نشانه ها و علایم درد زایمان را بهتر بشناسید

نشانه ها و علایم درد زایمان را بهتر بشناسید


منبع: آرگا

115

1399/11/4

12:28


زایمان و زمان آن از مهمترین دغدغه های خانم های باردار است. با توجه به نکاتی که در این مقاله گفته شده است به زایمان خوب و راحت خود کمک کنید. در این مقاله با نشانه ها و علایم درد زایمان آشنا خواهید شد.

زایمان در زنان مختلف متفاوت است و تعیین زمان دقیق آن واقعا ممکن نیست. زایمان یک اتفاق سریع نیست بلکه یک فرایند است، فرایندی که در آن تغییرات متعدد فیزیولوژیکی در بدن دست به دست می دهند تا کودک متولد شود. بدن زنان باردار یک ماه قبل از شروع زایمان خود را آماده می کند تا زمانی که نزدیک زایمان شود متوجه نشانه ها و علایم درد زایمان می شوید.

همه خانم ها با ماما یا پزشک خود درباره تعیین زمان زایمان صحبت کرده اید، اما اگر فکر می کنید زمان زایمان فرا رسیده است با پزشک خود تماس بگیرید. ماما ها و پزشکان به این قضیه عادت دارند که زنان شک دارند که زمان زایمان فرا رسیده است یا نه، یا گاهی اوقات به همکاری و کمک پزشک خود نیاز دارند، در واقع این قضیه بخشی از شغل آن ها است. پزشک و ماما از روی لحن صدای شما و حرف هایی که می زنید می تواند نشانه های زیادی را بفهمد و به شما بگوید که چه کارهایی را انجام دهید.

علایم درد زایمان

بررسی نشانه ها و علایم درد زایمان

تماس با ماما یا پزشک خود را همیشه با خود داشته باشید و در صورت بروز علایمی هر چند کوچک باید با ماما یا پزشک خود تماس بگیرید. اگر کیسه آب شما پاره شد و یا اگر شک دارید که مایع آمنیوتیک از شما خارج می شود با ماما یا پزشک خود صحبت کنید. همچنین اگر هر یک از مواردی شامل خونریزی واژن، ایجاد سر درد شدید، تب، درد شکمی و یا تغییر در بینایی، کم شدن تحرک جنین، همچنین موارد دیگر که باعث نگرانی شما شده است را با پزشک خود در میان بگذارید.

علایم زایمان

نشانه های زایمان

اگر واقعا زمان زایمان شما فرا رسیده باشد، یک یا چند مورد از علایم زیر اتفاق خواهد افتاد.

انقباظات رحم

انقباضاتی به صورت منظم رخ می دهند که فاصله زمانی بین آن ها به تدریج کمتر می شود. همچنین به تدریج شدت آن ها نیز افزایش می یابد.

نازک شدن دهانه رحم

دهانه رحم نازک و نرم می شود و همچنین تا حدود ده سانتی متر بزرگتر می شود.

پاره شدن کیسه آب

کیسه آب پاره می شود. البته این اتفاق در صورتی نشان دهنده نزدیک بودن زایمان است که همراه با بروز انقباضات باشد.

کمردرد مداوم

ممکن است کمر درد مداوم داشته باشید که معمولا همراه با احساس گرفتگی عضلات همراه است. همچنین ممکن است یک ماده موکوسی مایل به قهوه ای یا خونی از شما خارج شود، که این نشان دهنده درد زایمان است.

نشانه ها و علایم درد زایمان

احساس انرژی زیاد

دوران بارداری معمولا با خستگی زیادی همراه است، اما در چند هفته باقیمانده به زایمان برخی از خانم ها انرژی زیادی پیدا می کنند و تمایل زیادی به سرو سامان دادن و نظم بخشیدن به امور مختلف از جمله کار های مرتبط با نوزاد و نیز زایمان خود دارند.

افزایش احساس دفع ادرار

با قرار گرفتن سر جنین در قسمت لگن مادر باردار، در وی ممکن است احساس دفع ادرار ایجاد شود، زیرا فشاری که در اثر افتادن سر نوزاد در مثانه ایجاد می شود، احساس دفع ادرار را به وجود خواهد آورد که اغلب این اتفاق در هنگام زایمان رخ می دهد، البته در هنگام قرار گرفتن سر نوزاد در قسمت لگن به دلیل کاهش فشار روی دیافراگم مادر، تنفس وی راحت تر خواهد شد.

سبک شدن جنین داخل رحم

از علایم دیگر درد زایمان، سبک شدن جنین در داخل رحم مادر و پایین آمدن آن در لگن می باشد، زیرا در این هنگام سر جنین به سمت لگن مادر متمایل شده است، در برخی از مادران باردار ممکن است این اتفاق حدود ۲ هفته مانده به زایمان رخ دهد و عده ای دیگر امکان دارد چنین چیزی را اصلا تجربه نکنند.

کمردرد شدید

کمردرد از جمله نشانه های دیگر زمان زایمان است که در طی دوران بارداری اغلب همراه مادر است، اما در موقع زایمان این درد خیلی شدیدتر می باشد و به نشانه آن است که جنین در رحم مادر و رو به روی شکم وی قرار دارد که این حالت در یک سوم زنان باردار وجود دارد.

علایم درد وضع حمل

اما از آنجا که اغلب نوزادان در شکم مادر به حالتی قرار گرفته اند که صورت آنها رو به ستون فقرات مادر است، در این صورت از کانال تولد خارج می شود اما اگر سرش رو به شکم مادر باشد به گونه ای به دنیا می آید که سرش رو به ستون فقرات باشد، در چنین حالتی دردی مداوم شکم و کمر مادر را تحت تاثیر قرار خواهد داد، البته چه وضعیت نوزاد عادی بوده و یا غیر عادی باشد، داشتن درد شدید در هنگام زایمان از نشانه های آن است.

علایم درد زایمان در برخی از خانم ها کاملا مشخص است ولی گروهی دیگر هیچ اطلاعاتی از شروع و نشانه های درد زایمان ندارند. اما همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم؛ رایج ترین علائم زمان زایمان شامل پارگی کیسه آب، شل شدن دهانه رحم، پایین آمدن بالای شکم، انقباض های رحمی و افزایش ترشحات موکوسی هستند.

درد زایمان

در ابتدای شروع درد زایمان مقادیر زیادی مایعات بنوشید، یک دوش آب گرم بگیرید، به صورت متناوب راه بروید و بنشینید تا کمی از درد های شما را آرام کند. همچنین اگر می توانید کمی استراحت کنید تا برای زایمان آماده شوید و بسته به نوع حالت شما پزشک یا ماما تشخیص می دهند که کودک به صورت زایمان طبیعی یا سزارین متولد شود. در این مقاله با نشانه ها و علایم درد زایمان آشنا شدید. پیشنهاد می کنیم برای داشتن اطلاعات لازم و ضروری و همچنین نکات مهم در مورد بارداری به بخش بارداری مراجعه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو