"پاشوره" روایتی از یک پریشان‌حالی / حسن عابدی: شوریدگی و عشق اجازه سکون به هنرمند نمی‌دهد / جوانان تئاتری از جشنواره‌ها انگیزه می‌گیرند

83

1399/11/3

00:53


حسن عابدی کارگردان نمایش "پاشوره" گفت: هنرمندان شوریدگی در دل دارند و همین موضوع اجازه سکون به آنها نمی‌دهد.

"پاشوره" روایتی از یک پریشان‌حالی / حسن عابدی: شوریدگی و عشق اجازه سکون به هنرمند نمی‌دهد / جوانان تئاتری از جشنواره‌ها انگیزه می‌گیرند

سرویس تئاتر هنرآنلاین: حسن عابدی کارگردان نمایش "پاشوره" در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این نمایش گفت: این نمایش داستان زنی به نام طوقی را روایت می‌کند که در پریشان‌حالی به سر می‌برد و در این احوال خود به دنبال گمشده‌هایش است.

وی با اشاره به فراگیری بیماری کرونا بیان کرد: این بیماری نه تنها کشور ما بلکه تمام جهان را در برگرفته و تحت تاثیر خود قرار داده است در این میان هنر، خاصه هنر جمعی مانند تئاتر به صورت ویژه‌تر تحت تاثیر آسیب‌های آن قرار گرفت اما هنرمند نمی‌تواند تنها نظاره‌گر باشد، هنرمند باید فکر کند و در تنگناها از خلاقیت خود استفاده کند. اساسا این درون شوریده و عاشق پیشه او اجازه نمی‌دهد که یک گوشه بنشیند و سکون داشته باشد، هنرمند یا می‌نویسد، یا شعر می‌گوید، یا اثری خلق می‌کند و ... طبیعتاً ما هم نتوانستیم بیش از یک مدت طاقت بیاوریم و دوباره با رعایت همه فاصله‌ها و نکات بهداشتی جمع شدیم و با وجود شرایط سخت بیماری کار و تمرین را آغاز کردیم به همین ترتیب اثری را ارائه دادیم که در سطح بارزترین ایونت تئاتر ایران است. هرچند این کار آسان نبود ولی چیزی که توانست ما را به اینجا برساند و کار ما را قوی کند همان شوریدگی درون تئاتری بود که به کمک مان آمد.

وی افزود: خوشبختانه چون به لحاظ رعایت موارد بهداشتی سختگیری می‌کردیم، آسیبی هم ندیدیم و توانستیم کاری را تولید کنیم. من فکر می‌کنم همان‌طور که همه آدم‌های جامعه متضرر شدند ما هم متضرر شدیم ولی نگذاشتیم دلمان متضرر شود به همین ترتیب با تولید این کار، روزنه امیدی را در دل خودمان زنده نگه داشتیم، امیدوارم کار را روی صحنه ببریم و شرایطی پیش بیاید که به لحاظ اجرایی مناسب باشد.

عابدی درباره جلب اعتماد مخاطبان بیان کرد: تئاتر، مخاطبان و جامعه لازم و ملزوم یکدیگرند نه مردم می‌توانند از تئاتر فاصله بگیرند و نه تئاتر می‌تواند از مخاطب جدا شود. فکر می‌کنم این موضوع جای نگرانی ندارد شاید وقفه کوتاهی پیش بیاید و نگرانی‌هایی را ایجاد کند اما ما اصلا نباید تلاش زیادی به منظور آوردن مخاطب به سالن کنیم. مخاطب ما بسیار با شعور و آگاه است اگر حداقل شرایط را برای حضور در سالن‌ها مهیا ببیند، قطعا به تماشای تئاتر می‌آید چون مردم به تئاتر نیاز دارند، چون این هنر غذای روح است. بارها هم بزرگان ما گفته‌اند که هنر غذای روح بشر است پس کسی نمی‌تواند در این شرایط گرسنگی‌ بکشد بنابراین مخاطبان به سالن‌های تئاتر خواهند آمد. ولی باید بپذیریم مثل همه محدودیت‌ها و مشکلاتی که امروزه در جامعه وجود دارد در حضور مجدد مردم در سالن‌های تئاتر هم ممکن است وقفه‌ای ایجاد شود تا مخاطبان به این اطمینان برسند که با آمدن به سالن تئاتر آسیب نمی‌بینند. البته به نظرم این مسئله قابل حل خواهد بود ضمن اینکه همیشه کیفیت تعیین کننده است. اگر اثری دارای کیفیت باشد نباید نگران آمدن مخاطب به سالن‌ها باشیم.

وی با اشاره به برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر گفت: باید این اجراها و جشنواره‌ها برقرار باشد مثل همه بایدهایی که تحقق پیدا کرده است. ستاد کرونا، دولت و حکومت تصمیم گرفته‌اند که این اتفاق رخ دهد بنابراین جریان تئاتر باید ادامه داشته باشد ولی در کنارش مسائل بهداشتی رعایت شود. ما نمی‌توانیم جشنواره را حذف کنیم چون امید خیلی‌ها به همین جشنواره‌هاست، خیلی از جوانان از همین جشنواره‌ها انگیزه می‌گیرند، خیلی از افرادی که به تئاتر عشق پیدا کردند، کارشان را از همین جشنواره‌ها آغاز کردند پس به نظرم وقفه در برگزاری این رویدادها هیچ کمکی به ما نمی‌کند. من خوشحالم که این رویداد برگزار می‌شود و خسته نباشید می‌گویم به کسانی‌که تصمیم گرفتند این جشنواره را برگزار کنند هرچند می‌دانم سخت است و ملاحظات را باید در نظر گرفت. همه ما این‌ها را می‌پذیریم چون شرایط خاصی داریم. به نظرم حتی اجرای تئاتر هم باید زودتر شروع می‌شد اما این چنین در حق تئاتر اجحاف شد. این در حالی است که ارتزاق خیلی از بچه‌ها از طریق همین تئاتر صورت می‌گیرد، به طوری که آنها به روزگار بدی دچار شده‌اند و حال خوبی ندارند، با این وجود من فکر می‌کنم تئاتر در این روزها می‌تواند حال دل مردم را خوب کند و این موضوع همچنان باید برقرار باشد.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه 11 تا20 بهمن 99 برگزار می‌شود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو