نشانه های آنژین قلبی و نحوه درمان این بیماری

نشانه های آنژین قلبی و نحوه درمان این بیماری


منبع: آرگا

98

1399/11/3

09:04


آنژین قلبی یا درد در سینه به دلیل کاهش خون رسانی به قلب اتفاق می افتد. زمانیکه به عضله قلب اکسیژن کافی نرسد، شرایطی برای قلب ایجاد می گردد که به آن ایسکمی یا کم اکسیژنی گفته می شود.

آنژین قلبی که بیشتر با نام درد سینه شناخته می گردد، از مهمترین بیماری های عروق کرونر و قلب می باشد که در بیشتر موارد به شکل احساس درد، فشردگی، سنگینی و یا گرفتگی در داخل سینه نمایان می گردد.

بیماری آنژین قلبی

وقتی که به عضله قلب اکسیژن کافی نرسیده باشد، شرایطی به اسم ایکسمی یا همان کم اکسیژنی ایجاد می گردد. شایع ترین دلیل کاهش خون رسانی به عضله قلب، مشکل گرفتگی عروق کرونر است. عروق کرونر به دلیل پلاک های چربی تنگ می شوند، که به این پدیده آترواسکلروزیس یا تصلب شریان ها می گویند. به خاطر کاهش در خونرسانی به عضله قلب به ویژه در زمان هایی که فعالیت بالا وجود داشته باشد و قلب نیاز به اکسیژن بیشتری داشته باشد، احساس سنگینی و درد در قفسه سینه ایجاد می شود که با داشتن استراحت تقاضای اکسیژن قلب کمتر می شود و درد بهتر خواهد شد.

آنژین قلبی و پیشگیری از آن

علائم مختلف قلب درد

علائم آنژین قلب یا همان قلب درد شامل موارد زیر می شود:

  • داشتن درد و ناراحتی در قفسه سینه به خصوص حس فشار، سوزش یا پر شدن قفسه سینه
  • درد در بازوه، گردن، چانه، شانه و کمر که همگی از سینه انشعاب می یابند.
  • داشتن حالت تهوع خستگی
  • تنگی نفس
  • عرق کردن
  • سرگیجه

آنژین قلبی و درمان آن

علائم عنوان شده بایدد توسط پزشک خیلی سریع تشخیص داده شوند تا درمان به سرعت انجام شود. آنژین ها ممکن است مداوم یا پایدار و همچنین غیر مداوم یا غیر پایدار باشند که می توانند حملات قلبی را به دنبال داشته باشند. در ادامه به معرفی این آنژین ها و ویژگی های آنها می پردازیم:

آنژین استیبل یا پایدار

آنژیم پایدار بیشتر در زمان هایی اتفاق می افتد که فعالیت بدنی داشته باشید. در زمان داشتن فعالیت بدنی شدید تقاضای قلب برای اکسیژن بیشتر می شود اما به دلیل نازک شدن عروق تغذیه کننده قلب، خون رسانی به خوبی انجام نخواهد شد، همچنین علاوه بر فعالیت های فیزیکی در برخی موارد دیگر مثل استرس عصبی، هوای سرد، خوردن غذای زیاد و کشیدن سیگار نیاز به اکسیژن قلبی بیشتر خواهد شد. در ادامه با وِیژگی های آنژین پایدار آشنا می شویم:

  • با افزایش یافتن فعالیت فیزیکی بر شدن آنژین افزوده خواهد شد، مثل بالارفتن از پله یا ورزش کردن
  • درد این آنژیم بیشتر شبیه به دردهای معمول قفسه سینه می باشد.
  • مدت زمان کمی به طول می انجامد و معمولا کمتر از ۵ دقیقه می باشد.
  • این آنژین با استراحت و مصرف داروی آنژین سریعا برطرف خواهد شد.

در حالت کلی شدت و مدت زمان آنژین افراد با هم متفاوت می باشد، به منظور تشخیص و درمان تفاوت های فردی و بیماری در نظر گرفته خواهد شد.

علائم آنژین قلبی

آنژین ناپایدار یا غیر مداوم

زمانیکه پلاک های دارای چربی داخل عروق کرونر پاره شوند و لخته خونی بر روی آنها شکل گیرد، خیلی سریع باعث توقف خون رسانی به عضله قلب خواهد شد. دلیل دیگر بروز مشکل آنژین ناپایدار وجود لخته هایی می باشد که سبب مسدود شدن قسمتی از رگ رساننده خون به قلب می شوند و انسداد کلی نیست. اگر به مدت طولانی خون به عضله قلب نرسد، سلول های قلبی دچار مرگ خواهند شد و اصطلاحا حمله قلبی روی می دهد. آنژین ناپایدار شرایط خطرناکی می باشد که نیاز به درمان فوری دارد.ویژگی های آنژین ناپایدار شامل موارد زیر می شود:

  • می تواند در زمان استراحت نیز اتفاق بیافتد.
  • این درد با دردهای دیگر قفسه سینه متفاوت می باشد.
  • غیر قابل منتظره می باشد.
  • در اغلب موارد شدیدتر از دردهای دیگر قلب می باشد و بیشتر از آنژین استیبل زمان می برد، آنژین ناپایدار حدود ۳۰ دقیقه به بالا طول می کشد.
  • در اغلب موارد با استراحت و دارو رفع نخواهد شد.
  • همچنین در برخی موارد نشان از حمله قلبی دارند.

درمان و بهبود آنژین قلب

آنژین واریانت یا پرینزمتال

علاوه بر آنژین پایدار و ناپایدار آنژین قلبی دیگری به نام پرینزمتال وجود دارد که بسیار نادر می باشد. و در اغلب موارد بنا به دلیل اسپاسم رگ های قلبی به وجود می آید و در کوتاه مدت باعث کاهش در فشار خون می گردد. اسپاسم عروق باعث تنگی موقت شده و این تنگی موقت باعث کاهش خون رسانی موقف به قلب خواهد شد. این نوع آنژین دارای ویژگی های زیر می باشد:

  • در بیشتر موارد در زمان استراحت اتفاق می افتد
  • در اغلب موارد شدید می باشد
  • به احتمال بالا با استفاده از داروها درمان خواهد شد.

آنژین قلبی و بررسی آن

آنژین در خانم ها

نشانه های آنژین در خانم ها با علائم آنژین کلاسیک متفاوت می باشد و این تفاوت باعث می شود تا کمی زمان به تاخیر بیافتد. به عنوان نمونه درد در قفسه سینه یکی از علائم رایج در آنژیم می باشد که برای خانم ها اینطور نیست. خانم ها در آنژین قلبی ممکن است هر یک از علائم زیر را داشته باشند:

  • حالت تهوع
  • تنگی نفس
  • دل درد
  • حس ناراحتی در گردن یا چانه یا کمر
  • حس فرو رفتن چاقو در سینه و فشار روی آن

آنژین قلب و بررسی این بیماری

علل بروز آنژین قلب

همانطور که گفتیم آنژین به خاطر خون رسانی ضعیف به قلب ایجاد می شود، خون با خود اکسیژن مورد نیاز قلب را حمل کرده و به قلب می رساند که این اکسیژن مهم ترین چیزی است که قلب به آن نیاز دارد. اگر ماهی چه های قلب به میزان کافی خون دریافت ننمایند، دچار مشکل آنژین خواهد شد. شایع ترین دلیل نرسیدن خون به ماهیچه های قلب، بیماری شریان اکلیلی است. شریان های قلب به خاطر وجود چربی ها باریک شده و به این وضعیت آرتروسکلروز گفته می شود.در واقع این مشکل نوعی مشکل در تغذیه رسانی به قلب می باشد و خون در این وضعیت غنی نیست چون اکسیژن کافی را همراه ندارد، البته همیشه این مشکل با وجود چربی در شریان ها ایجاد نخواهد شد. در ادامه با علل هر یک از آنژین های قلب آشنا خواهیم شد:

  • آنژین مداوم: همانطور که گفته شد آنژین مداوم با افزایش فعالیت بدنی در فرد بیشتر می شود. وقتی از پله ها بالا می روید و یا ورزش می نمایید و یا زمانی که قدم می زنید، قلب درخواست بیشتری برای خون می دهد و اگر شریان ها باریک شده باشند قلب با دریافت نکردن خون کافی مواجه شده و اذیت می شود و در کنار سایر فعالیت های فیزیکی مثل استرس های عاطفی، احساسی، هوای سرد و وعده های سنگین غذایی در کنار سیگار کشیدن می تواند باعث بروز مشکل و باریک شدن شریان ها شوند.

آنژین قلب و خطرناک آن

  • آنژین غیر پایدار: در مواقعی که چربی ها در رگ های خونی افزایش یابد باعث ایجاد لخته شدن خون می شود، این لخته خون باعث می شود تا مسیر خون خیلی سریع مسدود شود. در جریان مسدود شدن خون کمتر به ماهیچه های قلب می رسد و باعث درد قلب خواهد شد. این مشکل با مصرف دارو و استراحت خوب نمی شود و ممکن است شدیدتر نیز شود. باید سریعا به پزشک مراجعه شود تا از حمله قلبی جلوگیری شود.
  • آنژین پرینزمتال: استرس های حساس، سیگار کشیدن و استفاده از داروهای غیر قانونی می توانند از دلایل بروز این مشکل شوند.

درمان آنژین قلب

عوامل خطر آفرین

برخی از عوامل می توانند احتمال ابتلا به آنژین قلبی را افزایش دهند، این عوامل عبارتند از:

مصرف دخانیات: کشیدن سیگار و یا در معرض دود آن بودن می تواند باعث مسدود شدن شریان ها شود و باعث جمع شدن کلسترول در رگ های قلبی شما جمع خواهد شد.

دیابت: دیابت بیماری است که در آن بیمار در تولید آنسولین کافی ناتوان است. دیابت باعث افزایش بیماری شریان اکلیلی می گردد و خطر حملات قلبی را افزایش خواهد داد.

فشار خون بالا: داشتن فشار خون بالا در اغلب موارد با میزان پمپاژ خون به قلب در ارتباط است، این فشار باعث خواهد شد تا شریان های قلب صدمه ببینند.

کلسترول و تری گلیسرید بالای خون: کلسترول یکی از عواملی است که سبب باریک شدن شریان ها خواهد شد و قلب نیز از آن تغذیه می نماید. سطح بالای کلسترول و تری گلیسرید سبب بالا رفتن احتمال آنژین خواهند شد.

سابقه بیماری قلبی در خانواده: در صورتی که یکی از اعضای خانواده دارای مشکل شریان اکلیلی باشد، به احتمال ابتلای اعضای خانواده بیش از سایرین می باشد.

سنین بالا: در مردان بالای ۴۵ سال و زنان بالاتر از ۵۵ سال خطرر ابتلا به مشکلات و بیماری های قلبی بیشتر از سایرین است.

ورزش نکردن: لایف استایل یا داشتن زندگی بدون ورزش باعث خواهد شد تا قلب ضعیف شود و بیش از دیگران به بیماری های قلبی دچار شوید.

چاقی: همانطور که کاملا مشخص است چاق بودن نیز باعث ابتلا بیشتر به آنژین قلبی می شود. چاقی باعث افزایش کلسترول خون شده و فشار خون و دیابت را نیز می تواند به دنبال داشته باشد.

داشتن استرس: استرس نیز یکی دیگر از عوامل ابتلا به این مشکل است. داشتن استرس بالا و بی اندازه یا خشم باعث افزایش فشار خون شده و همچنین هورمون های ایجاد شده به خاطر استرس باعث باریک تر شدن رگ های قلب خواهند شد.

مشکل آنژین قلب

پیشگیری از قلب درد یا آنژین

با داشتن یک سبک زندگی سالم و رعایت نکات ایمنی می توان احتمال ابتلا به این مشکل را کمتر نمود، در این رابطه رعایت موارد زیر کمک کننده می باشد.

  • ترک سیگار
  • کنترل وضعیت های سلامت مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت
  • استفاده از غذاهای سالم و داشتن وزن مناسب
  • داشتن فعالیت های فیزیکی بیشتر البته با اجازه پزشک
  • کاهش میزان استرس
  • استفاده نکردن از نوشیدنی های غیر مجاز و الکلی
  • مراقبت کردن از ابتلا به آنفولانزا

روش های درمان آنژین قلب

زمان مراجعه به پزشک

زمانی که درد قلب بیش تر از چند دقیقه به طول بیانجامد و با دارو نیز برطرف نشود، می تواند نشان از حمله قلبی باشد که در این حالت باید از کسی کمک گرفته و فورا به بیمارستان مراجعه نمایید.

روش های درمانی

روش های مختلفی برای درمان و در کنترل گرفتن آنژین قلبی وجود دارند، در ادامه با انواع روش های درمان این مشکل آشنا می شویم:

  • تغییر دادن شیوه زندگی:

اگر شدت آنژین قلبی خفیف باشد و نیازی به استفاده از دارو نباشد، فقط می توان با تغییراتی در روش زندگی بهبود یافت، حتی اگر درد شدید داشته باشید با انجام روش های زیر می توانید تا حدودی خود را درمان کنید:

افراد سیگاری باید اول سیگار را ترک کنند و در معرض دود سیگار قرار نگیرند و از آن دوری کنند.

افراد چاق باید با کمک متخصص تغذیه وزن خود را کاهش دهند و خود را لاغر نمایند.

بیماران دیابتی باید مطمئن شوند که قند خونشان را به خوبی کنترل می نمایند و حتما در طول روز ورزش روزانه داشته باشند.

اجتنباب از مصرف زیاد غذا در یک وعده غذایی.

تا حد ممکن از استرس دور باشید.

از انواع غذای سالم مثل سبزیجات و میوه ها بیش از قبل استفاده نمایید.

با توجه به مشکلتان از متخصص قلب بخواهید تا شروع ورزش را برایتان توضیح دهند.

بررسی آنژین قلب

  • داروهای استفاده شونده برای درمان آنزین:

در صورتی که با تغییر در شیوه زندگی بهبودی حاصل نشود باید از داروهای تجویزی پزشک استفاده شود. برخی از این داروها عبارتند از:

نیترات ها، آسپرین، پلاویکس، بتابلوکرها، استاتین ها، داروهای بلوک کننده کانال کلسیم، رانولیزین.

  • آنژیوپلاستی و استنت گذاری:

یکی از روش های درمانی برای آنژین قلبی آنژیوپلاستی می باشد. در روش آنژیوپلاستی یا PCI یک بالن نازک داخل رگ تنگ شده قرار می دهند و بعد بالون باد خواهد شد، در ادامه به منظور جلوگیری از بسته شدن دوباره رگ یک داربست فلزی با نام استنت در محل تنگی قرار می گیرد. با کمک این روش خون رسانی به عضله قلب بهبود خواهد یافت و فرد دیگر درد قفسه سینه را نخواهد داشت.

آنژین قلبی چیست؟

  • جراحی قلب باز:

با استفاده از روش جراحی قلب باز با استفاده از رگی که از پشت پا یا پشت قفسه سینه گرفته شده است محل تنگی رگ را دور زده و باعث می شوند تا خون بیشتری به قلب برسد و مشکل برطرف گردد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو