تعریف عشق چیست؟ و افراد عاشق چه خصوصیاتی دارند؟

تعریف عشق چیست؟ و افراد عاشق چه خصوصیاتی دارند؟


منبع: آرگا

119

1399/11/4

22:02


با توجه به اینکه عشق دارای انواع گوناگونی است و افراد تجربیات متعددی از یک عشق دارند می تواند تعریف های مختلفی از عشق داشت این تعاریف معانی و ویژگی های یک عشق واقعی و حقیقی را نشان می دهند. در این بخش نیز توضیحاتی درباره یک عشق واقعی می دهیم و ویژگی های یک فرد عاشق را برای شما بیان می کنیم.

عشق چیست و نشات گرفته از چیست؟ عشق به احساسی عمیق درون افراد تلقی می شود که موجب پیوند آن ها و برقراری ارتباطات قوی با فرد مورد علاقه می شود اما در دنیای امروزه افراد عشق های مختلفی را تجربه می کنند و متاسفانه افراد معنای عشق واقعی را گم کرده اند در دنیای امروزه می بینیم که در اوایل یک ارتباط فرد تصور می کند که عاشق و دلباخته است اما بعد از گذر مدت ها این عشق رنگ و بوی دیگری به خود می گیرد و گاها به احساسات منفی و تنفر از یکدیگر تبدیل می شود. همانطور که گفیتم تعریف عشق در میان افراد گوناگون است و به همین دلیل عشق را می توان در انواع مختلفی دسته بندی کرد عشق ناگهانی، عش های یک طرفه، عشق مانیایی، عشق های خیالی و … که بنا به تعاریف افراد و تجربیات که از یک رابطه عاشقانه داشته اند معنا پیدا می کند. با وجود این سردرگمی ها خیلی از افراد به دنبال یافتن ویژگی های یک عشق واقعی هستند تا بتوانند بر این مبنا تصمیم گیری کنند در علم روانشناسی می توان ویژگی های نسبی را در نظر گرفت که بر اساس افراد عاشق را شناسایی کرد و به ویژگی های آن ها پی برد.

تعریف عشق از دیدگاه های مختلف:

عشق می تواند دارای تعابیر و تعاریف گوناگونی باشد این تعابیر بر اساس باورهای عامیانه مردم و به نوعی تجربیات آن ها ساخته می شود و نشات گرفته از عواطف و احساساتی است که افراد در روابط خود تجربه کرده اند. اما در تمامی این تعاریف عنوان شده است که عشق نوعی احساس شور و شادمانی است و زمانی که نباشد فرد دچار افسردگی و بیماری می شود و حالت هایی از پریشانی از دارد تعاریفی که در زیر به آن ها اشاره شده است تعاریفی از عشق در دیدگاه های مختلف می باشد:

عش واقعی چیست

  • عشق تمایلی در فرد است که شدت دارد و مدت دار  است و موجب پیوند عاطفی و فیزیوژیکی در افراد می شود.
  • عشق رابطه ای دو طرفه با خرسندی و احساس رضایت است که موجب شور و شوق می شود و افراد را از اضطراب و پوچی دور می کند.
  • عشق برانگیختی درونی و هیجانی است که تغییرات فیزیولوژیکی در فرد ایجاد می کند و نشات گرفته از احساسات درونی فرد است.
  • عشق احساس عزت نفس و دلباختگی است که به فرد انگیزه می دهد و احساسات روانی او را کنترل می کند.

عشق چیست

انواع عشق:

تعریف های فوق درباره عشق نشان می دهد که افراد برداشت های مختلفی می توانند از عشق داشته باشند بنابر این تعاریف عشق انواع مختلفی به خود می گیرد که باید به آن ها اشاره شود در واقع انواع این عشق ها نشان دهنده نوعی دیگر از تعاریف می باشد.

۱- عشق ناگهانی:

تجربه عشق ناگهانی ممکن است برای خیلی از افراد اتفاق افتاده باشد این نوع از عشق ناگهانی و بدون هیچ اندیشه و تفکری اتفاق می افتد در این نوع فرد احساسات و علاقه خود را مقدم بر تفکر می داند احساسات آن ها بسیار پر شور و آتشین است این افراد اعتقاد دارند که عشق میان افراد به تدریج رشد می یابد این عشق اغلب به عدم کنترل احساسات و هیجان منجر می شود و فرد نمی توانند تصمیمات عقلانی داشته باشد.

۲- عشق مانیایی:

از دیگر انواع عشق می توان به عشق مانیایی اشاره کرد تعریف عشق در این نوع عشقی است که فرد را دیوانه وار دوست دارد و موجب اشتغالات ذهنی زیاد در فرد می شود افرادی که این عشق را تجربه می کنند دارای اخلاق ها و هیجانات وسواس گونه ای هستند آن ها احساس ناامنی دارند و هیجانات آن ها شدیدا قابل تغییر و تحول است. احساس مالکیت بر روی عشق، تغییرات جسمانی، عدم تصمیم گیری های اصولی و … از دیگر نشانه های این عشق می باشند. در علم روانشناسی افرادی که درگیر این نوع عشق هستند با مشکلات روانشناختی مواجه می شوند و نمی توانند کنترل کافی روی هیجانات خود داشته باشند.

نشانه های عشق

ممکن است خیلی از افراد بپرسند که علت شکست عشقی چیست؟ و چرا برخی از افراد بعد از تجربه یک عشق آتشین نسبت به فرد مقابل خود بی احساس می شوند تجربه نشان می دهد که این دسته از افراد به دلیل انتخاب عجولانه و هیجانی خود با این مشکل مواجه می شوند.

۳- عشق یک طرفه:

یکی دیگر از تعریف های عشق عشق یک طرفه در میان است که یک سو دلباختگی دیده می شود یک سو عدم دلباختگی است در این نوع عشق یکی از طرفین احساسی به فرد مقابل خود ندارد و یا ممکن است فرد هیچ آگاهی از عشق فرد مقابل نسبت به خود نداشته باشد. این نوع از عشق ها اغلب ناکام است و درد و رنج و دوری در آن دیده می شود افرادی که در این رابطه ایده آل سازی بیشتری دارند اغلب با ناکامی های بیشتری رو به رو می شوند. شما می توانید در لینک درباره عشق یک طرفه و آنچه باید انجام دهیم توضیح خواهیم داد.

۴- عشق خیالی:

در این نوع عشق فرد به شکل ناگهانی عشق را تجربه می کند و در عشق خود دچار خیال بافی می شود هیجان های که این دسته از افراد تجربه می کند بسیار ناپایدار است و اغلب نمی توانند تصمیمات واقع گرایانه داشته باشند. نتیزجه اینگونه از عشق ها اغلب ناامیدی و یاس در فرد است و به نتیجه مثبتی منجر نمی شود زیرا فرد با فرار از واقعیت ها می خواهد حقیت را از خود دور کند و دچار ردید می شود.

تعریف عشق چیست

خصوصیات افراد عاشق:

افرادی که عشق را تجربه می کنند دارای حالت های روحی و روانی گوناگونی هستند این احساسات و حالت ها در میان افراد مشابه است افرادی که عشق را تجربه می کنند دارای احساسات دورنی و انگیزه های قوی هستند و این انگیزه در آن ها موجب می شود تا به سوی ازدواج سوق پیدا کنند.

  • حساس بودن نسبت به معشوق و اشتیاق داشتن از محافظت او
  • داشتن تمایل جنسی در جنبه های متعالی
  • وابستگی های هیجانی و عاطفی و داشتن امید به زندگی
  • محبت کردن و تقاضای محبت
  • اهمیت دادن به برقراری ارتباطات عاطفی
  • اولویت بندی های جدید در زندگی و تغییر دادن فعالیت های عادی روزانه
  • احساس همدلی و محبت و فداکاری
  • تجربه احساسات شدید و ناپایدار
  • تصور کمال از معشوق

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو