مجوز دفاتر خدمات الکترونیک قضایی باید به وکلا سپرده شود

منبع: برترین ها

79

1399/11/4

19:55


اخیرا قوه قضاییه اهتمام ویژه ای برای الکترونیکی کردن ثبت و رسیدگی به پرونده های قضایی داشته و با راه اندازی دفاتر خدمات قضایی ،طرح هرگونه دعوایی منوط به ثبت در دفتر خدمات قضایی میباشد.

برترین‌ها: اخیرا قوه قضاییه اهتمام ویژه ای برای الکترونیکی کردن ثبت و رسیدگی به پرونده های قضایی داشته و با راه اندازی دفاتر خدمات قضایی ،طرح هرگونه دعوایی منوط به ثبت در دفتر خدمات قضایی میباشد.

خدمات این دفاتر نیز طیف وسیعی از خدمات حقوقی شامل ثبت انواع شکایت و دادخواست گرفته تا ثبت لوایح میباشد.

اما نکته حایز اهمیت آن است که انجام این خدمات نیاز به تخصص حقوقی داشته و جزو وظایف ذاتی وکلا میباشد حال آنکه قوه قضاییه امتیاز تاسیس این دفاتر را به غیر از وکلا سپرده است و اتفاقا به خاطر این که اشخاص صاحب امتیاز عمدتا تخصص و تجربه وکلا را ندارند دادخواست وشکوائیه های زیادی به مراجع قضایی ارسال می شود که بعضاً اشتباه و با نواقص حقوقی همراه هستند.

از این رو به لحاظ ضرورتهایی ذیل شایسته است قوه قضاییه امتیاز دایر کردن این دفاتر را صرفا به وکلای دادگستری واگذارنماید.

۱-ثبت شکایت وداد خواست جز مهمترین ارکان یک دعوی می باشد به نحوی که سرنوشت یک دعوی به نحوه طرح آن در قالب شکوائیه یا دادخواست بستگی دارد و لازم است که این مرحله زیر نظر وکیل انجام شود.

در حال حاضر رویه عرفی ثبت دادخواست و شکوائیه به این صورت است که اشخاص متقاضی فاقد دانش حقوقی و بدون وکیل به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و و از کاربر دفتر خدمات که عموما آشنایی تخصصی به مسایل حقوقی ندارند مشاوره میگیرند این رویه کاملا اشتباه است و راه حل آن سپردن این امور به وکلاست.

۲- وقتی این خدمات به وکلا واگذار شود مسوولیت صحت طرح دعوی آن هم بر عهده وکیل است و بر این اساس در صورت اشتباه در طرح دعوی می توان از وکیل مربوطه شکایت و حتی جبران خسارت را تقاضا نمود چون وکیل در مقابل متقاضی خدمات مسولیت و وظایف بین وکیل و موکل را دارد.

۳-از دیگر مزایای اختصاص این دفاتر به وکلا، ثبت صحیح دادخواست و شکواییه و لوایح می باشد و این کار باعث سرعت دادرسی می شود چون به کرات مشاهده می شود به علت نقص در ثبت شکواییه و دادخواست مرجع قضایی ناچار به صدور اخطار رفع نقص می باشد که این موضوع باعث طولانی شدن دادرسی می شود.

مرتضی محسنی، وکیل پایه‌یک دادگستری

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو