شکست یک گله برابر تیم جان‌سخت سایپا، صدرنشینی استقلال را به خطر انداخته؛ اما مهم‌تر از آن تردیدهای جدی را در مورد مسائل فنی این تیم به‌دنبال آورده است. به‌ویژه زمانی که مصاحبه بعد از بازی فکری را مرور می‌کنیم، شبهات بیشتر می‌شود.

   استقلال واقعا مشکل فنی نداشت؟

یکی از مهم‌ترین جملات محمود فکری در نشست خبری بعد از بازی این بود که: «ما این مسابقه را به خاطر مسائل فنی نباختیم.» معمولا مربی تیمی این حرف را می‌زند که شاگردانش چندین موقعیت خوب گلزنی را از کف داده باشند و در ادامه روی تصادف یا بدشانسی دروازه‌شان باز شده باشد؛ اما به واقع آیا این‌طور بود؟ البته که استقلال در این بازی چند فرصت برای گلزنی داشت، اما اینها برای بردن یک مسابقه لیگ برتری کافی نیست. بی‌نظمی تاکتیکی در نمایش عصر شنبه آبی‌ها موج می‌زد و برخلاف دیدار با تراکتور، این بار خبری از حرکات ترکیبی تکرارشونده نبود. به علاوه استقلال همچنان در اوج سخاوت به تیم‌های حریف موقعیت گل می‌دهد؛ گاهی جور همه اشکالات ساختار دفاعی را رشید مظاهری به تنهایی می‌کشد و گاهی هم که او مثل بازی با سایپا یا پرسپولیس در قامت منجی ظاهر نمی‌شود، کار گره می‌خورد. در طرف مقابل اما سایپا با بضاعت اندکش فوتبال خوبی ارائه داد و در یکی، دو مورد حتی روی تصمیمات داوری متضرر شد. با این اوصاف آیا غیرفنی خواندن پیروزی تیم جوان حریف، دور از انصاف و عدالت نیست؟

   بدخواهان چه کسانی هستند؟

فکری پس از این بازی برای چندمین بار تکرار کرده بدخواهان استقلال از حضور این تیم در بالای جدول ناراحت هستند. اصولا اغلب مربیان ایرانی از این حرف‌ها می‌زنند و مثلا روی نیمکت پرسپولیس هم یحیی گل‌محمدی فوق تخصص متهم کردن دیگران به بدخواهی و کارشکنی است. طبیعتا هر مربی یا تیمی هم یک عده مخالف و دشمن دارد و محال است که بتوان جامعه مخاطبانش را به یک وحدت یکپارچه رساند. تیم اما باید در زمین کارش را بکند و جلو برود. این بهانه‌ها قابل قبول نیستند؛ مخصوصا مثل حالا که مجموعه‌ای از بازیکنان خوب برای استقلال جمع شده و در اختیار فکری قرار گرفته است. این تیم نسبت به فصول گذشته کمترین ریزش را داشته و واقعا مجموعه پرمهره‌ای است؛ یک مربی چه چیزی بیش از این می‌خواهد؟

   با فشردگی آسیا چه می‌کنید؟

استقلال پنج روز بعد از بازی با تراکتور به مصاف سایپا رفت و به این ترتیب فشردگی تقویم هم به بهانه‌های فکری افزوده شد. این درحالی است که امروز هیچ کجای دنیا انجام دو بازی در پنج یا شش روز را فشردگی نمی‌دانند. فوتبالیست حرفه‌ای باید به راحتی از پس چنین تقویمی بر بیاید. استقلال هم آنقدر مهره جانشین دارد که اصلا احساس نگرانی نکند. فکری به تازگی برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا ابراز دلتنگی کرده؛ خب وقتی او هر پنج روز یک بازی را قبول ندارد، چطور می‌خواهد تیمش را برای هر سه روز یک مسابقه در آسیا مهیا کند؟