طرز تهیه نان پیاز

طرز تهیه نان پیاز و فلفل دلمه ای و جعفری نون پیازی سنگسری عشایری و گردو xvc jidi khk  dhc

نان پیاز یکی از انواع نان های خوشمزه و سنتی ایرانی است که با دستورهای بسیار متنوعی تهیه می شود. این نان خوشمزه در برخی کشورهای خاورمیانه هم با دستورهایی متفاوت تهیه می شودو از محبوب ترین نان های سنتی محسوب می شود. از نان پیاز می توانیم در کنار انواع غذاهای سنتی و جدید استفاده کنیم. طعم این نان خوشمزه شباهت زیادی به طعم نان سمبوسه دارد و به همین دلیل می تواند باعث خوشمزه تر شدن غذاها شود. در دستور اصلی این نان، انرا به صورت سرخ شده درست می کنند، اما اگر بخواهیم این نان را به صورت رژیمی تر درست کنیم می توانیم آنرا بدون روغن درون فر درست کنیم، برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان پیاز
پیاز سفید۱ عدد متوسط
سیر۱ حبه
آب ولرم۱ پیمانه
آب داغ۴ قاشق سوپخوری
شکر۳ قاشق غذاخوری
نمک۱ قاشق غذاخوری
آرد۴ تا ۵ پیمانه
روغن مایع یا کره۲ قاشق سوپخوری
خمیر مایه فوری۱.۵ قاشق چایخوری
روغن برای سرخ کردنبه مقدار کافی

دستور پخت نان پیاز

مرحله اول

برای تهیه نان پیاز خوشمزه و سنتی ابتدا پیاز و سیر را پوست می گیریم و می شوییم، سپس روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی درشت خرد می کنیم و داخل پارچ میکسر می ریزیم و آب ولرم را به آن اضافه می کنیم.

مرحله دوم

حالا دستگاه را روشن می کنیم تا مواد به صورت پوره شوند و بعد داخل کاسه ای می ریزیم و آب داغ را به همراه شکر،روغن مایع و خمیر مایه را به آن می افزاییم و با همزن دستی مواد را کاملا مخلوط می کنیم.

مرحله سوم

آرد را از الک رد می کنیم و کم کم به مواد اضافه می کنیم و با همزن مخلوط می کنیم و نمک را نیز می افزاییم و با لیسک اطراف کاسه را جمع می کنیم و خمیر را با دست کمی ورز می دهیم و کاسه را چرب می کنیم

مرحله چهارم

سپس خمیر را جمع می کنیم و وسط کاسه قرار می دهیم و روی آن سلفون می کشیم و یک پارچه قرار می دهیم و کنار می گذاریم تا به مدت ۱ ساعت خمیر استراحت کند. در ادامه  روی صفحه کار را آردپاشی می کنیم.

مرحله پنجم

سپس خمیر را روی آن قرار می دهیم و به چهار قسمت تقسیم می کنیم و هر قسمت را به دو نیمه مساوی تقسیم می کنیم و روی چانه ها را می گیریم و آنها را بالای صفحه کار کنار یکدیگر می گذاریم.

مرحله ششم

در این مرحله پارچه ای روی چانه های خمیر قرار می دهیم و یکی از چانه ها را بر می داریم و روی صفحه کار قرار می دهیم و با وردنه روی آن می کشیم تا به اندازه یک پیش دستی با قطر نیم سانتیمتر شود.

مرحله هفتم

در این مرحله کف سینی بزرگی را به صورت یکدست آرد پاشی می کنیم، سپس خمیرهای باز شده و  آماده را داخل آن می چینیم و پارچه ای روی آن ها می اندازیم و اجازه می دهیم تا ۱۵ دقیقه استراحت کنند.

مرحله هشتم

پس از آماده کردن چانه های خمیر داخل تابه ای بزرگ که به راحتی هر چانه داخل آن قرار بگیرد روغن سرخ کردنی به صورت شناور می ریزیم(به اندازه تقریبا ۲ بند انگشت)و حرارت را کم می کنیم تا به مرور زمان روغن داغ شود.

مرحله نهم

پس از اینکه روغن به خوبی داغ شد خمیر را آرام و یکدفعه داخل تابه قرار می دهیم و با قاشق از اطراف تابه روغن بر می داریم و روی خمیر می ریزیم.صبر می کنیم تا به مرور زمان با همان حرارت کم نان ها سرخ شوند.

مرحله دهم

پس از اینکه یک طرف نان به خوبی رنگ گرفت و طلایی شد با کفگیر آنرا بر می گردانیم تا طرف دیگرش نیز سرخ شود. برای رژیمی تر شدن نان پیاز می توانید تابه نسوز را بدون روغن روی حرارت کم قرار دهید تا داغ شود.

مرحله یازدهم

سپس خمیر را داخل آن بگذارید تا نان بپزد و بعد خمیر را برگردانید تا طرف دیگر نان نیز پخته شود.نان ها را بعد از پخت داخل بشقابی قرار می دهیم و نیاز نیست داخل توری بگذارید چون نان روغن اضافی به خود جذب نمی کند.

مرحله دوازدهم

در انتها که نان ها سرخ شدند اگر توجه کنید حجم روغن خیلی کم نشده است. علاوه بر این که رنگ روغن نیز تغییر نکرده است. در پایان نان ها را داخل سبد نان می چینیم و روی انها را با دستمال می پوشانیم تا خشک نشوند.