چگونه گرفتگی عضلات پا را متوقف کنیم؟

105

1399/11/5

00:36


گرفتگی عضلات زمانی اتفاق می افتد که عضله به طور غیر ارادی و به خودی خود منقبض شود به طور معمول در نقطه درد یک توده سخت احساس می کنید که این یعنی عضله منقبض شده است. برخی آن را اسب چارلی و برخی دیگر گرفتگی پا می نامند، اما هیچ کس آن را تجربه خوشایندی نمی داند.

چگونه گرفتگی عضلات پا را متوقف کنیم؟

به گزارش بهداشت نیوز، گرفتگی عضلات پا ممکن است آزار دهنده باشد اغلب وقتی خوابیدید حمله می کند و شما را با واکنشی شدید بیدار می کند. به گزارش هلث لاین، در برخی موارد می توان از این گرفتگی ها جلوگیری کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عوامل محرک و چگونگی تسکین آن ادامه مطلب را بخوانید. 

گرفتگی پا چه حسی دارد؟ 

ماهیچه های شما وقتی بی اختیار منقبض می شوند گرفتگی پیدا می کنند. این احساس به طور معمول مانند گره ای دردناک روی عضله پای شما احساس می شود و آن را برای لحظه ای بی حرکت می کند. گرفتگی پا بیشتر در عضله ساق پا مشاهده می شود، اما ممکن است در ران یا سایر قسمت های پا نیز رخ دهد. به طور معمول گرفتگی پا فقط چند لحظه قبل از شل شدن عضله و از بین رفتن درد ادامه دارد. گرفتگی عضلات به طور معمول به یک دلیل اتفاق می افتد. اگر عضله ای را خسته کرده اید به احتمال زیاد گرفتگی دارید زیرا عضله شما خسته یا بیش از حد استفاده شده یا بدن شما کم آب شده است یا شاید به اندازه کافی الکترولیت مانند پتاسیم یا منیزیم دریافت نمی کنید. این مواد معدنی به ماهیچه های شما کمک می کنند تا روان تر کار کنند و مایعات به بدن شما در پردازش مواد معدنی کمک می کنند. 

بیشتر موارد گرفتگی عضلات نشان دهنده وجود یک بیماری زمینه ای نگران کننده نیست. افرادی که 65 سال به بالا دارند بیشتر در معرض خطر آن قرار دارند. گرفتگی عضلات ممکن است مربوط به اعتیاد به الکل، کم کاری تیروئید یا دیابت باشد. اگر تکرر گرفتگی عضلات شما را آزار می دهد به پزشک مراجعه کنید. در همین حال چندین روش درمانی وجود دارد که می توانید خودتان آنها را در خانه امتحان کنید. 

کشش برای برطرف کردن گرفتگی عضله 

عضله گرفته را شل کنید، هرگونه فعالیت احتمالی گرفتگی عضله را متوقف کنید و عضله را به آرامی کشش دهید، کشش را به آرامی انجام دهید. پس از انجام حرکات کششی از یک پد گرم کننده در منطقه مورد نظر استفاده کنید همانطور که در زیر توضیح داده شده است. اگر در نیمه شب عضله ساق پای شما گرفتگی پیدا کرد بایستید و به آرامی روی پای آسیب دیده وزن بگذارید تا پاشنه را به سمت پایین فشار دهید و عضله را بیرون بکشید. 

ارتباط منیزیم و گرفتگی عضله 

اگر به طور مرتب گرفتگی عضلات پا را تجربه می کنید به بیماری جدی مربوط نیست سعی کنید منیزیم بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید که از منابع عالی منیزیم می توان به آجیل و دانه ها اشاره کرد. برای اطمینان از گرفتگی عضلانی زنان باردار “MagnesiumTrusted Source” پیشنهاد داده، اما مطالعات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است. اگر باردار هستید قبل از مصرف هرگونه مکمل منیزیم با پزشک خود مشورت کنید. 

تاثیر استفاده از گرمادرمانی بر گرفتگی عضله 

بسیاری از مربیان و فیزیوتراپیست ها توصیه می کنند از منیزیم در قسمت خارجی بدن به شکل نمک اپسوم استفاده کنید که می توانید به صورت آنلاین محصول مورد اعتماد را بخرید. سعی کنید این داروی قدیمی را روی پارچه ای مرطوب بمالید و آن را روی عضله گرفته فشار دهید یا مقداری از آن را به وان آب گرم اضافه کنید تا خیس بخورد. در واقع استفاده از این روش می تواند درد شما را تسکین ببخشد. گرمای خشک به صورت پد گرم کننده نیز ممکن است برای رفع گرفتگی عضله کمک کند. پد را در کمترین درجه تنظیمات شروع کنید و فقط درصورتی که اصلا درد شما تسکین پیدا نکرد گرما را افزایش دهید. اگر به دیابت، آسیب نخاعی یا بیماری دیگری مبتلا هستید که ممکن است از احساس گرما جلوگیری کند پد گرم کننده گزینه مناسبی برای شما نیست. 

تاثیر آبرسانی بر رفع گرفتگی عضله 

روش احتمالی دیگر برای جلوگیری از گرفتگی عضلات پا آبرسانی است. برای تسکین درد ممکن است کمی بیشتر طول بکشد، اما هنگامی که آب یا نوشیدنی ورزشی با الکترولیت استفاده می کنید می توانید از گرفتگی دیگری جلوگیری کنید. 

برای رفع گرفتگی عضله حرکت کنید 

پیاده روی می تواند با ارسال سیگنالی به عضله که پس از انقباض برای شل شدن به عضله نیاز دارد به کاهش گرفتگی پا کمک کند. اگر همه راه های دیگر به شکست منجر شد و شما همچنان به طور منظم با گرفتگی عضله دست و پنجه نرم می کنید ماساژهای منظم را برای آرامش عضلات در نظر بگیرید. 

درک عوامل محرک برای گرفتگی عضله 

موارد مختلفی وجود دارد که می تواند منجر به گرفتگی پا شود، اما لازم به ذکر است در مورد گرفتگی پا اغلب توضیحی وجود ندارد. از آنجا که این موارد غالبا در شب اتفاق می افتد که پاهای ما کمی خم شده و به سمت پایین معکوس شده است برخی معتقدند این سفت شدن باعث ایجاد اسپاسم می شود. اگر می خواهید از این گرفتگی دردناک جلوگیری کنید بهتر است شرایطی را که می تواند احتمال آنها را افزایش دهد به حداقل برسانید. 

دلایل سبک زندگی 

فعالیت های خاصی وجود دارد که شما را درگیر گرفتگی عضلات پا می کند. اینها شامل تمریناتی است که به شدت به عضلات پا متکی هستند، مانند: 

دویدن تفریحی 

تمرین با وزنه پاها 

ورزش هایی که نیاز به دویدن زیاد دارند مانند فوتبال یا بسکتبال 

برخی از متخصصان اذعان می دارند خستگی عضلات دلیل اصلی گرفتگی عضلات پا به شمار می آیند. هنگامی که این ماهیچه ها در هوای گرم خسته می شوند یا اینکه بدن شما را رطوبت نمی دهد خطرات حتی بیشتر است. با نوشیدن آب فراوان و آرام گرفتن می توانید از گرفتگی عضله پا در ارتباط با فعالیت جلوگیری کنید. دقت داشته باشید وقتی خسته شدید از انجام ورزش خودداری کنید. 

دلایل پزشکی 

بارداری و برخی شرایط پزشکی می تواند خطر ابتلا به گرفتگی پا را افزایش دهد. اگر باردار هستید یا هر یک از این بیماری ها را دارید و بیشتر از حد معمول به گرفتگی پا دچار می شوید، به پزشک مراجعه کنید: 

بیماری آدیسون 

اختلال مصرف الکل 

نارسایی کلیه 

مشکلات تیروئید 

بیماری پارکینسون 

دیابت نوع 2 

سارکوئیدوز 

سیروز 

بیماری عروقی 

علاوه بر این، داروها می توانند به گرفتگی پا منجر شوند، مانند: 

قرص های جلوگیری از بارداری 

ادرار آور 

ناپروکسن 

آلبوترول، داروی آسم 

استاتین ها 

در پایان 

به طور کلی اثرات گرفتگی در عرض چند دقیقه از بین می رود، اما اگر گرفتگی عضلانی مداوم دارید با پزشک خود مشورت کنید. در حال حاضر هیچ دارویی وجود ندارد که به طور خاص برای درمان گرفتگی های عضلانی مکرر طراحی شده باشد. با این حال، اگر گرفتگی عضلات از علائم بیماری دیگری است پرداختن به آن مسئله اساسی می تواند موجب تسکین شود. 

منبع: دکتر سلام

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو