قیام هنرمندان علیه سانسور قاتل و وحشی/ مشکل موی لیلا حاتمی و شوخی‌های عطاران و جمشیدی حل می‌شود؟

قیام هنرمندان علیه سانسور قاتل و وحشی/ مشکل موی لیلا حاتمی و شوخی‌های عطاران و جمشیدی حل می‌شود؟


منبع: ایران آرت

88

1399/11/4

08:34


در روزهای اخیر بسیاری از هنرمندان به حمایت از فیلم "قاتل و وحشی" پرداخته‌اند و خواستار نمایش این فیلم در جشنواره فجر شده‌اند. "شیشلیک" با بازی رضا عطاران و پژمان جمشیدی فیلم دیگری است که گفته می‌شود دچار ممیزی خواهد شد.

ایران آرت: روزنامه ایران نوشت: می‌گویند جشنواره فیلم فجر ویترین سینمای ایران است و حاصل دستاورد یکساله آن؛ گزیده‌ای از تولیدات سالانه سینما در یک هفته به نمایش در می‌آیند و با شکل‌گرفتن فضای رسانه‌ای و تبلیغاتی برای فیلم‌ها و سیمرغ‌هایی که اعتبارشان می‌شود، نگاه‌ها در اکران عمومی هم جلب آنها می‌شود. جشنواره فیلم فجر اما گاهی سد معبر فیلم‌ها در اکران هم شده است. آثاری در جشنواره به نمایش درآمده‌ است، چندین سیمرغ گرفته‌اند و در نهایت با فضاسازی‌های رسانه‌ای مخالف به محاق توقیف رفته‌اند. همین تجربه‌ها باعث شده برخی فیلمسازان برای پرهیز از جنجال و حاشیه‌های دردسرساز، قید حضور در جشنواره را بزنند و فیلم‌شان را بی‌سر و صدا روانه اکران کنند، اگرچه فیلمسازانی مثل کیانوش عیاری هم هستند که تنها خواسته‌شان یک سانس نمایش "کاناپه" برای اهالی رسانه در جشنواره است بلکه مشخص شود آنچه می‌بینند با حدس‌ و گمان‌ها و شنیده‌ها چقدر متفاوت است تا شاید قضاوتشان به انصاف و واقعیت نزدیکتر شود؛ برخی حواشی اما قبل از جشنواره به وجود می‌آید.

هر سال با اعلام اسامی فیلم‌های راه یافته به جشنواره، حرف و حدیث‌ها راجع به فیلم‌های بیرون مانده از این لیست به‌ خاطر نگاه محافظه‌کارانه جشنواره، بالا می‌گیرد؛ بعد از دوره سی‌ و پنجم یکی از پرسر و صداترین جشنواره‌ها از منظر غایبان قربانی ممیزی، در یکی دو سال اخیر این بحث‌ها فروکش کرده اما تفسیرها نسبت به بازماندگان جشنواره پشت سد جرح و تعدیل همچنان باقی است.

باز هم جشنواره، باز هم حاشیه

 امسال وقتی اعلام شد جشنواره هیأت انتخاب ندارد و قرار است تمام آثار متقاضی و حائز شرایط به داوری برسند تصور این بود که جشنواره‌ای آرام و بدون حاشیه داشته باشیم، اما انگار این حواشی نمک جشنواره است و باید باشد تا باورمان شود که جشنواره شروع شده است. یک هفته‌ از داوری آثار در فضایی آرام و بدون تلاطم نگذشته بود که زمزمه‌ها درباره مشکل نمایش برخی آثار آغاز شد؛ شرط حضور در جشنواره و امکان داوری، دریافت پروانه نمایش موقت برای فیلم‌هاست و شنیده‌ها حکایت از آن داشت که سه اثر در این حلقه گیر افتاده‌اند؛ از میان این گزینه‌ها با جو و فضای حمایتی که اواخر هفته پیرامون آخرین ساخته حمید نعمت‌الله شکل گرفت، نام "قاتل و وحشی" کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم امسال شد. این فیلم سال گذشته به‌دلیل کشمکش‌های مالکیتی به جشنواره نرسید و قرار بود امسال با حل این اختلاف از "قاتل و وحشی" رونمایی شود. اما شواهد گویای آن است که این فیلم به سد ممیزی خورده و نمایش آن با مشکل مواجه شده است.

۱۰ فیلم جنجالی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر / فیلم «قاتل وحشی» -



طی دو روز گذشته اهالی سینما از جمله هدیه تهرانی، پرویز پرستویی، محسن تنابنده، سحردولتشاهی، همایون شجریان، نوید محمدزاده، حامد بهداد، امیر جدیدی، طناز طباطبایی، هومن بهمنش، حبیب رضایی، تینا پاکروان، نرگس آبیار، مهناز افشار، سجاد افشاریان و... در اینستاگرام خود، به حمایت از حمید نعمت‌الله و نمایش "قاتل و وحشی" در جشنواره پرداخته‌اند و آن طور که هدیه تهرانی نوشته از برگزارکنندگان جشنواره خواسته‌اند "سینما را از سینما دریغ نکنند".

طبق پیش‌بینی‌ها حواشی شکل گرفته پیرامون فیلم به‌خاطر سر تراشیده لیلا حاتمی در یک سکانس است و مضمون فیلم مشکلی ندارد. گفته می‌شود "قاتل و وحشی" از بهترین کارهای حمید نعمت‌الله است. نیما حسنی نسب از جمله منتقدان سینمایی است که در ستایش این فیلم نوشته: "زیبایی‌شناسی منحصر به فرد فیلمساز به اوجی مثال زدنی و لحن کمیاب در حد و اندازه‌های محدود سینمای ایران رسیده است" بخشی از این یادداشت به تمجید شمایل استثنایی و درجه یک لیلا حاتمی در این فیلم اختصاص دارد و رنج و تحقیر او در سکوت با "ژاندارک"  مقایسه شده است. علاوه بر حاتمی، امین حیایی که همکاری‌اش با نعمت‌الله در "شعله‌ور" دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را برایش به ارمغان آورد در کنار ستاره اسکندری و شهرام حقیقت دوست دیگر بازیگران این فیلم هستند. همایون شجریان هم بعد از "آرایش غلیظ"، "رگ خواب" و "شعله‌ور" چهارمین همکاریش را با نعمت‌الله تجربه می‌کند.

اولین تصویر فیلم قاتل و وحشی نوید فیلمی متفاوت را می دهد - زومجی

برش

با صحبت‌های روز گذشته محمد طباطبایی‌نژاد، امیدها به دیدن "قاتل و وحشی" در جشنواره زنده شد. دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر به‌صورت ضمنی حرف و حدیث‌ها راجع به "قاتل و وحشی" حمید نعمت‌الله و "شیشلیک" محمدحسین مهدویان را تأیید کرد اما این را هم گفت که مراحل صدور پروانه نمایش در حال انجام است: "تاکنون نکته‌ای درباره فیلم‌ها وجود نداشته تنها دو فیلم "قاتل و وحشی" و "شیشلیک" نکاتی داشته‌اند که مراحل صدور پروانه نمایش آنها هم در حال انجام است."

آن‌طور که طباطبایی‌نژاد به مهر گفته ممکن است اصلاحیه‌هایی به این دو فیلم وارد شود. طبق وعده او وضعیت این دو فیلم تا یکشنبه نهایی خواهد شد. همچنین محمدرضا فرجی - مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش سازمان سینمایی - هم در گفت‌وگویی از تعامل برای حل مشکل این دو فیلم خبر داده است. او در این باره به ایسنا گفته: "سازندگان این دو فیلم مواردی را که برای اصلاح مدنظر شورا بود پذیرفته‌اند و فقط مشکل زمان را داشتند که قول داده‌اند تا یکی دو روز آینده فیلم را به ما برسانند." طبق اخبار اصلاحات واردشده به فیلم "شیشلیک" در بخشی از دیالوگ‌هاست.

شیشلیک

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو