در دسترس بودن واکسن کرونا تا حدی تنفس ایجاد کرده است، اما خطر ابتلا هنوز هم وجود دارد. تعداد موارد مثبت در حال افزایش در سراسر جهان در میان مواردی است که هنوز واکسینه نشده اند این امر باعث می شود اهمیت مراقبت افراد از خود بیشتر برجسته شود. چیزی که ما در مورد ویروس کرونا کاملا می دانیم این است که بسیار مسری است و به راحتی از طریق روش های زیادی پخش می شود، این بدان معناست شما باید از هر اقدامی برای محافظت از خود در برابر عفونت استفاده کنید. یافته های یک مطالعه اخیر نشان می دهد جدا از اقدامات ایمنی منظم، پیروی از یک عادت بهداشتی خاص نیز می تواند شما را در برابر ویروس کرونا محافظت کند

ضد عفونی کردن مسواک

چگونه ضدعفونی کننده مسواک از شما در برابر کرونا محافظت می کند؟
همانطور که می دانیم پوشاندن دهان هنگام سرفه یا عطسه، حفظ فاصله اجتماعی و شستن یا ضدعفونی کردن مرتب دست ها می تواند خطر عفونت را کاهش دهد، اما طبق یافته های محققان برزیلی ضد عفونی كردن مسواك می تواند راهی جدید برای ایمن ماندن باشد.
در مطالعه منتشر شده در مجله بیماری های عفونی، محققان اشاره کردند مسواک ما می تواند “به عنوان مخزن میکروارگانیسم ها عمل کند” که به راحتی می تواند بیماری را از بیمار به فرد سالم منتقل کند. این افشاگری بسیار حیرت انگیز است به ویژه در دوره کرونا زیرا قبلا ثابت شده است ویروس بار زیادی در بزاق، نازوفارنکس و دهانه حلق ایجاد می کند.
این امر ضد عفونی كردن مسواك ها و رعایت بهداشت دهان و دندان برای كنترل انتقال ویروس به ویژه در موارد بدون علامت یا افرادی كه منتظر نتیجه آزمایش کرونا هستند را مهم می سازد.
تحقیق دیگری که این ادعا را تایید می کند.
این نخستین مطالعه ای نیست که نشان می دهد بزاق می تواند منجر به انتقال ویروس شود. طبق مطالعه ای که در ژوئیه سال 2020 در مجله بیماری های عفونی منتشر شد، نشان می دهد برخی از دهانشویه ها می توانند بار ویروسی سویه های ویروس کرونا در بزاق را کاهش دهند. تحقیقات این مطالعه بیان داشت استفاده از محلول ضد عفونی کننده حاوی اتانول و روغن های اساسی مانند لیسترین کول مینت می تواند در کاهش تعداد ویروس های کرونا در بزاق مفید باشد.

چگونه مسواک خود را ضد عفونی کنیم؟

محققان برزیلی نتیجه گرفتند برای ضد عفونی کردن مسواک، قرار دادن آن در دهانشویه به مدت 20 دقیقه مهم است. با این حال، در مطالعه قبلی اشاره شد فقط باید 30 ثانیه با محلول غرغره کنید تا بار ویروسی موجود در دهان کاهش یابد. در مورد مسواک ها به دلیل وجود مو و رطوبت زمان آن بیشتر است.

قانون 6 مرحله ای برای ضد عفونی کردن مسواک

فقط قرار دادن مسواک داخل محلول برای کاهش خطر عفونت کافی نیست. برای اطمینان از محافظت کامل محققان 6 مرحله را برای اطمینان خاطر مطرح کردند.
مرحله 1: دستان خود را با آب و صابون بشویید یا با ضد عفونی کننده دست که حداقل 70 درصد الکل دارد، ضد عفونی کنید.
مرحله 2: بعد از این دسته مسواک خود را با محلول ضدعفونی کننده حاوی 70 درصد الکل به مدت یک دقیقه ضد عفونی کنید.
مرحله 3: مسواک بزنید.
مرحله 4: وقتی دندان های خود را تمیز کردید، مسواک را بشویید و دسته آن را با محلول ضدعفونی کننده 70 درصد الکل دوباره برای یک دقیقه ضد عفونی کنید.
مرحله 5: سر برس مسواک را در محلول دهان شویه با پایه اتانول و اسانس غوطه ور کنید و بگذارید 20 دقیقه بماند.
مرحله 6: بگذارید برس مسواک خشک شود، سپس آن را در جای مطمئن دور از دسترس دیگران قرار دهید.

چه کسی باید برس مسواک خود را ضد عفونی کند؟

ضدعفونی كردن برس به ویژه برای افرادی كه در یك خانه با هم زندگی می كنند و دستشویی مشترک دارند بسیار مهم است. انتقال ویروس در میان افراد زیر یک سقف بسیار زیاد است، بنابراین اگر منتظر نتیجه آزمایش خود هستید، مسواک خود را ضد عفونی کنید و آن را جدا نگه دارید تا از ایمنی دیگران اطمینان حاصل کنید.
مترجم: الهه زارعی