دانستنی های جالب درباره فضا و اطلاعاتی که شاید ندانید

دانستنی های جالب درباره فضا و اطلاعاتی که شاید ندانید


منبع: آرگا

254

1399/11/6

00:01


توجه داشته باشید که دانستنی های جالب درباره فضا بسیار است و با وجود کشفیات زیادی که انجام شده باز هم اتفاقات عجیب و باورنکردنی در فضا رخ می دهد که در این مقاله سعی داریم به بیان برخی از آن ها بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور کلی بر اساس اکتشافات جدید فضایی که هر هفته اتفاق می افتد چندان عجیب هم نیست که بخواهیم در این مطلب لیستی از حقایق و دانستنی های جالب را درباره فضا بیان نماییم. در واقع یادگیری حقایق در مورد فضا همیشه جالب هستند و به همین خاطر هر چه زمان می گذشته پیشرفت های تکنولوژی باعث شده اند که انسان ها در صده اخیر حقایق بیشتری از کل ادوار پیش از آن در دست داشته باشند.

آشنایی با دانستنی های جالب درباره فضا

بهتر است بدانید که فضا در واقع یکی از عجیب ترین بخش های مرطوب به حقایق و دانستنی های جالب است که با آن ها آشنا خواهید شد چرا که شاید تعداد انگشت شماری از انسان های کره ی زمین به آن دست یافته اند و این رازها را لمس کرده اند و تنها برای باقی ساکنان کره زمین در حد شنیده هاست. توصیه می شود که روح و روان خود را برای مطالعه برخی از حقیقت های واقعی و شاید ترسناک درباره فضا آماده کنید زیرا که اتفاقات عجیب و باورنکردنی زیادی در فضا رخ می دهد و به همین خاطر اگر شما نیز از دسته افرادی هستید که دوست دارید شما را بترسانند فقط کافی است به آسمان شب نگاه کنید و در مورد این فهرست از حقایق کابوس بار بیاندیشید. به صراحت می توان گفت همه چیزهایی که در مورد فضا و جهان شنیده ایم دقیقا حقایق نگران کننده ای هستند که می توانند گاهی رخ دهند و در این میان سعی داریم شما را با برخی از این حقایق باورنکردنی و عجیب آشنا نماییم:

مطالعه دانستنی های جالب درباره فضا

فضا کاملا بی صدا است:

جالب است بدانید که هیچ صدایی در محط فضا وجود ندارد یعنی که صدا هیچ واسطه یا راهی برای سفر به منظور شنیده شدن ندارد. در واقع فضانوردان از رادیو ها برای برقراری ارتباط در فضا استفاده می کنند و نکته حالب این است که امواج رادیویی نیز همچنان می توانند در فضا ارسال و دریافت گردند.

امکان زندگی در سیاره مریخ وجود دارد:

توجه داشته باشید که از میان تمامی سیارات منظومه شمسی ما به جز سیاره زمین مریخ نیز یکی از کراتی محسوب می شود که به احتمال زیاد مهمان نوازی بیشتری برای زندگی دارد. به گونه ای که در سال ۱۹۸۶ ناسا موفق شد فسیل هایی از موجودات زنده میکروسکوپی در صخره هایی از مریخ کشف کند که می تواند نشانه ای از وجود حیات در این سیاره باشد.

گرم ترین سیاره در منظومه شمسی دارای دمای ۴۵۰ درحه سانتی گراد می باشد:

به صراحت می توان گفت که ونوس یکی از داغ ترین سیاره های منظومه شمسی محسوب می شود که میانگین بازه دمایی آن حدود ۴۵۰ درجه سانتی گراد می باشد. در واقع نکته جالب این است که ونوس نردیک ترین سیاره به خورشید نیست و کره نزدیک به خورشید سیاره عطارد می باشد که در این سیاره به دلیل نبود هیچ اتمسفری دمای هوا مادام دچار نوسان می شود.

آشنایی با گرم ترین سیاره در منطومه شمسی

تاکنون کسی کشف نکرده که چه تعداد ستاره در فضا وجود دارد:

به طور وسعت فضا موجب شده تا پیش بینی دقیقی در مورد اینکه چندین ستاره در این منطقه وجود دارد غیر ممکن گردد. در واقع در حال حاضر دانشمندان و اخترشناسان تنها توانسته اند تخمین نه کاملا دقیقی از ستاره های کهکشان راه شیری داشته باشند که تقریبا چیزی در حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد ستاره است و حال تصور کنید با وجود میلیارد ها کهکشان در فضا ستاره های موجود هم کاملا غیر قابل شمارش خواهند بود.

هزینه یک لباس فضایی کامل ناسا چیزی در حدود ۱۲ میلیون دلار است:

جالب است بدانید که یک دست لباس کامل فضانوردی ناسا تقریبا حدود ۱۲ میلیون دلار می باشد که مواردی مانند ماژول کوله پشتی و کنترل ۷۰ درصد این هزینه را تشکیل می دهند.

دنباله دار معروف هالی تا سال ۲۰۶۱ هم از زمین عبور نخواهد کرد:

توجه داشته باشید که دنباله دار هالی تقریبا در سال ۱۷۰۵ توسط فردی به نام ادموند هالی کشف گردید که این دنباله دار معروف در واقع آخرین مرتبه در سال ۱۹۸۶ مشاهده شد و تنها هر ۷۵ تا ۷۶ سال یک مرتبه دیده می شود.

خصوصیات سیاره های منظومه شمسی

ستاره های نوترون حدود ۶۰۰ مرتبه در ثانیه چرخش دارند:

معمولا ستاره های نوترون به عنوان متراکم ترین و باریک ترین ستاره های جهان شناخته می شوند که با وجود اینکه شعاع آن ها در حدود ۱۰ کیلومتر است اما ممکن است چندین برابر توده خورشید باشند. همچنین آن ها می توانند پس از تولد هم بر اثر انفجار ستاره ابرنواختر به دلایل فیزیکی به سرعتی حدود ۶۰۰ تا ۷۱۲ مرتبه در ثانیه چرخش داشته باشند.

مواد غذایی موجود در کره ماه تا ۱۰۰ میلیون سال دیگر باقی خواهد ماند:

یکی از دانستنی های جالب درباره فضا این است که ماه جو ندارد یعنی هیچ بادی برای از بین بردن سطح و هیچ آبی برای شستن ردپاها وجود ندارد یا به عبارتی ردپاهای فضانوردان آپولو به همراه رد فضاپیما و مریخ نورد و همچنین موارد دور ریخته تا میلیون ها سال آینده هم در همان منطقه باقی خواهد ماند.

سیاره ای که از جنس الماس است:

به طور کلی با توجه به واقعیت های فضا این یک کشف بسیار شگفت انگیز است زیرا تحقیقات دانشمندان دانشگاه پیل نشان می دهد سیاره صخره ای به نام Cancrie 55 که دارای شعاعی تقریبا دو برابر شعاع زمین و جرمی حدود هشت برابر بیشتر است، ممکن است دارای سطحی از گرافیت و الماس باشد. در واقع فاصله این سیاره با زمین ۴۰ سال نوری است البته که در صورت فلکی سرطان با استفاده از چشم غیر مطلح هم می توان آن را مشاهده کرد.

عجایب تاریخی در مورد فضا

در سیاره ونوس یک روز معادل یک سال در زمین است:

جالب است بدانید که سیاره زهره که بدان ونوس هم گفته می شود دارای محور چرخشی بسیار آهسته ای است که معادل ۲۴۳ روز زمینی طول خواهد کشید تا یک روز خود را کامل نماید. در واقع مدار زهره در اطراف خورشید تفریبا ۲۲۵ روز زمین محسوب می شود.

در فضا منبع عظیمی از آب وجود دارد:

توجه داشته باشید که اخترشناسان یک ابر عظیم از بخار آب را کشف کرده اند که ۱۴۰ تریلیون برابر میزان آب اقیانوس های زمین را در جایی حدود ۱۰ میلیارد سال نوری دورتر از کره زمین داراست و این موضوع می تواند به عنوان بزرگترین کشف آب شناخته گردد.

کهکشان آندرومدا و کهکشان راه شیری حدود ۳.۷۵ بیلیون سال دیگر با هم ادغام خواهند شد:

بهتر است بدانید یکی از دانستنی های جالب درباره فضا این است که کهکشان آندرومدا با سرعتی تقریبا ۱۱۰ کیلومتر بر ثانیه در حال نزدیک شدن به کهکشان راه شیری است یعنی فضایی که منظومه شمسی ما قرار دارد و در نهایت این دو برای تشکیل یک کهکشان بیضوی غول پیکر با یکدیگر برخورد خواهند کرد.

 

دانستنی های عجیب در مورد فضا

ماه ممکن است یک تکه از زمین بوده باشد:

در واقع این فرضیه وجود دارد که وقتی زمین سیاره نسبتا جوان بود توسط یک جسم غول پیکر مورد اصابت قرار گرفت و این برخورد یک قطعه از زمین برای ایجاد ماه جدا نمود که این قطعه جدا شده سپس در اثر کشش گرانشی شروع به چرخش به دور زمین نمود.

بزرگترین استروئید شناخته شده حدود ۹۶۵ کیلومتر پهنا دارد:

توجه داشته باشید که سیاره کوتوله های سرس اولین و بزرگترین جسمی بود که به عنوان سیارک در نظر گرفته شد و توسط ستاره شناسی ایتالیایی کشف گردید. در واقع این پدیده در کمربند سیارک میان مدار مریخ و مشتری واقع شده است و حدود ۳۳ درصد از کل تسمه را تشکیل می دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو