موزه حمام علیقلی آقا اصفهان | قدم گذاشتن در فرهنگ ایران قدیم

موزه حمام علیقلی آقا اصفهان | قدم گذاشتن در فرهنگ ایران قدیم


منبع: همگردی

102

1399/11/3

20:01


موزه حمام علیقلی آقا اصفهان، مجموعه ای است که در طول سلسله صفوی ساخته و بخاطر معماری و شیوه مهندسی شناخته شده است. این حمام با کاشی های زیبا، نقاشی های سنتی مربوط به عصر قاجار و حکاکی های روی سنگ تزئین شده و بازدیدکنندگان و گردشگران می توانند در آن زندگی مردم قدیم ایران را از نزدیک لمس کنند. با ما در این مقاله خواندنی همراه باشید تا بدانید موزه حمام علیقلی آقا کجاست و با بخش بخش معماری موزه حمام علیقلی آقا آشنا شوید.

موزه حمام علیقلی آقا

آشنایی

این مجموعه فرهنگی از بازار، زورخانه، مسجد، مدرسه، حمام، کاروانسرا و تعدادی مغازه تشکیل شده بود. اتلاف وقت باعث شد تا تعدادی از این ساختمان ها و امکانات از بین بروند و به جای آنها، سازه های مدرن ساخته شوند. امروزه، حمام دیگر کاربری سابق خود را ندارد، اما هنوز بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می کند. حمام علیقلی آقا امروزه به موزه مردم شناسی تبدیل شده است. برخلاف سایر موزه هایی که از این نوع وجود دارند، موزه حمام علیقلی آقا اصفهان پر از پیکره های مومی در اندازه های طبیعی، ظروف، ابزارها و لوازم قدیمی حمام بوده و توریست ها می توانند شاهد تمام جنبه های مختلف جامعه قدیم ایران باشند. شما می توانید ملاها، بازرگانان، کارگران و مردان پایین شهر را در این مجموعه ببینید. همه آنها از پلاستیک و موم ساخته شده اند.

آشنایی با موزه مردم شناسی

بنا در طول زمان

معماری موزه حمام علیقلی آقا در سال 1713 میلادی و به دستور علیقلی آقا اصفهانی ساخته شد. علیقلی آقا از درباریان و ملازمان دو دوره امپراطوری صفوی یعنی دوره شاه سلیمان و شاه سلطان حسین صفوی بوده است. گرمابه علیقلی آقا از یک حمام بزرگ و یک حمام کوچک تشکیل شده که هر کدام شامل دو بخش اصلی می شوند: سربینه و گرمخانه. مردان و زنان تمام طبقات اجتماعی جامعه اجازه استفاده از این حمام را داشتند و زمان مخصوص برای حمام مردان از طلوع خورشید تا ظهر و زمان مخصوص برای حمام زنان از ظهر تا غروب خورشید بود. در دوره های خاصی مثلا در زمان قاجار، اربابان ثروتمند و افراد بانفوذ می توانستند برای چند ساعت حمام را کرایه یا رزرو کنند و در این ساعات، مردم عادی اجازه استفاده از حمام را نداشتند.

بنا در طول زمان

ویژگی منحصر بفرد

سرتاسر بنای حمام علیقلی آقا به سبک معماری اصفهان طراحی شده است. معماری اصفهان یکی از زیرشاخه های معماری اسلامی بوده و شما می توانید در این سبک، کاشی های زیادی که در آنها از هفت رنگ و الگوهای گلدار استفاده شده را مشاهده کنید. این حمام از سطوح بالایی از ساخت و ساز برخوردار بوده که با این سبک و سیستم معماری هوشمندانه ایرانی در گذشته، حمام مقدار بسیار کمی انرژی مصرف می کرد. برای سوختن مشعل حمام از چوب و ذغال سنگ استفاده می شد و لوله کشی مخصوصی در کف حمام وجود داشت که دود داغ این سوخت را به زیر حمام هدایت می کرد. در نتیجه، محیط هم ضدعفونی می شد و هم گرم می ماند.

یکی دیگر از ویژگی های خاص این حمام، ستون های بزرگی که از سنگ سفید ساخته شده اند و چند استخر حمام است. وقتی با دقت نگاه کنید، شیارها و دندانه هایی را بر سطح این ستونها می بینید. از اینها برای نوع خاصی از ماساژ استفاده می شد. در حوضچه ها عمومی می نشستند، آب گرم از داخل این شیارها و روزنه ها بیرون می آمد و فرد در حالیکه به این ستونها تکیه می داد، به شکل دلچسبی از این ماساژ منحصر بفرد لذت می برد. در سرتاسر حمام بازدیدکنندگان شاهد فواره های کوچک و جریان مداوم آب هستند. با استفاده از تغییر فشار عمودی بین مخزن آب و استخرها، آب تنها با استفاده از نیروی طبیعی بطور مداوم در جریان است. این مسئله فقط برای به جریان درآوردن آب از اهمیت برخوردار نبود، بلکه با استفاده از صدای تسکین بخش شرشر آب، محیطی آرامش بخش در حمام ایجاد می شد.

آخرین ویژگی براساس مقاله موزه حمام علیقلی آقا کجاست، پنجره هایش هست. پنجره های این حمام با دقت زیاد و با استفاده از شیشه های محدب طراحی و ساخته شده و نور خورشید را بطور یکسان به تمام بخشها پراکنده می کنند. شکل خاص این پنجره ها بگونه ای است که نور را فقط از یک طرف به داخل می تابانند، بنابراین کسی نمی تواند از بیرون، داخل را نگاه کند.

ویژگی منحصر بفرد

اطلاعات کلی

آدرس: اصفهان، محله بیدآباد

تلفن: 03133375777

ساعات بازدید: همه روزه از ساعت 7 صبح الی 21

در ادامه بخوانیدسفر به اصفهان | شهری با عالمی از دیدنی های رنگارنگ

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو