معرفی نامزدهای جایزه فولیو ۲۰۲۱/ داگلاس استوارت نامزد شد

منبع: ایران آرت

103

1399/11/4

13:20


در میان نامزدها نام شاگی بین نوشته داگلاس استوارت و برگزیده جایزه بوکر ۲۰۲۰ نیز به چشم می‌خورد.

ایران آرت: نامزدهای اولیه جایزه فولیو در سال 2021 اعلام شدند و بیست کتاب به عنوان نامزدهای اولیه این جایزه در سال جدید اعلام شدند. در میان نامزدها نام شاگی بین نوشته داگلاس استوارت و برگزیده جایزه بوکر 2020 نیز به چشم می‌خورد.

به گزارش ایبنا به نقل از بوک‌سِلر،  بیش از نیمی از عناوین حاضر در فهرست نهایی جایزه فولیو توسط ناشران مستقل منتشر شده است که در میان آن‌ها «شاگی بین» نوشته داگلاس استوارت و یکی از آثار موردعلاقه اوباما یعنی «چه مقدار از این تپه‌ها طلا هستند» نوشته پم ژانگ نیز حضور دارند.

فهرست اولیه جایزه به شرح زیر است:

«در خانه رویایی» نوشته کارمن مارسو ماچادو

«عدم ظرافت» نوشته آمینا کین

«روحی در گلو» نوشته دوئیرن قریوفا

«کار دستی» نوشته سارا بائوم

«واقعیت» نوشته اینوآ اِللام

«نوبت» نوشته کاترینا والکمر

«خط صورتی: سفری در خط مقدم عجیب‌ها» نوشته مارک گویسر

«عروس دریایی صدف حلزونی» نوشته مونیک رافی

«اوه» نوشته نیل آییکوِی

«بیگانگان» نوشته ربکا تاماس

«رندانگ» نوشته ویل هریس

«شاگی بین» نوشته داگلاس استوارت

«عزیزان من بین شهرها» نوشته ریچل لانگ

«چه مقدار از این تپه‌ها طلا هستند» نوشته پم ژانگ

«بیچاره» نوشته کالب فِمی

«فقط ما» نوشته کلودیا رانکین

«آن‌طور که تو بودی» نوشته ایلین فیرینی

«سروده شبانی انگلیسی» نوشته جیمز ریبانکز

«زندگی درهم‌پیچیده» نوشته مرین شلدریک

«باشه بیا ایده احمقانه تو را پیاده کنیم» نوشته پاتریک فرین

 

هشت اثر غیر داستانی، هفت داستان، و پنج مجموعه شعر در فهرست امسال حضور دارند. راجر رابینسون، برگزیده جایزه تی اس الیوت در سال 2019 و جایزه اونداتیه در سال 2020 ریاست هیئت داوران این دوره را به عهده دارد. سینیاد گلیسان، نامزد جایزه فولیو در سال 2020 و جان مک‌گرگور، نامزد سه دوره از جایزه بوکر به رابینسون در انتخاب نامزدها و برنده یاری می‌رسانند.

جایزه ادبی فولیو تنها جایزه ادبی بریتانیا است که در آن شعر، داستان کوتاه، آثار غیرداستانی و رمان در یک گروه برای به دست آوردن جایزه رقابت می‌کنند. آثاری که به زبان انگلیسی در بریتانیا منتشر شده‌اند می‌توانند در این رقابت شرکت کنند و ملیت نویسنده اهمیتی ندارد.

جایزه فولیو با هدف برتری بر جایزه من بوکر در سال 2014 ایجاد شد. نویسندگانی چون مارگارت آتوود، زادی اسمیت، و جی. ام. کوئتزی از نویسندگانی هستند که در انتخاب نامزدها و برنده با جایزه فولیو همکاری می‌کنند. پیش از این نویسندگانی چون جورج ساندرز، آکیل شارما، و هشام مطر برنده جایزه فولیو شده‌اند.

نامزدهای نهایی جایزه فولیو در تاریخ دهم فوریه و برنده در ماه مارس اعلام می‌‌شود. سال گذشته کتاب زندگینامه «آرشیو کودگان گمشده» نوشته والریا لوئیزلی به عنوان برنده معرفی شد و اولین زنی شد که برنده این جایزه می‌شود. در سال 2019 هم مجموعه شعر «مقاومت» نوشته ریموند آنتروباس برنده جایزه کتاب فولیو شد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو