راهنمای مهم رفتار پدر با پسر که هر پدری باید بداند

راهنمای مهم رفتار پدر با پسر که هر پدری باید بداند


منبع: آرگا

67

1399/11/5

22:03


رفتار پدر با پسر از نقش سازنده و با اهمیت برخوردار است پدران با نقش پذیری های جنسیتی و الگوسازی برای فرزندان خود می توانند در روابط آن ها موثر باشند و تاثیر زیادی را در روابط آن ها داشته باشند. اصول متعددی در این روابط به چشم می خورد که باید به ان ها تکیه شود و پدران با گوش دان به فرزندان توجه به علایق به رشد آن ها کمک کنند.

شکل و نوع روابط والد فرزندی در رشد و پرورش شخصیتی آن ها تاثیر بسزایی دارد به ویژه نحوه رفتار پدر با پسر که که در زمینه های مختلفی به اهمیت آن اشاره شده است با توجه به اینکه فرزندان از والد خود الگوبرداری می کنند می توان در نظر گرفت که نقش والدین به چه میزان در رشد اخلاق و شخصیت آن ها تاثیرگذار خواهد بود. پدران در پرورش نقش های جنسیتی پسران خود نقش مهمی دارند یعنی این نقش پذیری موجب می شود تا فرد به الگوهای مردانه دست یابد و با پدر خود به نوعی همانندسازی می کند و سعی می کند تا الگوهای رفتاری او را تقلید کند بنابراین نقش پدر در مسیر رشدی بسیار با اهمیت است و پدران یک جامعه باید به این آگاهی دست پیدا کنند. با توجه به اینکه برخی از پدران اصول های درست برخورد با فرزندان خود را نمی دانند به طور ناخودآگاه می توانند تاثیر منفی بر روی فرزندان داشته باشند و به نوعی آسیب های جدی را بر افراد وارد کند بنابراین سعی می شود تا آگاه سازی های لازم را در این زمینه ها انجام دهند.

اصول رفتار پدر با پسر:

اکثر پدران ممکن است با چالش های مختلفی با فرزندان خود مواجه باشند این درگیری ها می تواند نقش مهمی بر روی تربیت آن ها داشته باشد اغلب این چالش ها با اختلاف نظرهایی آغاز می شود که روابط پدر با پسر را تحت تاثیر قرار می دهد برای اینکه این دسته از چالش ها کمتر ایجاد شوند باید نکات تربیتی و اصولی را در روابط خود به خاطر داشته باشید تا به سازماندهی روابط کمک کند. بنابراین جایگاه و نقش پدر در خانواده های ایرانی از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است و ما در این بخش به آن اشاره می کنیم و آگاه سازی های لازم را در این زمینه ها انجام می دهیم.

رابطه پدر پسر

الگوی مناسب برای همسرتان باشید:

همانطور که گفتیم شما یک الگوی مناسب برای فرزندان خود خواهید بود به ویژه در مواقعی که با همسرتان برخورد می کنید با توجه به اینکه پسران در مسیرهای پدر قدم برمی دارند شما باید سعی کنید تا در منزل یک الگوی مناسب باشید. پسران اغلب از همان دوران کودکی به تعامل های والدین توجه می کنند می توانند از آن ها الگوبرداری کنند و این امر نقش تعیین کننده ای برای آن ها خواهد داشت بنابراین روابط و تعاملات زن و شوهری دارای اهمیت زیادی می باشند.

روابط سازمانیدهی شده پدر پسر

گوش دادن را از یاد نبرید:

شما در نقش پدر خانواده باید فردی شنونده برای فرزندانتان باشید و باید به این موضوع توجه زیادی داشته باشید مهارت گوش دادن یکی از مهارت های اساسی است و نقش بسیار مهمی در ارتباطات افراد افراد خواهد داشت. این ارتباطات صمیمانه با پسران موجب می شود تا روابط پایدارتری داشته باشید. بنابراین یکی از اصول رفتار پدر با پسر گوش دادن بدون قضاوت است که موجب می شود تا پسر شما روابط درست تری با شما برقرار کند. زمانی که پسران می توانند احساسات خود را به شکل مثبتی بیان کنند و از قضاوت شدن نمی ترسند راحت تر احساسات خود را بیان می کنند و در هر شرایطی سعی می کنند تا احساسات خود را با والدین در میان بگذارند.

رفتار پدر با پسر

علایق مشترک داشته  باشید:

شما در مقام پدر باید علایق مشترکی را با فرزند خود داشته باشید این علایق مشترک موجب می شود تا شما به اشتراکات بیشتری برسید و تعاملات مثبت تری داشته باشید به عنوان مثال می توانید فعالیت های ورزشی مشترک با فرزند خود داشته باشید که به رشد و پرورش بیشتر آن ها کمک می کند. برای رشد صمیمت ها می توانید از این اشتراکات استفاده کنید بنابراین باید همانندسازی هایی را با فرزندان خود داشته باشید تا سعی کنید خودتان را به فرزندان بیشتر نزدیک کنید و با آن ها صمیمت بیشتری داشته باشید.

به آن ها اجازه تجربه دهید:

بسیاری از والدین این فرصت را به فرزندان خود می دهند تا تجربیات متعددی در زندگی داشته باشند با توجه به اینکه ممکن است در برخی از جوامع افراد فرزندان خود را محدود کنند باید اشاره کرد که اجازه دادن به فرزندان برای انجام کارهای مورد علاقه موجب می شود تا بتوانند به استقلال کافی دست پیدا کنند. در این میان باید اشاره کرد از همان اجازه دادن به فرزند برای انجام بازی های مورد علاقه نیز می تواند با اهمیت باشد و تاثیر زیادی در روابط ایجاد کند انجام این فعالیت ها می تواند در نقش پذیری جنسیتی موثر باشد و به نوعی تمرین مناسبی برای آینده می شود. فرزندان شما از خلال همین بازی ها و تجربیات می توانند به استقلال برسند و تعاملات سازنده تری را داشته باشند. انجام دادن این فعالیت ها موجب می شود تا فرد حالت انعطاف پذیری داشته باشد.

روابط درست پدر پسر

مثبت اندیش باشید:

از دیگر اصول رفتار پدر با پسر مثبت اندیشی است پدرانی که مثبت اندیش هستند انرژی مثبتی نیز به فرزندان خود می دهند و آن ها را با اعتماد به نفس و عزت بیشتری رشد می دهند زیرا فرزندان ما باید بیاموزند که با داشتن این احساسات مثبت می توانند زندگی خود را به شیوه های بهتری مدیریت کنند و تمرکز بیشتری روی آن ها داشته باشند.

بهبود رابطه پدر و پسر از طریق این راهکارها نیز امکان پذیر است و این امکان را به پدران می دهد تا بتوانند روابط مثبت و سازنده تری را با فرزندان خود داشته باشند پدرانی که دارای نگرش های منفی هستند باید این نگرش های خود را تغییر دهند و به روابط مثبت تری با فرزندان خود فکر کنند. این موارد در تغییر نقش های پدر نیز بسیار موثر است این تغییر نقش ها در طی سال ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار بوده است و سعی شده تا روابط مثبت تری را رواج دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو