حیوان آهو و دانستنی های جالب این حیوان دوست داشتنی

حیوان آهو و دانستنی های جالب این حیوان دوست داشتنی


منبع: آرگا

181

1399/11/3

00:12


توجه داشته باشید حیوان آهو از دسته جانوران پر سرعت محسوب می شود کهبومی مناطق شبه جزیره عربستان است و در این مطلب سعی داریم به بیان خصوصیات این حیوان آرام و سلطه جو بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور کلی آهوی کوهی که به بدان غزال کوهی نیز گفته می شود گونه ای از غزال ها می باشد که بومی مناطق شبه جزیره عربستان و نواحی اطراف آن است و با وجود اینکه پراکندگی آن در این مناطق زیاد است اما از تراکم بسیار کمی برخوردار می باشد. جالب است بدانید که این گونه از حیوان با افزایش دمای محیط زیستگاه خود را به انواع دیگری از آهو ها واگذار می کند و محل خود را ترک خواهد کرد.

آشنایی با حیوان آهو

بهتر است بدانید که آهو یا غزال شامل گونه های زیادی از بز های کوهی و سرده غزال است که اغلب به عنوان جانوری چابک شناخته می شود. در واقع آهوها قادر هستند سرعت خود را به ۹۷ کیلومتر یا ۶۰ مایل در ساعت برسانند و یا هنگام دویدن سرعت خود را در ۴۸ کیلومتر در ساعت نگه دارند. توجه داشته باشید که این گونه از جانواران معمولا در صحراها، مرغزارها و ساوانای آفریقا، جنوب غربی آسیا و شبه قاره هند دیده می شوند و عمدتا به صورت گروهی زندگی می کنند. جالب است بدانید که آهوها در فهرست سر اتهادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست قرار گرفته اند و مرتب با کاهش زیستگاه های خود بر اثر فعالیت های انسانی تهدید می شوند. همچنین افزایش استفاده از مراتع برای چرای دام و نابودی جنگل ها برای کشاورزی، ورود گونه های غیر بومی مهاجم و همچنین شکار توسط انسان مهم ترین خطرات پیش روی این جانواران است. به طور کلی شکارچی اصلی این حیوان را می توان حیوان یوزپلنگ و انسان دانست البته که شکار آن ها توسط سیاه گوشها، سگ های شکاری، شغال، گرگ و روباه قرمز نیز مشاهده شده است. به صراحت می توان گفت که هیچ یکی از شکارچیان به جز انسان ها در حالت طبیعی تاثیری بر روی جمعیت این گونه ندارند.

 

خصوصیات حیوان آهو

ویژگی های ظاهری:

توجه داشته باشید که طول بدن حیوان آهو اغلب ۹۰ تا ۱۱۵ سانتی متر و همچنین طول دم آن ۱۶ تا ۲۰ سانتی متر می باشد. همچنین ارتفاع بدن آن ۷۰ تا ۸۰ سانتی متر و وزن تقریبی آن بین ۲۰ الی ۴۵ کیلوگرم می باشد. در واقع آهوهای نر دارای شاخ هایی حدود ۲۵ تا ۴۳ سانتی متر هستند و در نواحی زیر چشم، کشاله ران و بین سم هایشان می توانید غده های تولید بو را مشاهده نمایید. ماده ها نیز اغلب فاقد شاخ هستند و در برخی از موارد دارای شاخ هایی کوتاه و نازک می باشند. جالب است بدانید که شاخ ها دائمی نوک آن ها به اندازه ای به داخل پیچیده و شکلی مشابه S را به وجود آورده و همچنین نرها برآمدگی هایی غده مانند در قسمت زیرین گلوی خود دارند. در فصول گرما موهای بدن آهوها اغلب کوتاه و شنی رنگ می شود و به تدریج در فصل سرما دارای موهایی بلند متمایل به قهوه ای هستند.

ویژگی های ظاهری آهوها

ویژگی های رفتاری:

به صراحت می توان گفت که آهوهای کوهی معمولا روزگرد و به شدت قلمرو طلب هستند و به همین خاطر قلمرو آن ها با فواصل زیادی از یکدیگر جدا می شوند. در واقع آهوها سه گروه شامل گله های مادر و فرزندی، گله های نرهای جوان و همچنین قلمرو نرهای تنها را تشکیل می دهند. معمولا نبرد میان غزال ها با رسیدن نرها به بلوغ مرتبا انجام می گیرد. البته که نبرد نرهای همسایه بر سر توسعه قلمرو بیشتر جنبه نمایشی دارد و از خشونت کمتری نسبت به نبرد بر سر تصاحب ماده ها برخوردار می باشد. توجه داشته باشید که نرهای نابالغ در جنگ ها معمولا نسبت به نرهای بزرگسال یا صاحب قلمرو بسیار بیشتر از شاخ خود می جویند. آهوهای کوهی مرتبا در جستجوی غذا در مسافت های بیش از ۱۲۰ کیلومتری مهاجرت می کنند و از سرعت دو بسیار بالایی هم برخوردار می باشند. این نوع از حیوانات قادر است با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت چند صد متر بدود.

اوضاع رفتاری در میان آهوها

زیستگاه حیوان آهو:

بهتر است بدانید که آهوی کوهی بومی مناطق شبه جزیره عربستان، مصر، ایران، لبنان، فلسطین، عمان، اردن، سوریه، عربستان سعودی و امارات می باشد. در واقع شمار این دسته از جانوران کمتر از ۱۵ هزار راس برآورد می شود. گونه ایرانی این جانور که تنها در جزیره فارور زندگی می کند و با نام بیژن فرهنگ دره شومری نامیده در گذشته های دور با نام جیبر شناخته شده بود اما تجریه و تحلیل های محمود کرمی که در دانشگاه منابع طبیعی کرج و گالین گرووز در دانشگاه ملی استرلیا در کنبرا انجام شده بود نشان داد که آن ها آهوهای کوهی هستند. به صراحت می توان گفت که زیستگاه این غزال نواحی کوهستانی و ناهموار مانند جنگل های تنگ، دشت ها، دشت های بیابانی سنگی و علف زارها است. همچنین زیستگاه حیوان آهو با زیستگاه گونه های مختلف آقاقیا کاملا منطبق است زیرا توان جوانه زنی بذر درخت آقاقیا با گذر از دستگاه گوارش این حیوان افزایش پیدا می کند و در نتیجه به گسترش آقاقیا منجر می شود.

آشنایی با محل زندگی آهوها

تولید مثل:

جالب است بدانید که آهوها اغلب علاقه زیادی به چند همسری دارند. نرها علاقه دارند تا یک یا چند ماده را به همراه بچه هایشان در گروه های ۳ تا ۸ تایی جمع کنند. این دوره فحلی هر ۸ روز تکرار می شود و حدود ۱۲ تا ۲۴ ساعت طول می کشد تا زمان حاملگی تکرار گردد. در واقع نرها و ماده ها با شرکای جنسی مختلفی می آمیزند و به صراحت می توان گفت که ماده ها در هر فصل یک بار زایمان می کنند و در طول عمر خود به صورت میانگین ۱۱ بره به دنیا می آورند. توجه داشته باشید که فصل جفتگیری این حیوان در اوایل زمستان است که گرچه در فصل بهار و هر زمان که منابع غذایی فراوان باشد اتفاق خواهد افتاد. وزن نوزادان دنیا آمده معمولا ۱۱ تا ۱۲ درصد وزن مادر است. بره ها می توانند به فاصله کوتاهی از زمان تولد بایستند و تا چند هفته از تیمار مادر برخوردار هستند. آن ها از سه تا شش هفتگی خوردن غذای جامد را شروع می کنند البته که روند شیرنوشی ممکن است تا سه ماه هم ادامه پیدا کند. نرها معمولا در مراقبت از فرزند دخالتی ندارند و به همین خاطر مادر و کودکانشان گله های مادر و فرزندی را شکل می دهند. در واقع ماده های جوان ممکن است پیش مادر بمانند اما نرهای جوان در حدود شش ماهگی از مادر جدا می شوند و به گله های نر جوان می پیوندند. آهوهای ماده معمولا در ۱۸ ماهگی به بلوغ جنسی و رشد کامل جنسی می رسند اما نرها در حدود ۳ سالگی به این مرحله خواهند رسید. در طبیعت به ندرت طول عمرشان از ۸ سال فرا می رود اما در طول اسارت ممکن است ۱۲ تا ۱۵ سال عمر کنند.

تولید مثل در آهوها

تغذیه:

به طور کلی حیوان آهو معمولا از علوفه، بوته ها و برگ درختان تغذیه می کنند. همچنین این حیوان ریشه های برخی از گیاهان را می خورد تا عطش خود را در فصل تابستان فروکش نماید. البته که انتخاب گیاهان و مواد غذایی با فیبر کم و پروتئین زیاد توسط آن ها ممکن است بازتاب هضم فیبر ضعیف آن ها باشد. آهوها به دلیل معده سبکی که دارند معمولا جهش بسیار سریعی خواهند داشت و این امر می تواند وسیله موثری برای فرار از دست شکارچیان تلقی گردد. همچنین که مقدار زیادی خاک در هنگام تغذیه از گیاهان وارد بدن آهوها می شود و بدین ترتیب خاک خورده شده به تدریج نیازهای معدنی این حیوان را برطرف خواهد کرد. توجه داشته باشید که مطالعات رادیوایزوتوپی نشان داده اند که خاک به عنوان منبع خوبی از مواد معدنی است و در طول تابستان هایی که فاقد خوراک است این مواد معدنی می تواند به حیوانات چرنده کمک نماید.

تغذیه حیوان آهو

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب دانستنی های شگفت انگیز حیوانات و همچنین عجایب تغییر جنسیت حیوانات نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو