طرز تهیه سوتی پلو با مرغ

طرز تهیه سوتی پلو با مرغ ریش ریش خوشمزه با شیر و زعفران

سوتی پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که با دستورها و مواد متنوعی تهیه می شود. این غذای خوشمزه که علاوه بر سوتی پلو با نام سوتلی پلو هم شناخته می شود، یک غذای آذری است و اصالت آن متعلق به استان های آذربایجان شرقی و غربی می باشد. در تهیه این غذا، برنج را با شیر و زعفران می پزند و به همین دلیل این غذای خوشمزه با نام سوتی پلو شناخته می شود. این غذای خوشمزه در استان های آذربایجان شرقی و غربی به عنوان یک غذای مناسبتی شناخته می شود و به همین دلیل از آن در اعیاد و مناسبت های خاص به عنوان یک غذای ویژه استفاده می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
شیر۴ پیمانه
برنج۴ پیمانه
آب۳ پیمانه
کره۵۰ گرم
روغن مایع۶ قاشق غذاخوری
سینه مرغ۴۰۰ گرم
پیاز داغ½ پیمانه
پیاز برای پخت مرغ۱ عدد متوسط
آلو خشک و قیسیبه مقدار دلخواه
آب لیمو ترش۱ قاشق غذاخوری
شیر برای طعم دار کردن مرغ½ پیمانه
کشمش و خرمابه مقدار دلخواه
خلال پستهبه مقدار دلخواه
زعفران دم کردهبه مقدار دلخواه
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زدرچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت سوتلی پلو

مرحله اول

برای تهیه سوتی پلوی زعفرانی خوشمزه به روش آذری ابتدا پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه به صورت حلقه ای خرد می کنیم. در ادامه تکه های مرغ را داخل کاسه ای بزرگ قرار می دهیم.

مرحله دوم

سپس پیازهای خرد شده را لابه لای آن قرار می دهیم و زعفران دم کرده و شیر روی آن می ریزیم و کمی نمک نیز اضافه می کنیم و با قاشق مواد را مخلوط می کنیم و مرغ ها را داخل کاسه کمی جابه جا می کنیم تا آغشته با مواد شود.

مرحله سوم

سپس روی کاسه را با سلفون می پوشانیم داخل یخچال قرار می دهیم تا حداقل ۳ ساعت استراحت کنند و مزه دار شوند.قیسی ها را به همراه آلوی بخاراداخل کاسه ای قرار می دهیم و روی آن ها آب می ریزیم و کنار می گذاریم تا نرم شوند.

مرحله چهارم

در این مرحله کشمش ها را نیز داخل پیاله ای می ریزیم و تا سطح روی آن ها آب می ریزیم و اجازه می دهیم تا ۱ ساعت خیس بخورند. سپس برنج را می شوییم و آب و شیر را به همراه زعفران، نمک و کمی زردچوبه داخل قابلمه ای می ریزیم.

مرحله پنجم

با قاشق مواد را مخلوط می کنیم و برنج را به این ترکیب اضافه می کنیم و کنار می گذاریم تا ۲ ساعت برنج خیس بخورد.بعد قابلمه را روی حرارت می گذاریم و روغن را می افزاییم و صبر می کنیم تا آب و شیر تبخیر شود و جذب برنج شود.

مرحله ششم

بعد به صورت کته برنج را دم می کنیم.تابه ای را روی حرارت بسیار ملایم قرار می دهیم و کره را داخل آن می اندازیم و کاسه محتوی تکه های مرغ را از داخل یخچال بیرون می آوریم و آبلیمو روی آن ها می ریزیم.

مرحله هفتم

سپس داخل تابه آن ها را می چینیم و در تابه را می گذاریم تا مرغ ها تغییر رنگ دهند و سرخ شوند. در ادامه مرغ ها را به همین صورت به مدت تقریبا ۳۵ تا ۴۵ دقیقه رها می کنیم تا با آب خودش به طور کامل بپزد.

مرحله هشتم

بعد از تبخیر شدن و پخت کامل مرغ ها،آن ها را بر می گرانیم تا طرف دیگرشان نیز سرخ شود.کشمش ها و  آلو بخارا و قیسی ها را داخل صافی می ریزیم تا آب اضافه آن ها خارج شود.تابه ای کوچک را روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله نهم

حالا پیازداغ را داخل آن می ریزیم و بعد کشمش ها و آلوی بخارا و قیسی های خیس خورده را داخل تابه می ریزیم و با پیاز داغ تفت می دهیم (می توانید مقداری خرمای بدون هسته نیز اضافه کنید) و از روی حرارت بر می داریم.

مرحله دهم

برنج دم کشیده را داخل دیس می کشیم و روی آن را با مخلوط آلوی بخارا و خلال پسته تزئین می کنیم و مرغ ها را نیز می توانید ریش ریش کنید و روی پلو بریزید و یا همان طور کنار دیس روی پلو قرار دهید و سوتی پلو را نوش جان کنید.