رابرت مالی؛ پنجره‌ای برای ایران در کاخ سفید؟

رابرت مالی؛ پنجره‌ای برای ایران در کاخ سفید؟


منبع: برترین ها

86

1399/11/5

15:44


برخی گزارش ها حاکی است که رابرت مالی که از زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون به کاخ سفید راه یافته بود، اکنون قرار است به عنوان نماینده ویژه دولت جدید آمریکا در امور ایران منصوب شود.

برترین‌ها: اخیرا برخی رسانه‌های آمریکایی نوشتند «رابرت مالی» دستیار ویژه «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا و یکی از اعضای گروه مذاکره کنندگان هسته‌ای او با ایران، قرار است به عنوان نماینده ویژه دولت جدید آمریکا در امور ایران منصوب شود. «رابرت مالی» با این حساب جای الیوت آبرامز و برایان هوک، دو دیپلماتی که در دولت ترامپ عهده‌دار این سمت بودند، پر می‌کند.
 

رابرت مالی

 
رابرت مالی کیست؟
 
«رابرت مالی» به علت دیدگاه‌های خود بار‌ها مورد انتقاد محافظه‌کاران قرار گرفته است. این انتقاد‌ها متوجه پیشینه او هم هست. «رابرت مالی» متولد سال ۱۹۶۳ است. پدر او، سیمون مالی، یهودی سوری متولد مصر بود که در سال‌های اوج جنبش جمال عبدالناصر در مصر برای روزنامه دولتی «الجمهوریه» که ارگان طرفداران ناصر بود کار می‌کرد.  مادرش، باربارا مالی در دفتر «جبهه آزادی‌بخش ملی» الجزایر در سازمان ملل کار می‌کرد و در چنین فضایی بود که با هم آشنا شدند. «رابرت مالی» بخشی از کودکی‌اش را در فرانسه گذرانده، جایی که پدرش در روزنامه چپ‌گرای «آفریقا آسیا» کار می‌کرد و به همین علت در سال ۱۹۸۰ توسط والری ژسکار دستن، رئیس‌جمهور وقت فرانسه، از کشور اخراج شدند. .
 
«رابرت مالی» در دانشگاه ییل تحصیل کرد و در ۱۹۸۴ دانش آموخته رودز در کالج «مگدالن» آکسفورد شد و در آنجا دکترای خود را در رشته فلسفه سیاسی گرفت. وی در آنجا تز دکترای خود را در مورد «جهان گرایی سوم و انحطاط آن» نوشت. مالی به نوشتن درباره سیاست خارجی، از جمله توضیحات مفصلی درباره درگیری اسرائیلی‌ها و فلسطینی ها، ادامه داد. وی تحصیلات عالی خود را در دانشکده حقوق هاروارد سپری کرد و در آنجا با همسر آینده اش «کارولین براون» و «باراک اوباما» آشنا شد.
 

رابرت مالی

 
«رابرت مالی» در عین حال پژوهشگر علوم سیاسی است. تمرکز فعالیت‌های سیاسی و پژوهشی او بر روی اخوانالمسلمین در مصر و همچنین گروه‌هایی همچون حماس بوده است. از اولین شغل‌های «رابرت مالی» پس از اتمام تحصیلات، حضور در اتاق فکر «شورای روابط خارجی» در نیویورک بود و در همین غالب بود که کتابی در مورد الجزایر منتشر کرد. او در شرح زندگینامه خود می‌گوید: «مقاومت در برابر استبداد و از بین بردن موانع ملی، فرقه‌ای یا قومی، از ویژگی‌های گروه بحرانی بود که من برای نخستین بار در ۱۶سال پیش برای گروه خاورمیانه و آفریقای شمالی، پایه‌ریزی کردم.»
 
«رابرت مالی» در سال ۲۰۰۰، زمانی که بیل کلینتون زمینه‌های برگزاری کمپ‌دیوید را فراهم می‌کرد، یکی از اعضای تیم او به شمار می‌آمد.در سال ۲۰۰۸ به دلیل گزارش ملاقاتش با اعضای حماس ابتدا از ستاد انتخاباتی اوباما کنار گذاشته شد، بر این اساس، هنگامی که روزنامه انگلیسی تایمز گزارش داد که «رابرت مالی» در حال مذاکره با گروه حماس است، که توسط وزارت خارجه آمریکا در لیست سیاه قرار داده شده است، این مبارزات روابط خود را با مالى قطع کرد. در پاسخ، مالی به تایمز گفت که به عنوان بخشی از همکاری خود با گروه بحران بین المللی، مرتبا با مقامات حماس در تماس بوده است. «رابرت مالی» به ان بی سی نیوز گفت: «شغل من در گروه بحران بین المللی ملاقات با انواع افراد بدبین، و گزارش دادن در مورد آنچه آن‌ها می‌گویند، است. من هیچگاه منکر کسی که با او ملاقات می‌کنم، نیستم. این همان چیزی است که من انجام می‌دهم.»
 
اما در مارس ۲۰۱۴ به عنوان مشاور عالی باراک اوباما در امور خاورمیانه به خدمت گرفته شد. «رابرت مالی» در حال حاضر مدیرکل «گروه بین‌المللی بحران» در واشنگتن است.
 

رابرت مالی

 
به گزارش انتخاب؛ الی لیک از چهره‌های تندرو در یادداشتی تحت عنوان «نخستین گاف سیاست خارجی بایدن ممکن است در بحث ایران باشد»، از انتصاب احتمالی رابرت مالی به شدت انتقاد کرد. سناتور تام کاتن چهره ضد ایرانی نیز درباره این انتصاب نوشت: این به شدت مشکل ساز است که بایدن می‌خواهد راب مالی را برای هدایت سیاست‌ها در قبال ایران، منصوب کند. وی افزود: «رابرت مالی» سابقه طولانی در همدردی با ایران و دشمنی با اسرائیل دارد. اگر او انتخاب شود، تهران نمی‌داند چه شانسی نصیبش شده است.
 

رابرت مالی

 
 آرون دیوید میلر، دیپلمات پیشین وزارت خارجه آمریکا نیز که رابطه نزدیکی با «رابرت مالی» دارد و در حال حاضر عضو ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی است، در این زمینه می‌گوید: «مالی چون عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با ایران بوده، نقاط قوت و محدودیت‌های برجام را می‌شناسد و مهم‌‌تر از همه آن که او به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی در دولت بایدن نزدیک است.» اما در نقطه مقابل، ریچارد نفیو که از او به عنوان طراح تحریم‌های علیه ایران در دولت اوباما یاد می‌کنند، معتقد است: «فکر می‌کنم آنچه که برخی از افراد را رنجیده می‌کند این است که «رابرت مالی» این مسایل را تنها یک دیدگاه نمی‌داند و آنها را بسیار جدی خواهد گرفت.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو