قرص نئومایسین و شناخت تداخلات دارویی و عوارض جانبی این دارو

قرص نئومایسین و شناخت تداخلات دارویی و عوارض جانبی این دارو


منبع: آرگا

76

1399/11/5

20:03


قرص نئومایسین یک داروی ضد عفونت باکتریایی می باشد که بیشتر قبل از جراحی روده مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو به اشکال مختلف قرص و شربت وجود دارد که باید با نسخه پزشک و دستور او مصرف گردد.

قرص نئومایسین سولفات نوع آنتی بیوتیک می باشد که به منظور کاهش خطر عفونت های باکتریای مورد استفاده قرار می گیرد، در این مطلب می خواهیم به بررسی بیشتر این قرص بپردازیم و از عوارض و نحوه استفاده از آن آگاه شویم، همچنین تداخلات دارویی نئومایسین را معرفی خواهیم کرد.

معرفی قرص نئومایسین

داروی نئومایسین با عنوان یک آنتی بیوتیک معرفی می شود که به منظور کم کردن خطر عفونت های باکتریایی به ویژه در زمان جراحی روده و کاهش علائم کما کبدی مورد استفاده قرار می گیرد. نئومایسین در دسته آنتی بیوتیک های معروف به آمینوگلیکوزید قرار می گیرد و عملکرد آن توقف رشد باکتری ها در روده است. از این دارو نباید همراه با سایر داروها استفاده شود زیرا می تواند باعث آسیب به کلیه ها گردد، توجه داشته باشید که این دارو به منظور جلوگیری از رشد باکتری ها استفاده می گردد و برای عفونت های ویروسی مثل سرماخوردگی یا آنفلانزا مناسب نیست و باعث درمان نخواهد شد.

قرص نئومایسین چیست؟

نئومایسین

نئومایسین در حال حاضر به اشکال مختلف دارویی قرص و شربت وجود دارد که با عنوان دارویی آنتی بیوتیک شناخته می گردد و باعث مبارزه با باکتری ها می شود و خطر بروز عفونت در جراحی روده را کاهش داده و بعلاوه در کاهش علائم کما کبدی مورد استفاده قرار می کیرد. قبل از انجام جراحی پزشک این دارو را تجویز می کند تا قبل از انجام شدن جراحی روده ها استریل شوند و در زمان جراحی عفونت در روده ها ایجاد نگردد. همانطور که گفته شد این دارو در دسته آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزید قرار گرفته و باعث متوقف کرردن رشد باکتری ها در روده می گردد. این دارو از سنتز پروتئین در باکتری پیشگیری می کند و اجازه رشد و تقسیم شدن را به باکتری ها نخواهد داد، نیمه عمر نئومایسین ۲ تا ۳ ساعت می باشد و از راه کلیه ها دفع می گردد، از این رو در صورت داشتن مشکلات کلیوی قبل از مصرف دارو پزشک را در جریان قرار دهید.
نئومایسین در برخی موارد به همراه یک نوع رژیم غذای خاص برای معالجه انسفالوپاتی کبدی که طیف وسیعی از اختلالات اعصاب مرکزی را شامل می گردد، استفاده می شود. این مشکل در خاطر تاثیر زیاد آمونیاک ایجاد می گردد، با استفاده از نئومایسین بعضی از باکتری های روده که باعث ایجاد آمونیاک می گردند از بین رفته و این موضوع به درمان انسفالوپاتی کمک خواهد کرد.

روش مصرف قرص نئومایسین

موارد استفاده از نئومایسین

همانطور که اشاره شد از داروی نئومایسین برای درمان عفونت های موضعی و آنسفالوپاتی کبدی استفاده می شود، بعلاوه از نئومایسین به منظور درمان اسهتا عفونی، سرکوب باکتری های روده قبلل از جراحی و پایین آوردن چربی خون استفاده می شود.

مکانیسم اثر

داروی نئومایسین یک باکتریوسید می باشد که مانع سنتز باکتری ها می گردد و از این روش باعث مرگ باکتری های در حال رشد و تقسیم می شود.

عملکرد داروی نئومایسین

روش و مکات مهم در مصرف دارو

در مورد شیوه مصرف دارو به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • این دارو را می توان با غذا و یا بدون غذا استفاده کرد.
  • دارو باید در زمان مناسب توصیه شدده توسط پزشک کصرف شود تا اثرگذاری درستی داشته باشد.
  • دوره درمان، حتی در صورت بهبودی باید کامل شود.
  • در طی درمان با نئومایسین در صورت بروز راش، اسهال، وزوز گوش، سرگیجه و ناشنوایی حتما به پزشک اطلاع رسانی کنید.
  • داروی نئومایسین برای مدت زمان کامل تجویز می گردد.
  • برای اینکه مطمئن باشید که دارو اثرت مضری ایجاد نمی کند، بهتر است عملکرد کلیه و عملکرد عصبی و ماهیچه ها آزمایش شوند، بعلاوه ممکن است تست شنوایی نیز انجام شود.
  • در صورتی که کی خواهید عمل جراحی را انجام دهید، قبل از زمان جراحی اطلاع دهید که از این دارو استفاده می کنید.

داروی نئومایسین

مقدار درست مصرف دارو

به منظور کاهش خطر ابتلا به عفونت پس از عمل جراحی روده، قرص نئومایسین باید ۳ تا ۴ دوز قبل از عمل جراحی و یا مطابق تجویز پزشک مصرف گردد. به این نکته توجه داشته باشید که هر نوع محدودیت رژیم غذایی و استفاده از دارو را طبق دستتور پزشک انجام دهید.

میزان مصرف داروی نئومایسین به منظور درمان انسفالوپاتی کبدی به طور کامل دوز این دارو ۴ بار در روز و به مدت ۵ تا ۶ روز است.

معرفی داروی نئومایسین

موارد منع مصرف

موارد منع مصرف داروی نئومایسین شامل موارد زیر می شود:

  • در صورت داشتن حساسیت به نئومایسین و یا انواع داروهای آنتی بیوتیک مشابه نباید از دارو مصرف نمایید.
  • در صورت ابتلا به کولید، بیماری کرون، انسداد روده یا بیماری التهابی روده نمی توانید از داروی نئومایسین استفاده کنید.
  • اشخاص مبتلا به اختلالات کلیوی نمی توانند از نئومایسین استفاده نمایند. چون امکان دارد نئومایسین اثری طولانی مدت بر روی بدن داشته باشد.
  • بیماران مبتلا به پارکینسون قبل از مصرف نئومایسین پزشک خود را در جریان قرار دهند.
  • داروی نئومایسین در دوره بارداری منع مصرف داشته و نباید مصرف شود، زیرا باعث مشکلاتی در جنین خواهد شد.
  • داروی نئومایسین در دوران شیر دهی نیز منع مصرف دارد، و باید با پزشک مشورت گردد.

معرفی داروی ضد باکتری نئومایسین

عوارض جانبی نئومایسین

داروی نئومایسین می تواند در برخی از افراد ایجاد عوارض نماید که بسته به نوع آن می تواند خفیف یا شدید باشد. در صورتی که عوارض خفیف باشند با گذشت چند ساعت یا چند روز از بین خواهند رفت، ولی اگر علائم پس از چند روز از بین نرفتند باید به پزشک مراجعه شود.داروی نئومایسین می تواند باعث عوارض های آلرژیک و حساسیت مثل کهیر، تنگی نفس، تورم صورت یا گلو درد گردد و باید در صورت دیدن این علائم باپزشک مشورت شود. بعلاوه این دارو می تواند عوارض شدیدی در پی داشته باشد که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد:

  • مشکل در شنوایی، زنگ زدن گوشی یا حس پربودن گوش
  • حس چرخش و حالت تهوع
  • از دست دادن تعادل یا هماهنگی
  • بی حسی و یا حس سوزش در زیر پوست
  • ادرار کردن کمتر از حد معمول
  • تورم، افزایش وزن، حس کمبود نفس
  • تنفس ضعیف
  • گرفتگی شدید در معده، اسهال آبکی یا خونی
  • تهوع خفیف، استفراغ، اسهال خفیف عوارضی هستند که خیلی جدی نمی باشند.

معرفی قرص نئومایسین

تداخلات دارویی

همانطور که گفته شد نئومایسین می تواند باعث آسیب به کلیه ها شود و زمانی که شما از داروهای خاص دیگری استفاده می کنید که برای کلیه مضر هستند، باید پزشک خود را در جریان داروهای مصرفی خود قرار دهید. قبل از مصرف داروی نئومایسین اگر از هر نوع دارو و آنتی بیوتیک دیگری استفاده می نمایید که در زیر آمده اند باید با پزشک مشورت نمایید:

آمیکاسین، باسیتراسین، جنتامایسین، پنی سیلین وی، وانکومایسین

علاوه بر این موارد این دارو می تواند با داروهای زیر نیز تداخل داشته باشد:

دیگوکسین، ویتامین ب ۱۲، وارفارین، فروزماید، متوترکسات

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو