ورزش جدید سایکل پولو یا چوگان با دوچرخه

ورزش جدید سایکل پولو یا چوگان با دوچرخه


منبع: بیتوته

136

1399/11/3

05:22


ورزش جدید سایکل پولو یا چوگان با دوچرخه



سایکل پولو,چوگان با دوچرخه,ورزش جدید سایکل پولو

بازی سایکل پولو

 

معرفی سایکل پولو یا چوگان با دوچرخه

چوگان با دوچرخه یک ورزش تیمی مانند چوگان سنتی است با این اختلاف که بازیکنان به جای اینکه روی اسب سوار شوند ، روی دوچرخه سوار می‌شوند. انواع این ورزش چمنی و زمین سخت می باشد. این ورزش در سال 1891 به طور رسمی توسط ریچارد جی مكردی در ایرلند ابداع گردید. امروزه سایكل پولو در كشورهایی مانند ایالات متحده، فرانسه، هندوستان، ایرلند، آلمان، انگلستان، مجارستان، استرالیا و كانادا بازی می شود.

تاريخچه ورزش سایکل پولو یا چوگان با دوچرخه

اين ورزش در سال 1891 به وسیله يك فرد ايرلندي به اسم ريچارد جي مكردي ابداع شد. در همان سال اول مسابقه چوگان با دوچرخه بين تيمهاي اسكالپ و اون هاست سي سي برگزار گردید.

 

در آخر قرن نوزدهم، این ورزش وارد انگلستان، ايلات متحده و فرانسه شد. نخستین مسابقه بين المللي در سال 1901 بين تيمهاي ايرلند و انگلستان برگزار گردید. مسابقات المپيك سال 1908 لندن، نخستین بار در اين بازي انجام شد  و  تيم ايرلند در مقابل تيم آلمان به پیروزی رسید و مدال طلا را به دست آورد.  

 

در دهه 1930 این ورزش در انگلستان به اوج مجبوبيت خود رسيد كه در آن ليگهاي منطقه اي برپا می شد. در طول اين مدت، در فرانسه هم لين ورزش با تاسيس ليگ چوگان با دوچرخه به اوج خود رسيد. 

 

سایکل پولو,چوگان با دوچرخه,ورزش جدید سایکل پولو

تاريخچه ورزش سایکل پولو

 

کم کم  بازيهای بين المللي میان فرانسه و انگلستان برپا گردید. 1980دهه دو قدرت برتر در سايكل پولو يعني هندوستان و ايالات متحده به اوج خود رسیدند. انجمن رسمي سايكل پولو در سال 1996 در ايالات متحده برپا گردید . در سال 1999 رقابتهاي بعدي در ونكوور كانادا برپا گردید كه در آن مسابقات، هندوستان به پیروزی رسید.

 

در رقابتهاي 2004، ايالات متحده  به پیروزی رسید  كه در اين رقابتها، تيمهاي كانادا ،هندوستان، پاكستان وفرانسه حضور داشتند. امروزه مسابقات سازماندهی شده اي در آرژانتين،کانادا، استراليا، آلمان، ، فرانسه، هندوستان، انگلستان، مالزی، ايرلند، پاکستان، نيوزيلند،سریلانکا، آفريقاي جنوبي، ایالات متحده و سوئيس انجام مي شود.

 

در سال 2001، چوگان با دوچرخه به وسیله اتحاديه بين المللي دوچرخه سواران دوباره سازماندهي گردید.  

 

یک نوع جديد از سايكل پولو كه سايكل پولو در داخل شهر ناميده مي شود در سال 2007 مورد توجه رسانه هاي ايالت متحده و كانادا قرار گرفت. این بازی زیاد رسمی نیست و قانون هایی دارد كه برای  داخل شهرها به وجود آمده است.

 

سایکل پولو,چوگان با دوچرخه,ورزش جدید سایکل پولو

نحوه بازی سایکل پولو

 

قوانین بازی سايكل پولو چگونه است؟ 

در سال 2008 بازی سايكل پولو به دو شکل وجود داشت:

- بازی روی زمین سخت 

- بازی روی زمین چمن

 

بازی روی زمینهای سخت حدود هشت سال پیش در سیاتل شروع شد . یکی از افراد سیاتل، شخص محترمی به نام ام بیل دوزر این اواخر یک مقاله در رابطه با بررسی بازی سايكل پولو روی زمینهای سخت نوشته است. در این مقاله وی به این نکته پرداخته است  که انواع بسیار گوناگونی از این بازی هست که قوانین، نوع دوچرخه ،زمین بازی، چارچوب زمانی ،نوع دوچرخه و ... در شهرهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارند.

 

سایکل پولو,چوگان با دوچرخه,ورزش جدید سایکل پولو

قوانین بازی سایکل پولو

 

بازی بر روی زمینهای چمن که در قدیم این ورزش بر روی آن انجام می شده ، روی یک زمین چمن مستطیل شکل انجام می شود که ابعاد آن به طور رسمی در حدود 150 در 100 متر می باشد ولی برای بازیهای غیر رسمی با هر ابعادی  میتوان بازی کرد. همین طور  ابعاد رسمی این زمین در طول بین 120 تا 150 متر و عرض بین 80 تا 100 متر قابل تغییر است. اما در فرانسه این بازی، زمین به ابعاد 80 در 100 متر را به عنوان قوانین خود  به طور رسمی قبول دارند. قطر توپ بازی در حدود 5/30 تا 5/36 سانتیمتر قابل تغییر است و طول چوگان حدود یک متر می باشد.

 

سایکل پولو,چوگان با دوچرخه,ورزش جدید سایکل پولو

آشنایی با بازی سایکل پلو

 

در هر تیم 6 نفر وجود دارد (در فرانسه 7 نفر) که 4 نفر آنها (در فرانسه 5 نفر آنها) در یک زمان با هم در میدان هستند) دو نفر دیگر به عنوان ذخیره هستند. بازیهای بین المللی در حدود 30 دقیقه طول می کشد که تشکیل شده از دوره های 5/7 دقیقه ای با نام «چوکار» می باشد. زمان اضافه بازی برای تعیین برنده بازی در حالتی که نتیجه بازی مساوی شده است، به بازی اختصاص داده می شود. معمولاً در وقت اضافه اندازه دروازه ها تعویض می شوند.

 

اگر خطای عمومی در نزدیکی دروازه به وجود بیاید ، تیمی که بر روی آن خطا صورت گرفته است، صاحب یک گل می شود. در هنگام انجام خطاهای عمدی و یا خطاهای خطرناک، داور می تواند فرد خاطی را با یکی از بازیکنهای ذخیره عوض کند.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو