"سربسته" مجموعه شعری حاصل درک دردهای برآمده از دل جامعه

87

1399/11/3

10:56


مجموعه شعر "سربسته" سروده محمدعلی استجلو به‌زودی منتشر می‌شود.

"سربسته" مجموعه شعری حاصل درک دردهای برآمده از دل جامعه

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: محمدعلی استجلو شاعر، با این توضیح که مجموعه شعر "سربسته" شامل 40 غزل را در انتشارات شانی در دست چاپ دارد به هنرآنلاین گفت: این سروده‌ها متعلق به سال‌های 91 تا 93 است و چند شعر نیز در سال‌های اخیر سروده شده‌اند. متاسفانه دو شعر نیز به صورت کامل توسط بخش صدور مجوز حذف و 10 شعر نیز با ویرایش‌های قابل ملاحظه‌ای روبرو شد.

او با بیان این‌که بیشتر شعرهای مجموعه "سربسته" رنگ و بوی اجتماعی آمیخته با عشق دارند، افزود: سعی کردم در این شعرها بیشتر از درد قابل لمس در جامعه اعم از تنهایی انسان معاصر، اندیشه و تفکر در زندگی و موضوعاتی از این قبیل سخن بگویم. البته عشق موضوع غیرقابل انکار کتاب است که می‌تواند عشق انسان به هم‌نوع یا طبیعت و... باشد. در حقیقت این مجموعه حاصل درک دردهای برآمده از دل اجتماع است و تلاش کردم در راستای هنر برای آرمان انسانی قدم بردارم. معتقدم، هنر امروز علاوه بر ایجاد لذتی آنی رسالت دیگری نیز دارد و آن بیان کمال‌خواهی و اندیشه متعالی انسان امروز است. هنر همیشه سلاحی برای عدالت‌طلبی به‌شمار می‌رود به همین دلیل بیشتر اشعار این مجموعه نیز دارای فضای تاریک و سرد است.

استجلو با این توضیح که با توجه به شرایط روز جامعه، اکثریت قریب به اتفاق مردم از مطالعه کتاب فاصله زیادی گرفتند، ادامه داد: کتاب‌های شعر نیز از این قاعده مسثتنی نیست. این اتفاق ناخوشایند دلایل متعددی دارد. اول این که سیاست‌گذاری قانون در مورد آشتی مردم با مطالعه به‌نحوی است که متولیان آن چندان تمایلی به کشیدن مردم به سمت مطالعه و بالابردن سطح سواد و شعور سیاسی و اجتماعی جامعه ندارند. هر چند در ظاهر تلاش‌هایی برای افزایش سرانه مطالعه انجام می‌شود. دلیل دوم بی‌میلی خود مردم نسبت به مطالعه و آشنایی با تفکرهای گوناگون است که آن هم تا حدودی به شرایط بد اقتصادی و فرهنگی جامعه برمی‌گردد؛ البته این موضوع به تنهایی نمی‌تواند عذر موجهی برای عدم مطالعه باشد اما نکته تاثیرگذاری است. تولید آثار سخیف و فاقد محتوای ارزشمند در سطح کلان نیز می‌تواند به عدم مطالعه در جامعه دامن بزند.

او با بیان این‌که اصولا انسان امروز چندان علاقه‌ای به چالش کشیدن ذهن خود ندارد و دوست دارد به سمت خواندن مطالب و یا شعرهای برود که سهل و قابل درک باشد، تصریح کرد: شعری که برای فهمیدن آن نیازی به سواد تاریخی، اجتماعی، روان‌شناسی و غیره نداشته باشد که البته این موضوع باعث ظهور دو مشکل عمده می‌شود اول این که روز به روز بر بی‌سوادی و اندیشه‌ جامعه افزوده می‌شود. دوم این‌که تولیدکنندگان آثار هنری خود نیز به سمت تولید آثار بی‌محتوا کشیده می‌شوند که نمونه‌های متعددی نیز چاپ شده و به چاپ چندم نیز رسیده‌اند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو