کاهش تری گلیسیرید خون با اقدامات ساده خانگی

کاهش تری گلیسیرید خون با اقدامات ساده خانگی


منبع: آرگا

86

1399/11/4

20:03


در این مطلب شما را باتکنیک های کاهش تری گلیسیرید خون آشنا می کنیم و شما می توانید با استفاده از راه های ساده و کاربردی این کار را به راحتی انجام بدهید. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

تری گلیسیرید ها یکی از مهم ترین منابع بدن برای تامین انرژی می باشند و علاوه بر مفید بودن می توانند مشکلات دیگری را برای شما ایجاد کنند. مشکلاتی که این مواد انرژی زا برای شما ایجاد می کند بسته شدن رگ ها و بالا بردن احتمال سکته قلبی و مغزی می باشد. در ادامه روش های کاهش تری گلیسیرید خون را برایتان مطرح می کنیم.

کاهش تری گلیسیرید

تکنیک های کاهش تری گلیسیرید

داشتن تری گلیسیرید بالا می تواند نشانه ای از مشکلات بدنی باشد و نوعی سندروم متابولیک نا سالم نامیده می شود. اگر تری گلیسیرید خون شما بالا باشد ممکن است دچار پایین بودن کلسترول خوب، فشار خون بالا، چربی شکم و قند خون بالا باشید. بنابراین سعی کنید با کاهش تری گلیسیرید از این مشکلات دور بمانید. استفاده از موادی مانند پنیر های کبابی، اسکوپ بستنی و خامه اسپرسو قبل از خواب می تواند منجر به ایجاد تری گلیسیرید بالا در خون شود. اگر آزمایش های شما نشان از این مشکل دارند باید سعی کنید غذا های چرب و شیرین و همچنین پنیر و گوشت قرمز را خیلی کم استفاده کنید تا مشکل شما برطرف شود.در ادامه روش های خوبی را برای کنترل تری گلیسیرید خون به شما پیشنهاد می دهیم.

عدم استفاده از شکر

یکی از بدترین موادی که می تواند به بالا رفتن تری گلیسیرید خون شما کمک کند و شما را در معرض انواع بیماری های دیگر قرار بدهد استفاده نامناسب از شکر می باشد.  در واقع قند های ساده نیز می توانند منجر به افزایش تری گلیسیرید خون شوند بنابراین سعی کنید در موادی که استفاده می کنید کمی دقت نداشته باشید و سعی کنید مصرف نوشابه، آبنبات، بستنی و ماست های طعم دار را به حداقل برسانید.

عدم استفاده از شکر می تواند تری گلیسیرید را کاهش دهد.

توجه به برچسب مواد غذایی

برخی از مواد غذایی دارای شکر پنهان می باشند بنابراین سعی کنید قبل از استفاده از هر ماده غذایی برچسب آن را به دقت بررسی کنید. اغلب قند هایی که در مواد غذایی وجود دارند شکر قهوه ای، قند ذرت، قند نیشکر، عسل، قند مالت و ملاس می باشند و اگر ماده غذایی هیچ کدام از این مواد را نداشت باید دنبال کلماتی با پسوند (وز) بگردید. این مواد شامل دکستروز، فروکتوز، گلوکز، مالتوز و ساکاروز می باشند.

استفاده از فیبر ها

فیبر ها دارای خواص بسیار زیادی می باشند و شما می توانید با استفاده از آن ها از سرطان های بسیار مهم که گاها درمان آن ها بسیار مشکل می باشد در امان بمانید. برای اولین قدم می توانید از آرد سبوس دار برای تهیه مواد غذایی استفاده کنید تا بتوانید به کاهش تری گلیسیرید خون خود کمک کنید. برای صبحانه می توانید یک برش از نان جو به همراه توت استفاده کنید و برای ناهار سعی کنید از حبوبات کمک بگیرید و برای شام از برنج قهوه ای به جای سیب زمینی استفاده کنید.

استفاده از فیبر برای کم شدن تری گلیسیرید خون

استفاده از چربی ماست

نمی شود تمام چربی ها را از غذا حذف کرد بنابراین مقدار کمی از چربی برای بدن لازم و ضروری می باشد. می توانید از چربی ماست استفاده کنید زیرا این چربی کاملا طبیعی و سالم می باشد. البته می توانید چربی های سالمی مانند استفاده از آووکادو، گردو، مرغ بدون پوست، روغن کانولا و روغن زیتون را در رژیم غذایی خود وارد کنید. بهتر است از چربی های دارای ترانس استفاده نکنید و سعی کنید کم تر از گوشت قرمز، بستنی و پنیر استفاده کنید.

جایگزین کردن ماهی

یکی از روش های کاهش تری گلیسیرید خون این است که ماهی را جایگزین گوشت قرمز کنید. همانطور که می دانید ماهی ها دارای امگا ۳ می باشند و خواص بسیاتر مفیدی برای بدن دارند و می توانند به سلامتی شما کمک کنند بنابراین سعی کنید این ماده غذایی بسیار مهم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. ماهی های قزل آلا، ماهی خال مخالی، ماهی تن آلباکور، شاه ماهی و قزل آلای دریاچه دارای بالاترین میزان امگا ۳ می باشند. البته مواد دیگری هم هستند که می توانید به جای ماهی از آن ها استفاده کنید و امگا ۳ دریافت کنید که این مواد عبارت اند از :

  • گردو
  • اسفناج
  • کلم پیچ
  • کلم بروکسل
  • سبزی های سالاد
  • لوبیا

نکته : بهتر است قبل از استفاده از مواد غذایی و یا قرص های امگا ۳ از پزشک خود کمک بخواهید زیرا برخی از افراد اصلا به این ماده نیازی ندارند و مصرف بیش از حد آن می تواند باعث ایجاد ناراحتی های دیگری شود.

کاهش وزن ارتباط مستقیم با کاهش تریگلیسیرید خون دارد.

ممنوعیت استفاده از شربت های شیرین

یکی از ساده ترین کار هایی که می توانید برای کاهش تری گلیسیرید خون خود انجام بدهید عدم استفاده از نوشیدنی های شیرین می باشد. باید بدانید که این نوشیدنی ها بر اساس نوع میوه ای که در آن به کار رفته است دارای قند هایی می باشند که ممکن است برای شما مضر باشد.

کاهش وزن

یکی از مواردی که به شما نشان می دهد دچار تری گلیسیرید بالا هستید افزایش وزن و چربی های دور شکم و کمر می باشد. برای از بین بردن تری گلیسیرید بالا و رسیدن آن به سطح نرمال سعی کنید با ورزش کردن و پیاده روی وزن خود را کاهش دهید.

داشتن فعالیت منظم

اگر شما بتوانید افزایش فعالیت داشته باشید و حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید می توانید سلامتی را برای بدن خود تضمین کنید. در واقع از زمانی که شما شروع به فعالیت می کنید تری گلیسیرید خون شما کم می شود و به سطح نرمال نزدیک خواهد شد. اگر به تازگی شروع به ورزش کرده اید می توانید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده روی را برای خود در نظر بگیرید.

کاهش تری گلیسیرید

زمانی که آزمایش می دهید و متوجه تری گلیسیرید بالای خون خود می شوید پزشک شما تصمیم می گیرد که چه روشی را باید برای کاهش آن به کار بگیرید. استفاده از فیبرات، نیاسین، استاتین و روغن ماهی با دوز بالا می تواند از روش های بسیار خوب باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو