طریقه کاشت سرخارگل و مراقبت های لازم برای رشد این گیاه

طریقه کاشت سرخارگل و مراقبت های لازم برای رشد این گیاه


منبع: آرگا

113

1399/11/3

14:03


توجه داشته باشید که اصول کاشت و پرورش گل سرخارگل چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی اقدام به پرورش این گیاه زیبا کنید با ما همراه باشید.

به طور کلی سرخارگل در واقع گیاهی چند ساله همراه با گل هایی مشابه گل آفتابگردان است که بومی مناطق مرکزی و شمال شرق آمریکا می باشد. این گیاه اغلب در دشت ها و زمین های جنگلی رشد می کند و از آنجایی که اصول کاشت و پرورش بسیار راحتی دارد اغلب پرورش دهندگان گل و گیاه برای پرورش سرخارگل تمایل نشان می دهند.

آشنایی با کاشت سرخارگل

بهتر است بدانید که سرخارگل در واقع از دسته گیاهان بومی آمریکای شمالی است که در کشور ما مشاهده نشده است. از مهم ترین خواص این گیاه افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن در مقابل عوامل بیماری زا است که سبب شده این گیاه به عنوان یک داروی موثر در پیشگیری و درمان بسیاری از امراض مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، زخم ها، التهابات پوستی و عفونت ها مورد استفاده قرار بگیرد و به همین خاطر در بسیاری از کشور های دنیا به صورت وسیعی کشت می شود و محصولات دارویی آن به شکل قرص، آمپول و کرم های موضعی مورد استفاده قرار می گیرد. گونه های مختلف گیاه سرخارگل گیاهانی علفی و چند ساله می باشند که متعلق به تیره کاسنی ها بوده و منشا آن ها شمال آمریکا گزارش شده است و همچنین که این گیاه در شمال رودخانه میسوری آمریکا هم به صورت خودرو رشد می کند. جالب است بدانید که پیکر رویشی و ریشه این گیاه حاوی مواد موثره ارزشمندی است که از نظر شیمیایی به گروه های مختلفی تعلق دارند. مهم ترین این ترکیب ها اسید کافئیک و مشتقات آن ترکیب های آلکیل آمیدی، اسانس ها و ساکاریدها می باشد که همچنین مشتقات اسید کافئیک مانند اسید شیکوریک و اکیناکوزید در ریشه و پیکر رویشی گونه های مختلف سرخارگل وجود دارند. معمولا ارتفاع این گیاه زیبا حداکثر به ۱ تا ۱.۵ مر می رسد و برگ های پایین ساقه تخم مرغی تا نیزه ای شکل می باشند که هر کدام حدود ۳۰ سانتی متر طول و ۲۰ سانتی متر عرض دارند. همچنین ساقه گیاه از انشعابات فراوانی برخوردار بوده و دارای پرز هایی زبر و خشن است. گل های سرخارگل معمولا به رنگ صورتی، ارغوانی، زرد و نارنجی دیده می شوند و دیسک مرکز آن ها لوله ای شکل و به رنگ سبز تیره، قهوه ای تیره و سیاه رنگ می باشند.

چگونگی کاشت سرخارگل

دستورالعمل کاشت سرخارگل:

توجه داشته باشید که معمولا کاشت و تکثیر گیاه سرخارگل از طریق دوش روش کاشت بذر و تقسیم بوته انجام می گیرد که در ادامه سعی داریم هر کدام را به صورت مجزا بیان نماییم:

کاشت بذر:

توصیه می شود که بذور سرخارگل را از نیمه دوم اسفند ماه تا نیمه اول فروردین ماه در خزانه یا گلخانه بپاشید و همراه با خاک غنی تا عمق ۲ سانتی متری پوشش دهید.

از آنجایی که بذور سرخارل دارای قوه رویشی بسیار پایینی هستند بایستی برای جوانه زنیاز رطوبت بالایی برخوردار باشند.

معمولا بوته های قوی تر و پرپشت تر در فصل پاییز به زمین اصلی منتقل می شوند و سایر بوته ها تا بهار سال آینده در فضای گلخانه نگهداری می شوند.

در واقع بر اساس تحقیقاتی که در منطقه شمال شرق تهران صورت گرفت ۱۵ تیز ماه تا ۱۵ مرداد ماه بهترین زمان برای انتقال نشاها به زمین اصلی است.

به همین خاطر در این مدت می توانید نهال ها را از فضای گلدان خارج نمایید و درون زمین اصلی حاوی ترکیب خاک پیت ماس، پرلیت و ماسه کشت نمایید.

توصیه می شود که حتما روند آبیاری را به خوبی انجام دهید و مراقب سلامت نهال ها باشید.

روش های پرورش گیاه سرخارگل

تقسیم بوته:

توجه داشته باشید که در این روش کاشت معمولا از گیاهان سه ساله استفاده می کنند. به گونه ای که در اواسط فصل پاییز ابتدا شاخ و برگ های اضافی و مزاحم را به صورت کامل جدا نمایید.

سپس بوته ها را به چهار الی پنج قسمت که هر کدام دارای مقداری ریشه باشند تقسیم نمایید. حال بایستی بوته های به دست آمده را در سطح زمین به صورت کشت نمایید.

دقت داشته باشید که ریشه های گیاهان بایستی تا زمان کاشت به صورت مرطوب نگهداری شوند.

با وجود اینکه سرخارگل گیاهی کم توقع است و نیاز زیادی به عملیات کوددهی ندارد اما اگر در هنگام برداشت محصول به صورت ماهیانه آن را با استفاده از یک کود متعادل تغذیه نمایید قطعا محصول بهتری خواهید داشت.

توصیه می شود که در مرحله گلدهی کامل پیکره رویشی از ارتفاع ۲۰ سانتی متر محصول خود را برداشت نمایید. جالب است بدانید که سرخارگل تا سال چهارم دارای بازده اقتصادی می باشد.

دستورالعمل کاشت سرخارگل

شرایط مورد نیاز برای پرورش سرخارگل:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رویش خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین خاطر در ادامه سعی داریم شما را برخی از اصول و شرایط پرورش گل سرخارگل آشنا نماییم:

آبیاری:

بهتر است بدانید که گل سرخارگل برای رشد نیاز به آبیاری دقیق و منظمی دارد و به همین خاطر توصیه می شود تنها زمانی اقدام به آبیاری گیاهتان کنید که سطح بستر به خوبی خشک شده باشد.

آبیاری گیاه سرخارگل

نور:

به طور کلی گیاه سرخارگل برای رشد نیاز به نور فراوانی دارد و اگرچه در نور آفتاب کامل همراه با سایه جزئی هم به خوبی رشد خواهد کرد. در مورد دمای مورد نیاز گیاه می توان گفت که گل سرخارگل نسبت به سرما مقاوم است و به عبارتی تا بازه دمایی منفی ۱۰ درجه سانتی گراد به خوبی رشد خواهد کرد. البته اگر دمای محیط کشت از این بازه پایین تر رود به تدریج با پژمردگی گیاه خود مواجه خواهید شد.

خاک:

توجه داشته باشید که گیاه سرخارگل معمولا خاک هایی با زهکشی ایده آل و غنی را برای رشد ترجیح می دهد و همچنین می توانید در بستر گیاهتان از ترکیب خاک های سبک مانند خاک شنی و متوسط لومی که بهترین نوع خاک هم می باشند استفاده نمایید. البته توصیه می شود در بستر گیاه سرخارگل از تقویت کننده های خاک مانند پرلیت و خاک برگ هم برای رویش بهتر گیاهتان استفاده نمایید.

شرایط مورد نیاز گیاه سرخارگل

کوددهی:

باوجود اینکه گیاه سرخارگل گیاهی کم توقع است و در واقع نیاز زیادی به عملیات کوددهی ندارد اما توصیه می شود در طول روند برداشت محصولتان بستر را با استفاده از یک کود متعادل تغذیه نمایید تا نتیجه بهتری بگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو