آموزش تمیز کردن لکه تشک و رختخواب

منبع: دلگرم

64

1399/11/4

22:24


آموزش تمیز کردن لکه تشک و رختخواب

ساده‌ترین روش از بین بردن لکه و شستشو تشک تختخواب در خانه

طبق تحقیقات انجام شده، تشک های قدیمی با میکرو ارگانیزم ها اشغال شده اند. به طور متوسط ۸ ساعت در شبانه روز روی این تشک ها، می خوابیم. در طی مدت خواب، سلول های مُرده پوست جدا شده و در رختخواب باقی می ماند. مایت ها موجودات ریزی هستند که از این سلول ها تغذیه می کنند. هر کجا سلول های مرده پوست وجود دشاته باشد، مایت ها هم سر و کله شان پیدا می شود. گرد و خاک نیز به مرور به درون بافت پارچه تشک نفوذ می کند. اینها هیچکدام با چشم دیده نمی شوند ولی لکه های بد رنگی روی تشک دیده می شود که حاصل انواع محصولات آرایشی و کرم ها، عرق، لکه خون و ادرار و … است.

تمیز کردن لکه تشک در حفظ بهداشت و کاهش علائم آلرژی اهمیت دارد. ساده ترین راه برای تمیز کردن تشک اینست که ار ابتدا نگذارید روی تشک کثیف شود. محافظ تشک جلوی خیلی از آلودکی ها را می گیرد. اما اگر مایعی رنگی روی تشک بریزد، حتی این محافظ های پارچه ای نیز نمی توانند مانع نفوذ آن به درون تشک شوند. راهکارهای ساده برای پاک کردن انواع لکه ها از روی تشک و رختخواب را در ادامه بررسی می کنیم.

تمیز کردن لکه ادرار از روی تشک

اگر فرزندی در خانه دارید حتما با این مشکل روبرو هستید. ادرار دارای رنگ و بوی تند است. ساده ترین راه برای تمیز کردن ادرار از روی تشک طبی اینست که سریع محل را تمیز کنید. تا زمانی که هنوز تشک خیس و مرطوب است شانس بیشتری برای از بین بردن کامل لکه، وجود دارد. گاهی حیوانات خانگی نیز روی رختخواب را خیس می کنند. همه مایع را باید از تشک جدا کنید. با استفاده از یک دستمال بزرگ می توانید ادرار را خشک کنید. سپس با پاک کننده های آنزیم دار و محلول های مورد استفاده در خشکشویی لباس، می توانید لکه ادرار را تمیز کنید اما یک ترفند خانگی موثر نیز برای از بین بردن لکه و بوی بد ادرار روی تشک، وجود دارد.

ترکیب خانگی برای تمیز کردن لکه تشک

ابتدا مقدار لازم سرکه سفید را روی محل لکه بریزید. سپس ۱۰ دقیقه صبر کنید در این مدت با یک مسواک، سرکه را روی لکه های تشک بکشید. پس از ۱۰ دقیقه با دستمال توالت همه سرکه ها را از روی تشک پاک کنید. در مرحله بعد برای از بین بردن بوی بد تشک، مقداری جوش شیرین را روی سطح نشک بپاشید. ۲ تا ۳ ساعت جوش شیرین روی تشک باقی بماند. سپس با جاروبرقی، جوش شیرین ها را کامل، تمیز کنید.

ساده‌ترین روش از بین بردن لکه و شستشو تشک تختخواب در خانه

تمیز کردن لکه خون از روی تشک

خون می تواند لکه های بسیار سمج را روی پارچه تشک رختخواب ایجاد کند. هرگز برای پاک کردن لکه های خون، از آب داغ استفاده نکنید. آب داغ خون را در بافت پارچه تثبیت می کند. در این صورت به این راحتی ها نمی توانید لکه را از بین ببرید. خون تاره با آب سرد به راحتی تمیز می شود. تا وقتی خون خشک نشده، محل را تمیز کرده و با کمی آب سرد و یک پارچه، خون ها را کامل پاک کنید. البته از بین بردن لکه های قدیمی خون به این سادگی ها نیست. مقداری جوش شیرین را داخل آب سرد ریخته و با این محلول، کامل روی لکه ها را خیس کنید. سپس با اسپری سرکه سفید روی لکه ها بپاشید و نیم ساعت صبر کنید. در آخر با یک پارچه یا حوله مرطوب، محل را تمیز کنید.

تمیز کردن لکه تشک با هیدروژن پروکسید

آب اکسیژنه ( هیدروژن پروکسید) یک محلول لکه بر و ضد عفونی کننده است که در نظافت منزل بسیار استفاده می شود. این محلول خاصیت سفید کنندگی و رنگ بری دارد و فقط برای تمیز کردن لکه های روی تشک سفید رنگ، مناسب است. مقداری هیدروژن پروکسید را با شوینده صابونی ترکیب کرده و به آن یک قاشق نمک اضافه کنید. این مخلوط باید به شکل خمیری در بیاید. از این خمیر برای تمیز کردن لکه خون استفاده کنید. خمیر را روی محل بکشید و اجازه دهید خمیر کامل خشک شود. با یک مسواک، خمیرهای خشک شده را از روی تشک جدا کنید. خواهید دید که لکه ها هم همراه این خمیر، از روی تشک پاک شده اند.

تمیز کردن لکه زرد عرق از تشک تخت

بسیاری از افراد هنگام خواب دچار تعریق می‌شوند و این تعریق به مرور زمان باعث ایجاد لکه زرد عرق روی تشک تخت می‌شود. به منظور پاک کردن لکه تعریق، یک یا دو قطره مایع ظرفشویی را داخل یک اسپری متوسط آب بریزید و آن را روی لکه بپاشید. پس از چند دقیقه با یک دستمال، رطوبت تشک را خشک کنید.

separator line


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو