، از محبوبیت بالایی برخوردار است، ولی آیا روغن انگور به اندازه ی شهرت خود، کارآیی هم دارد؟ از خواص روغن هسته انگور چه می دانید؟

خواص روغن هسته انگور

روغن انگور از هسته ی انگور گرفته می شود.

اسیدهای چرب امگا ۶

روغن هسته انگور سرشار از اسیدهای چرب امگا ۶ است.  این چربی های سالم در بدن ما تولید نمی شوند، بنابراین لازم است که مصرف این چربی را در رژیم غذایی خود قرار دهیم. مصرف روغن هسته ی انگور در پخت انواع غذا ها می تواند فواید بسیاری، برای سلامتی داشته باشد. یک رژیم غذایی سرشار از اسید های چرب امگا ۶، می تواند از بدن را در برابر آفتاب محافظت کند، چرا که این نوع ترکیبات می توانند التهاب، درد، و تورم ناشی از آفتاب سوختگی را کاهش داده و باعث بهبود آنها شود. همچنین مصرف این مواد می تواند از پوست، در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت کند.

ویتامین E

روغن هسته انگور سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین D, C و E و همچنین پلی فنول است. آنتی اکسیدان ها از بدن، در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند و از بروز انواع سرطان ها جلوگیری می کنند.  ویتامین E موجود در روغن دانه انگور، بیشتر از ویتامین E موجود در روغن سویا و زیتون است.

آنتی اکسیدان

همچنین آنتی اکسیدان ها می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) را کاهش دهند. آنتی اکسیدان ها همچنین باعث کاهش التهاب در بدن می شوند و از بروز بیماری های مزمنی مانند بیماری های قلبی عروقی و دیابت جلوگیری می کنند.

جلوگیری از دیابت

قابلیت مصرف

روغن هسته انگور به طور طبیعی در انگور وجود دارد، ولی به مقدار عصاره ی روغن انگور خاصیت ندارد. انگور یک میان وعده ی سالم است، ولی مقدار روغن گرفته شده از هسته انگور غلظت و آنتی اکسیدان بیشتری دارد.

روغن هسته انگور را می توانید به راحتی و بدون نسخه پزشک تهیه کنید. ولی بهتر است پیش از مصرف، همانند دیگر مکمل های غذایی، حتما برچسب توضیحات محصول را کامل بخوانید و با پزشک خود مشورت کنید.

نکاتی برای پخت و پز با روغن هسته انگور

روغن هسته ی انگور را می توان همراه با دیگر روغن های سالم برای پخت و پز مصرف کرد. این روغن هیچ طعمی ندارد، بنابرای مانند دیگر روغن ها (مثل روغن نارگیل) طعم ناخواسته ای را به غذای شما نخواهد داد. همچنین این روغن در درجه حرارت بالایی می سوزد، به همین دلیل روغن ایمنی برای سرخ کردن مواد غذایی است.

نقطه ی سوختن روغن، درجه ی دمایی است که در آن مولکول های روغن، در اثر گرما شکسته می شوند و فواید خود را از دست می دهد.

مصرف موضعی روغن انگور

محصولات حاوی روغن هسته ی انگور را می توانید از فروشگاه های مواد غذایی و هم از فروشگاه های لوازم آرایی تهیه کنید. اکثر لوسین های مصرفی روزانه، حاوی روغن هسته انگور هستند. پوست خود را با آب بشویید و با یک پاک کننده ی ملایم پاک کنید. سپس پوست خود را کاملا خشک کنید و از روغن هسته ی انگور به صورت موضعی استفاده کنید.

از محصولات حاوی روغن انگور می توانید هم در شب و هم در روز استفاده کنید. اگر در حال مصرف رتینول یا اسید سالیسیلیک هستید، بهتر است فعلا از مصرف روغن هسته انگور خودداری کنید، چرا که مصرف هم زمان این مواد باعث تحریک پوست می شود.

فواید و مزایای روغن هسته انگور

روغن هسته انگور سرشار از مواد مغذی است و دارای فواید بسیاری برای سلامتی و زیبایی است.

بهبود الاستیسیته ی پوست (حالت کشسانی پوست)

روغن هسته انگور دارای انواع اسیدهای چرب است، که مصرف موضعی آن به بهبود زیبایی پوست کمک می کند. ترکیبات روغن هسته انگور باعث کلاژن سازی پوست می شود. با افزایش سن، پوست مانند قبل کلاژن تولید نمی کند و پوست رفته رفته دچار تیرگی و افتادگی می شود، بنابراین مصرف موضعی پوست، باعث تولید مجدد کلاژن و در نهایت سفت شدن و طراوت پوست می شود.

انگور سیاه یا قرمز،کدام مفید تر است؟

آبرسانی

اسید های چرب موجود در روغن هسته انگور، مانند یک آبرسان فوق العاده عمل می کند. اگر پوست خشکی دارید، می توانید پس از هر بار دوش گرفتن و یا شست و شوی دست و صورت، از مقداری روغن هسته انگور استفاده کنید تا هم از پوست شما محافظت و هم آن را آبرسانی کند.

بهبود جای اسکار

اسید های چرب موجود در این روغن، باعث کاهش التهاب در بدن می شود، بنابراین مصرف این روغن می تواند بهبود زخم را سرعت بخشد و جای باقی مانده از زخم های کهنه را بهبود دهد.

کاهش حساسیت

روغن هسته انگور دارای ترکیباتی است که پوست را مرطوب نگه می دارد و التهاب را کاهش می دهند، بنابراین افرادی که دارای حساسیت پوستی هستند، می توانند با خیال راحت از این روغن استفاده کنند. 

آیا مصرف موضعی روغن هسته انگور به درمان آکنه کمک می کند؟

آکنه در اثر مسدود شدن منافذ سطح پوست ایجاد می شود.  این منافذ ممکن است در اثر تجمع آلودگی و یا باکتری مسدود شوند و آکنه ایجاد شود.

اگر چه طی هیچ مطالعه ای در رابطه با تاثیر مصرف روغن هسته انگور و پیشگیری و درمان آکنه  انجام نشده است، ولی به هر حال ارزش یک بار امتحان کردن را دارد.

خطرات

با این که روغن هسته انگور محصولی طبیعی و بی خطر است، ولی به دلیل نوع و نحوه ی استخراج می تواند خطرات احتمالی ای نیز داشته باشد. اکثر متخصصین توصیه می کنند که از روغن هسته انگوری استفاده کنید، که تحت فشار سرد استخراج شده است، چرا که در این نوع استخراج هیچ گونه مواد شیمیایی دیگری وارد روغن نمی شود. اکثر محصولات روغن هسته انگور موجود در فروشگاه ها، با استفاده از هگزان استخراج شده اند.

هگزان، روند استخراج را آسان تر و ارزان تر می کند، ولی این ماده نوعی نوروتوکسین است. این که چه مقدار ماده شیمیایی در این محصولات وجود دارد مشخص نیست، بنابراین به دنبال محصولاتی باشید که تحت فشار سرد استخراج شده اند. روغن هسته انگور را می توان تحت فشار گرم نیز استخراج کرد، ولی در این صورت تمام خواص مفید این روغن غیر فعال می شود.

خطرات روغن هسته انگور

واکنش آلرژیک

اگر تا به حال از محصولات حاوی روغن هسته انگور استفاده نکرده اید، بهتر است در ابتدا فقط از چند قطره استفاده کنید و اگر پوست، واکنشی مانند قرمزی و خارش به این ماده نشان نداد، می توانید مقادیر بیشتری مصرف کنید.

اگر نسبت به انگور آلرژی دارید، بهتر است فعلا از روغن هسته ی انگور استفاده کنید.

حرف آخر

روغن هسته انگور هم مانند دیگر محصولات بهداشتی طبیعی، هیچ تضمینی ندارد. اگرچه این ماده مزایا و فواید بسیاری دارد، ولی نتیجه در هر فردی می تواند متفاوت باشد. خوشبختانه خطر بروز عوارض جانبی در مصرف این ماده بسیار جزئی است.


نبض ما

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو