آشنایی با کارگاه مادر و کودک + اهداف و مزیت‌های این کارگاه

منبع: دلگرم

31

1399/11/4

20:54


آشنایی با کارگاه مادر و کودک + اهداف و مزیت‌های این کارگاه

کارگاه مادر و کودک | اهداف و مزیت‌های کارگاه مادر و کودک

کارگاه مادر و کودک امروزه بسیار رواج پیدا کرده و بسیاری از مهدکودک‌ها، مراکز تخصصی مرتبط با پرورش کودک و کیلینیک‌های روانشناسی اقدام به برگزاری آن می‌کنند. این کارگاه‌ها در حقیقت از جمله روش‌های تربیتی نوین هستند که تلاش می‌کنند بستر آموزشی متفاوتی را برای خانواده‌ها ایجاد کنند. ما در این مقاله به توضیحات بیشتری در این باره پرداخته‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این کارگاه‌ها تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی با کارگاه مادر و کودک

کارگاه مادر و کودک امروزه برای کودکان در رده‌های سنی مختلف برگزار می‌شوند. در برخی مراکز این خدمات برای بچه‌های زیر یک سال تا 6 سال ارائه می‌شود. در این کارگاه‌ها مادران و کودکان آن‌ها در محیطی گرم و سرشار از صمیمیت قرار می‌گیرند و آموزش‌ها به صورت غیرمستقیم و با تقویت مهارت ارتباطی بین مادر و فرزند ارائه می‌شود. مادران با شرکت در این کلاس‌ها و افزایش مهارت‌های خود می‌توانند پیوند عاطفی عمیق‌تری با فرزند خود برقرار کنند و از این طریق قادر خواهند شد نکات تربیتی را به شیوه‌های بهتر و موثرتری به فرزندان خود ارائه دهند.

انواع کارگاه مادر و کودک

کارگاه‌های مادر و کودک با محوریت موضوعات مختلفی برگزار می‌شود. پرورش هوش و خلاقیت، آموزش موسیقی، کمک به استقلال کودکان، انجام بازی‌های شناختی و پرداختن به علاقه‌مندی‌های خاص کودک از جمله رایج‌ترین مواردی است که در کارگاه‌های مادر و کودک مطرح می‌شود. جلسات این کارگاه‌ها ممکن است به صورت اختصاصی و با شرکت مادر، کودک و مربی برگزار شود و در موارد دیگر برای تقویت روحیه همکاری و مشارکت ممکن است جلساتی با حضور سایر کودکان و مادران نیز ترتیب داده شود.

اهداف کارگاه مادر و کودک

اهداف کارگاه‌های مادر و کودک بسته به نوع آموزش‌ها و فضایی که در آن ایجاد می‌شود متفاوت است. اما به طور کلی در مورد اهداف مشترک این کارگاه‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تقویت هوش کودک
  • پرورش خلاقیت
  • تقویت ارتباط بین مادر و فرزند
  • کمک به کشف و پرورش استعدادهای کودک
  • آشنایی با نقاط ضعف و قوت فرزند
  • تقویت مهارت‌های اجتماعی و دوست یابی کودک از اهداف کارگاه مادر و کودک

 اهداف کارگاه مادر و کودک

مزیت‌های کارگاه‌های مادر و کودک

همان طورکه قبلا اشاره شد در این کارگاه‌ها با تمرکز بر ارتباط بین مادر و فرزند به عمیق‌تر شدن این پیوند کمک می‌شود. ارتباط مادر فرزندی یکی از مهم‌ترین ارتباطات بشری است و متخصصان معتقدند افرادی که از رابطه مادر فرزندی سالمی برخوردار نبوده‌اند به احتمال بیشتری در آینده در برقراری انواع ارتباطات صمیمانه با مشکل مواجه خواهند شد.

بنابراین در کارگاه مادر و کودک با پرداختن به این امر مهم می‌توانند در آینده فرزندان شما نیز تاثیرگذار باشند. همچنین در جریان استعدادیابی‌ها و پرورش خلاقیت اگر کودکی از نظر ذهنی دچار مشکل باشد شرکت در این کارگاه‌ها به تشخیص به موقع کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

سوالات متداول کارگاه‌های مادر و کودک

- مربیان کارگاه‌های مادر و کودک چه تخصصی دارند؟

کارگاه مادر و کودک معمولا توسط دانش آموختگان رشته‌های روانشناسی و مشاوره که دوره‌های مرتبط با این کارگاه‌ها را دیده‌اند برگزار می‌شود.

- برای پرورش خلاقیت کودک معمولا از چه ابزارهایی استفاده می‌شود؟

در این کارگاه مربیان برای پرورش خلاقیت کودکان از ابزارهایی نظیر رنگ و نقاشی، انواع بازی‌های حسی-حرکتی، قصه خوانی و پرداختن به انواع فعالیت‌های هنری استفاده می‌کنند.

- آیا دوره‌هایی وجود دارد که اختصاصا بر تقویت ارتباط مادر و کودک تمرکز داشته باشد؟

بله. امروزه برخی از مهدکودک‌ها یا مراکز مشاوره تخصصی کودک این دوره‌ها را برگزار می‌کنند. در این دوره‌ها تلاش می‌شود تا مادران بتوانند ساعاتی از روز را فارغ از سرزنش یا قضاوت تنها در کنار کودکان خود شاد باشند و لذت ببرند. در این نوع از کارگاه‌های مادر و کودک، مادران درگیر بازی‌های مختلف با فرزند خود می‌شوند و با تمرین مهارت‌های ارتباطی می‌توانند احساسات مثبتی را تجربه کنند و آن را به کودک نیز انتقال دهند.

separator line


نظرات


تصویری


ویدئو