آشنایی با 3 فایده سرکه سیب

41

1399/11/4

21:34


سرکه سیب یکی از پُرطرفدارترین انواع سرکه در سراسر جهان است که هم مصارف خانگی دارد و هم برای تولید بعضی از داروها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر شما هم جزو طرفداران سرکه سیب هستید، بهتر است با خواص آن بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با 3 فایده سرکه سیب

به گزارش بهداشت نیوز، بد نیست بدانید که سرکه سیب می‌تواند در تهیه انواع سس سالاد، خورش‌ها، سوپ‌ها و یا چاشنی غذاهای مختلف کاربرد داشته باشد. در ادامه با 3 فایده سرکه سیب آشنا خواهیم شد. 

1. از بین‌برنده باکتری‌های مضر 

یکی از مهم‌ترین خواص سرکه سیب، این است که می‌تواند باکتری‌های مضر موجود در دستگاه گوارش و دیگر قسمت‌های بدن را از بین ببرد. مصرف منظم سرکه سیب در حد متعادل می‌تواند به پاکسازی کبد و روده‌ها کمک کند و به این ترتیب باعث تقویت عملکرد سیستم گوارشی و سیستم ایمنی بدن شود. ازبین‌بردن باکتری‌های مضر بدن توسط سرکه سیب باعث ازبین‌رفتن عامل ابتلا به آکنه در بعضی از افراد مستعد ابتلا به آکنه‌های پوستی شدید می‌شود. 

2. کنترل قند خون 

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف منظم سرکه سیب می‌تواند از طریق کنترل میزان قند خون و پیشگیری از ابتلا به مقاومت به انسولین در بدن، باعث بهبود شرایط بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 شود و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد مبتلا به پیش‌دیابت را هم کاهش دهد. به این منظور، بهتر است که سرکه سیب در حد متعادلی همراه با سالاد یا به‌عنوان چاشنی غذا در وعده‌های غذایی روزانه مصرف شود. 

3. کمک به کاهش وزن

همه ما می‌دانیم که هیچ ماده خوراکی‌ای به‌تنهایی نمی‌تواند باعث کاهش وزن شود اما بعضی از مواد غذایی می‌توانند به روند کاهش وزن کمک کنند. مطالعات فراوانی ثابت کرده‌اند که مصرف منظم و روزانه سرکه سیب می‌تواند علاوه بر افزایش سوخت‌وساز در بدن، باعث ایجاد حس سیری و پُری شود. به این ترتیب، فرد تمایل کمتری به ریزه‌خواری در طول روز پیدا می‌کند و روند کاهش وزنش با سرعت بهتری سپری می‌شود. از طرف دیگر، مصرف سرکه سیب در حجم محدود می‌تواند به افزایش چربی‌سوزی در بدن، خصوصا افزایش چربی‌سوزی در نواحی شکم و پهلو، منتهی شود. افرادی که رژیم کاهش وزن دارند، می‌توانند حدود 1 تا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را همراه با یک وعده غذایی اصلی مصرف کنند یا آن را روی سالاد سبزیجات بریزند. 

زیاده‌روی در مصرف سرکه سیب ممنوع! 

در کنار تمام مزایایی که برای مصرف سرکه سیب مطرح می‌شود، متخصصان توصیه می‌کنند که از زیاده‌روی در مصرف این ماده اسیدی خودداری کنید. چنین کاری می‌تواند عوارضی مانند موارد زیر را به دنبال داشته باشد: 

آسیب‌دیدگی دندان‌ها 

آسیب‌دیدگی بافت گلو و حلق 

ابتلا به دل‌درد و دل‌پیچه 

تحریک شدن معده و افزایش احتمال ابتلا به ریفلاکس‌های شدید 

تحریک زخم‌های گوارشی (اگر به زخم‌های گوارشی مانند زخم معده یا زخم دوازدهه مبتلا هستید، حتما درباره میزان و زمان مصرف هر نوع ماده اسیدی، ازجمله سرکه سیب،‌ با پزشک معالج خودتان مشورت کنید). 

منبع: وبسایت سلامت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو