آمادگی ایران برای همکاری در جهت تهیه پرونده های ثبت جهانی

منبع: همگردی

125

1399/11/4

16:30


ایرنا/ براساس سخنان محمدحسن طالبیان، آمادگی ایران برای همکاری در جهت تهیه پرونده های ثبت جهانی مشاهده می شود.

داستان چیست؟

محمدحسن طالبیان در مراسم افتتاح اولین نمایشگاه و کنفرانس بین المللی خوشنویسی راه ابریشم در مشهد با عنوان رقص قلم، افزود: باید تلاش کنیم کشورهای منطقه از انسجام و رفاقت فرهنگی برخوردار شوند و در این راستا برای تهیه پرونده های مشترک با این کشورها و ثبت آن در فهرست میراث جهانی اعلام آمادگی می کنیم.

وی با اشاره به به نقش جاده ابریشم در توسعه و تبادل فرهنگی کشورهای منطقه ادامه داد: جاده ابریشم از 24 استان ایران عبور می کند که شاهراه خراسان نیز بخشی از این راه تاریخی است.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: مسجد گوهرشاد و آثار بسیاری در هرات افغانستان و سمرقند و بخارا در تاجیکستان می توانند در فهرست میراث جهانی ثبت شوند.

وی با اشاره به سابقه تاریخی هنر خوشنویسی در ایران افزود: این هنر در دوره های ایلخانی و سلجوقی به اوج خود رسید و با پیدایش چاپ های سربی و دیجیتال کم فروغ شد، اما به همت استادان خوشنویسی و نهادها و دستگاه های مختلف، هنوز هم خوشنویسی جایگاه والایی دارد.

طالبیان ادامه داد: پرونده خوشنویسی با عنوان پاسداری از فرهنگ برای ثبت در فهرست میراث جهانی به یونسکو ارسال شده که امیدواریم سال آینده در فهرست میراث جهانی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه موزه بزرگ خراسان که با الهام از اثر تاریخی کاخ خوشید کلات طراحی و ساخته شده، به مرکز تبادل و تعامل فرهنگی تبدیل شده است گفت: 60 هزار شی تاریخی در موزه بزرگ خراسان در حال ساماندهی است.

نمایشگاه جهانی خوشنویسی کشورهای جاده ابریشیم تا سوم فروردین سال آینده به صورت مجازی و با حضور نمایندگان 30 کشور جهان ادامه دارد که در آن 234 اثر از نقاط مختلف جهان به نمایش درخواهد آمد.

آمادگی ایران برای همکاری در جهت تهیه پرونده های ثبت جهانی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو