در گفتگو با سینماپرس عنوان شد؛ نیرومند: در «مبانی فرم فیلم» ارتباط تنگاتنگ دید فووآل را با مبانی هنرهای بصری مطرح کردم/ این کتاب می تواند تصویر درستی را از مفهوم‌فرم‌ در سینما برای علاقمندان ایجاد کند

منبع: سینما پرس

48

1399/11/4

10:34


سینماپرس: محمدحسین نیرومند مدیرعامل پیشین انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و کارشناس فرهنگی که مدت ها است در حوزه نگارش و تألیف کتاب های سینمایی نیز فعالیت دارد گفت: در جدیدترین کتابم یعنی «مبانی فرم فیلم» ارتباط تنگاتنگ دید فووآل را با مبانی هنرهای بصری مطرح کردم که امیدوارم مورد پسند علاقمندان سینما واقع شود.

محمدحسین نیرومند

سینماپرس: محمدحسین نیرومند مدیرعامل پیشین انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و کارشناس فرهنگی که مدت ها است در حوزه نگارش و تألیف کتاب های سینمایی نیز فعالیت دارد گفت: در جدیدترین کتابم یعنی «مبانی فرم فیلم» ارتباط تنگاتنگ دید فووآل را با مبانی هنرهای بصری مطرح کردم که امیدوارم مورد پسند علاقمندان سینما واقع شود.

نیرومند در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده چند سال پیش کتابی با عنوان «مدیریت چشم مخاطب» نوشتم،  این کتاب درباره ارتباط مبانی هنرهای تجسمی با فیزیولوژی بینایی بود. کتاب مزبور در جشنواره رشد به عنوان کتاب برگزیده هنر انتخاب شد. خوشبختانه کتاب مورد توجه دانشجویان هنر هم قرار گرفت. در چند سال گذشته کلاس هایی را با عنوان مبانی سواد بصری با گرایش سینما در حوزه هنری داشتم که برخی از مطالب آن کلاس براساس همین کتاب ارائه می شد از این رو احساس کردم که این کلاس ها بسیار مورد توجه هنرجویان قرار گرفته، حتی برخی دوستان بنده را تشویق می کردند که مباحث کلاس را به صورت جزوه مکتوب در آورم.  

وی ادامه داد: از طرفی بحث فرم فیلم یکی از جذاب ترین مباحث مرتبط با سینما برای دانشجویان و علاقه مندان به سینما است.  خانه نشینی در دوران کرونایی فرصت مغتنمی را فراهم کرد که من همه مطالب مرتبط با فرم فیلم را که گرد آوری کرده بودم،  در کتابی با عنوان «مبانی فرم فیلم»  تدوین و تالیف کنم. تصور می کنم این کتاب بتواند تصویر درستی را از مفهوم فرم در سینما برای علاقه مندان به سینما ایجاد کند.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: در این کتاب سعی کرده ام ارتباط تنگاتنگ «دید فووآل»  را با مبانی هنرهای بصری بیان کنم. چشم انسان تنها دو درجه از آنچه پیش رویش قرار دارد را می تواند با وضوح کامل ببیند. همین امر باعث شده تا ما تنها بخش های مهم تصاویر را به وضوح بالا ببینیم. این مناطق را محدوده دید فووآل می گویند.  

نیرومند افزود: امروزه مشخص شده است که نقش دید فووآل به ویژه در هنر سینما به حدی است که بسیار از مباحث مرتبط با فرم در سینما و مبانی هنرهای بصری به این عملکرد بینایی مربوط می شود. در این کتاب سعی کرده ام تا مبانیِ مبانی فیلم را در ارتباط با دید فووآل مطرح کنم. اما از آنجا که مایل نبودم صرفاً به مباحث تئوریک بپردازم، با ارائه بیش از هشتصد تصویر از نمای فیلم های مطرح تاریخ سینما، به کاربرد قواعد سینمایی که عملاً از دید فووآل ناشی می شود، اشاره کرده ام.

این مدیر فرهنگی متذکر شد: مایلم در پایان بخش هایی از مقدمه کتاب را که استاد بزرگوارم  جناب آقای مسعود جعفری جوزانی مرقوم داشته اند را برای شما بخوانم؛   «کتاب مبانی فرم فیلم»  را سه بار خواندم، یک بار با کنجکاوی،  یک بار با شگفتی و بار آخر با اشتیاق؛  ازاین روی با اطمینان می گویم که مطالعه این کتاب نه تنها درک فیلم را در بین سینما دوستان به شکل فزاینده ای بالا می برد،  بلکه به آموزشگران و فیلمسازان،  ارزش و اهمیت فرم و تئورهای مرتبط با آن را یادآوری می کند.  می شود افسوس خورد که چرا چنین کتاب هایی بیست سال پیش که هنوز سینمای اندیشمند نفس می کشید و سینما دوستان اشتیاق مطالعه داشتند،  راهی میدان نشد؟»

نیرومند در پایان این گفتگو یادآور شد: این کتاب هم مانند چهار کتاب قبلی ام توسط انتشارات «فرهنگسرای میردشتی»، در قطع وزیری و در ۱۶۸ صفحه منتشر شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو