بهترین روش های خانه تکانی سریع و راحت برای عید

بهترین روش های خانه تکانی سریع و راحت برای عید


منبع: مینویسم

108

1399/11/5

09:30


بهترین روش های خانه تکانی سریع و راحت برای عید

بهترین روش های خانه تکانی سریع و راحت برای عید

ما ایرانیها رسم های زیادی داریم که از دیر باز تا کنون این رسوم را اجرا می کنیم. یکی از این رسوم خانه تکانی می باشد که قبل از شروع فصل بهار انجام می دهیم. خانه تکانی یا همان تمیز کردن گوشه و کنار منزل که با توجه به نیاز هر خانه و خانواده می تواند متفاوت باشد. در ادامه این مطلب بهترین روش های خانه تکانی سریع و راحت برای عید را بخوانید و ازآن برای خانه تکانی و تمیز کردن منزل خود استفاده نمایید. آیا انجام کارهای خانه منجر به سوزاندن کالری و کاهش وزن می شود؟

بهترین روش های خانه تکانی سریع و راحت برای فصل بهار

در این مطلب ما سعی نموده ایم تا آسان ترین و راحت ترین روش ها را برای خانه تکانی آماده کرده ایم تا شما به آسانی از آن بهره ببرید مثلا برای شستشوی پنجره ها بهتر است از چه نکاتی استفاده کنیم یا برای مرتب کردن اتاق ها چه کارهایی بهتر است انجام بدهیم و بدین صورت با آمادگی کافی به استقبال بهار و سالی نو میرویم.

شستشوی پنجره ها

برای شستشوی پنجره ها بهتر است روزی که می خواهیم این کار را انجام دهیم آفتابی باشد و امکان اینکه هوا ناگهانی ابری شود را نداشته باشد. برای شستشوی بهتر پنجره ها،به نصف فنجان آمونیاک کف دار ( نوع خاصی از آمونیاک می باشد)، یک پیمانه الکل، یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی و یک لیتر آب را با هم مخلوط کرده و برای راحت تر شدن کار میتوانید محلول را داخل اسپری ریخته و به شستشو پنجره ها بپردازید.

همان طور که می دانید می توانید از شیشه شور های صنعتی موجود در بازار که به صورت اسپری هستند هم استفاده نمایید اما همان طور که توضیح داده شد خودتان نیز می توانید آن را بسازید.

بهترین روش های خانه تکانی سریع و راحت برای عید

درب های کشویی و آهنی

قبل از اینکه اقدام به شستشوی شیشه ها کنید بهتر است اول از شستشوی درب های کشویی شیشه ای که دور تا دور آن آهنی است اقدام کنید. پس اول باید به تمیز کاری قسمت آهنی بپردازید، بدین صورت که باید اول با یک مسواک خشک آشغال هایی که درون درزهای آن قرار دارد را خارج کنید و بعد با شلنگ آب آن را بشورید سپس با یک اسفنج لای درزها را خشک و تمیز نمایید.

درصورتی که امکان استفاده از شلنگ آب را ندارید می توانید از سطل آب و دستمال استفاده نمایید.

شستشوی سطوح

بعضی از سطوح را ممکن است که به صورت روزانه تمیز کنیم ولی یکسری از سطوح را در طول سال نادیده می گیریم، ولی تمیز کردن این سطوح برای یک بار در سال ضروری است، این سطوح که شامل چهار چوب دور تا دور در ها و دیوارها هستند که باید این قسمت ها را تمیز کنیم. بهترین روش های خانه تکانی برای شستشوی سطوح این است که درون یک سطل آب گرم و مقداری مایع ظرفشویی فقط مقداری مایع ظرفشویی بریزیم و با کمک یک اسفنج نرم این سطوح را تمیز کنیم.

معرفی ۱۴ ترفند جالب برای پاک کردن لکه آب روی وسایل چوبی

تمیز کردن فرش ها

شستن فرش ها ممکن است هر سال یا ۱۸ ماه یکبار دوست داشته باشید به صورت کاملا حرفه ای و با دستگاه های پیشرفته بشورید. در غیر این صورت، می توانید این کار را خودتان انجام دهید به این صورت که اجاره کردن یک دستگاه تمیز کننده قوی و یا اینکه خریداری کنید تا هر زمان که بخواهید از آن استفاده کنید.

تمیز کردن زیر مبلمان و وسایل

بهترین روش های خانه تکانی برای تمیز کردن زیر مبل ها و وسایل دیگر، ابتدا باید آنها را جا به جا کنیم و فرش زیر آنرا جمع می کنیم و زیر مبل ها را جارو و تمیز می کنیم. برای وسایل که دور تا دور دیوار آشپزخانه هستند آنها را جابه به جا کرده سپس با آب و دستمال زیر آنها تمیز میکنیم.

تمیز کردن مبلمان

با کمک یک برس پارچه ای می توانیم برای مبل های که روکششان چرم و مخمل هستند استفاده کنیم و بعد جارو می زنیم. با درست کردن محلول زیر که طبیعی هم است  می توانیم برای تمیز کردن مبلمان چوبی استفاده کنیم. برای تهیه این محلول به نصف قاشق چای خوری روغن زیتون و نصف پیمانه سرکه یا آبلیمو نیاز داریم و آن را درون یک اسپری پلاستیکی می ریزیم و خوب مخلوط می کنیم سپس آنرا روی مبل اسپری کرده و به وسیله یک پارچه آن را تمیز می کنیم.

تمیز کردن پرده ها

برای شستشوی پرده ها اول مطمئن می شویم که کثیف هستند اگر پرده ها کثیف بودند بهتر است آنها را به خشک شویی بدهیم تا کاملا تمیز شسته شوند اما اگر مایل بودید می توانید خودتان آنها را بشورید بدین صورت که اول چند دقیقه در نرم کننده قرار دهید و بعد آبکشی کنید تا گرد و غبار آنها از بین برود.

بهترین روش های خانه تکانی و تمیز کردن لامپ ها و لوسترها

ابتدا با یک پارچه ای که پرز از خود به جای نمی گذارد به راحتی لامپ ها را تمیز می کنیم. از نردبان برای تمیز کردن‌ لوستر ها و لامپ های سقفی میتوانیم استفاده کنیم‌. اگر لامپی خیلی کثیف بود میتوانیم از پارچه ای که با سرکه مرطوب کرده ایم استفاده کنیم.
برای احتیاط بیشتر بهتر است اول مطمئن شویم که لامپ خنک باشد و یا دستانمان خشک هستند.

مرتب کردن اتاق ها

برای تمیز کردن اتاق ها اول باید اتاق ها را مرتب و منظم کنید و بعد شروع به تمیز کاری کنیم. بهترین روش های خانه تکانی برای تمیز کردن اتاق بدین صورت است که یک جعبه مشخص می کنیم برای وسایل که به آنها دیگر احتیاجی نداریم می توانیم آنها را بفروشیم یا به فردی که احتیاج دارد هدیه دهیم، و برای وسایل دور ریختنی به کیسه زباله انتقال می دهیم و در آخر وسایل مورد نیاز را مرتب کرده و سر جای خود می گذاریم.

تمیز کردن کمد ها

یکی از بهترین روش های خانه تکانی تمیز کردن کمدهاست. بخاطر گرمتر شدن هوا دیگر به لباس های زمستانی نیازی نیست پس می توانیم آن ها را جمع کنیم تا دیگر در دسترس نباشد و به این صورت فضای کافی برای لباسهای فصل بهار داریم.

بهترین روش های خانه تکانی سریع و راحت برای عید

رنگ کردن سطوح

برای رنگ کردن در و دیوار ها فصل بهار بهترین زمان است که به طور متوسط هر ده سال یکبار در هر خانه ای ممکن است اتفاق بیفتد. اما شما می توانید با لکه گیری، درها و دیوار ها را همیشه تمیز نگه دارید.

شستشوی نمای ساختمان

برای اینکه بتوانیم نمای ساختمان و در ورودی را بشوریم با کمک شلنگ و فشار زیاد آب این کار را  انجام دهیم و یا از نیروی حرفه ای که این کار را با دستگاه های مخصوص انجام می‌ دهند در خواست کنیم که بشورند.

تمیز کردن پشت بام

برای تمیز کردن پشت بام به دلیل بارش باران و برف ممکن است که آب از قبل جمع شده باشد یا امکان دارد ناودان های روی پشت بام دچار گرفتگی باشند و برگ های خشک دور تا دور آنها را بسته باشند پس بهتر است که تمیز کنیم.

تغییرات دکوراسیون

برای دکوراسیون منزل خود در فصل بهار میتوانید از گلها اشتفاده کنید و دکوراسیون منزل را تغییر دهید و برای وسایل دکوری آشپزخانه و اتاق ها از رنگهای روشن استفاده کنیم. با جابه جا کردن وسایل و محل قرار دادن آنها این مورد امکان پذیر نیست.

مبلمان در فضای باز

می توانیم برای مبلمان فضای باز خود رنگ سبز که رنگ طبیعت در فصل بهار می باشد انتخاب کنیم ابتدا حیاط یا ایوان ها و یا پاسیوهای خانه را تمیز کرده و مبلمانی را که برای این فضا انتخاب کرده ایم بسته به سلیقه خود در این مکان ها بچینیم.

تمیز کردن اتاق خواب

بهترین روش های خانه تکانی برای تمیز کردن اتاق خواب این است که مرحله به مرحله پیش برویم

  • در آوردن روکش متکاها و تشک های درون کمد و شستن آنها
  • شستشوی پتوها
  • شستشوی روکش تشک و پارچه ی روی تخت
  • شستن روکش بالش های روی تخت
  • شستشوی فرش یا قالیچه ی اتاق

بهترین روش های خانه تکانی سریع و راحت برای عید

تمیز کردن سرویس های بهداشتی و حمام

بهترین روش های خانه تکانی برای تمیز کردن سرویس های بهداشتی و حمام هم می توانیم مرحله به مرحله انجام بدهیم :

  • اکثرا خانم های خانه هر هفته سرویس های بهداشتی و حمام را تمیز میکنند ولی برای خانه تکانی این کار باید اصولی انجام گیرد، مثلا وسایلی که دیگر به آنها احتیاج نداریم یا قدیمی شده است میتوانیم عوض کنیم و یا دور بریزیم.
  • تمیز کردن قفسه ها ی داخل حمام و دیگر سرویس های بهداشتی
  • شستشوی پرده ها و آسترها
  • باید پنجره ها و درب ها و دیوارهای سرویس های بهداشتی را تمیز کنید و بشورید

تمیز کردن آشپزخانه

در خانه تکانی همیشه تمیز کردن آشپزخانه مرحله آخر است که آن هم به صورت مرحله به مرحله انجام می شود.

  • کردن داخل کابینت ها و دکور ها و قفسه های آشبزخانه
  • تمیز کردن روی کابینت ها و یا بازسازی وعوض کردن آنها
  • وسایل آشپزخانه را که اصلا استفاده نمی کنید را کنار بگذارید
  • تمیز کردن قوطی ادویه جات و وسایل دکوری آشپزخانه
  • تمیز کردن  یخچال و فریزر

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو