داستان آسو جواهری ؛ محرومیت داور زن از سوی کمیته داوران به خاطر کارهای پژوهشی

داستان آسو جواهری ؛ محرومیت داور زن از سوی کمیته داوران به خاطر کارهای پژوهشی


منبع: روزیاتو

50

1399/11/5

12:01


آسو جواهری داور سرشناس داخلی در حوزه فوتبال زنان مدعی شده که کمیته داوران فدارسیون فوتبال او را به دلیل فعالیت هایش درحوزه جامعه شناسی و اقتصاد ورزش تهدید کرده و مدتی است قضاوتی در لیگ برتر فوتبال زنان به او محول نشده است. جواهری از جمله داورانی بود که در سال ۱۳۹۸ به خاطر دریافت دستمزدهای معوقه خود دست به اعتصاب زدند و کمیته داوران چندین هفته آن ها را از قضاوت محروم ساخت. آسو جواهری که خود قبلاً در رشته فوتسال فعالیت داشته و سابقه قهرمانی و نایب قهرمانی کشور را نیز دارد در رشته جامعه شناسی اقتصادی و توسعه دکترا داشته و اکنون تخصص خود را وارد حوزه ورزش کرده است، اتفاقی که ظاهراً به مذاق فدارسیون فوتبال و کمیته داوران آن خوش نیامده است.

آسو جواهری داور فوتبال زنان ایران از محرومیت خود از داوری از سوی کمیته داوران به خاطر کارهای پژوهشی خبر داده است

در واقع شنیده ها حاکی از این است که کمیته داوران فدراسیون فوتبال ایران از خانم جواهری خواسته بین داوری و پژوهشگری در حوزه جامعه شناسی باید یکی را انتخاب کند. این در حالی است که آسو جواهری تز دکترای خود را در حوزه اقتصاد فوتبال ایران نوشته و مطالعات و نوشته هایی در زمینه مطالعات جنسیت و ورزش داشته است. او ۳۵ ساله داشته و علاوه بر سابقه مربیگری تیم ملی فوتبال زنان، از سال ۱۳۹۳ در مسابقات داخلی فوتبال زنان به قضاوت پرداخته است. از هفته پنجم لیگ فوتبال بانوان تاکنون مسابقه دیگری به او برای داوری داده نشده و ظاهراً کمیته داوران او را بایکوت کرده است.

آسو جواهری داور فوتبال زنان ایران از محرومیت خود از داوری از سوی کمیته داوران به خاطر کارهای پژوهشی خبر داده است

وی خود در این باره چنین گفته است: «نمی‌ دانم محرومیت است یا چیز دیگری، اما تابستان پس از چند مقاله و مصاحبه تحلیلی یکبار تهدید به محرومیت شدم و طبق گفته رئیس دپارتمان نامه محرومیتم به دبیر کل ارسال شد. پس از آن رئیس دپارتمان داوری گفت حق مصاحبه نداری و با اینکه گفتم به قوانین آگاهم و مصاحبه فنی درباره داوری یا بازی لیگ زنان نداشته‌ ام اما با لحن بد و بسیار عصبانی پاسخ داد که به طور کلی حق گفتن و نوشتن در مورد فوتبال زنان و همین مسائلی که نوشته‌ ای را نداری،  مگر اینکه هیچ نقدی به تبعیض‌ ها و نابرابری‌ های جنسیتی در فوتبال ایران نداشته باشی».

آسو جواهری داور فوتبال زنان ایران از محرومیت خود از داوری از سوی کمیته داوران به خاطر کارهای پژوهشی خبر داده است

این داور زن برجسته فوتبال زنان در ادامه می گوید: «من گفتم جامعه‌ شناسم نه مداح، او هم گفت پس باید بین داوری و پژوهشگری یکی را انتخاب کنی. پرسیدم بر اساس کدام قانون و آیین‌ نامه که جواب داد فیفا گفته. در ادامه من گفتم که در آیین‌ نامه‌ های فیفا چیزی ندیده‌ ام، در نهایت گفت همین است، کار شما با داوری‌ تداخل دارد، اگر می‌ خواهی اینگونه بنویسی پس باید بین داوری و پژوهشگری یکی را انتخاب کنی. نمی‌ دانم محرومیت است یا نه، اما بعد از آخرین قضاوتم در فصل جاری لیگ بار دیگر در این مورد با آقای سهرابی صحبت کردم که فعالیت پژوهشی من تداخلی با داوری ندارد و ایشان بر موضع قبلی پافشاری کرد. به‌هرحال از آن زمان با وجود رضایت ناظر فنی از بازی آخرم دیگر هیچ ابلاغی برای قضاوت نداشته‌ ام و طبیعتاً علت نبودنم در نوبت قضاوت، فنی نیست».

بیشتر بخوانید: استفانی فراپارت ؛ زنی فرانسوی که سقف شیشه‌ای دنیای مردانه داوری در فوتبال را شکست

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو