علائم شکستگی دنده و نحوه تشخیص آن

علائم شکستگی دنده و نحوه تشخیص آن


منبع: آرگا

110

1399/11/6

09:03


شکستگی دنده در اثر ترک یکی از استخوان های قفسه سینه به وجود می آید این عارضه معمولا در تصادفات و سقوط و ورزش های گروهی زو و خرد ایجاد می شود که دچار آسیب ریه و رگ ها وکبد وکلیه و…می شود که ما دراین مطلب به علائم شکستگی دنده و تشخیص آن شما دوستان را آشنا خواهیم کرد.

شکستگی دنده زمانی اتفاق می افتد که یکی از دنده های قفسه سینه بشکند شایع ترین آسیب علل شکستگی قفسه سینه ناشی از افتادن، تصادف و ضربه های ناشی از کتک کاری رخ می دهد. بسیاری از شکستگی های دنده از تنها یک ترک هستند.دنده ترک خورد به اندازه دنده خورد شده خطر ناک نیست و به همان اندازه دردناک تر است. لبه تیز دنده شکسته می تواند به رگ های خونی اصلی و عضو های داخلی مانند ریه آسیب برساند در بیشتر موارد خود به خود تا دو ماه دنده آسیب دیده خوب می شود کنترل درد بسیار مهم است تا فرد بتواند به نفس کشیدن عمیق ادامه دهد که ما در این بخش به موضوع علائم شکستگی دنده و نحوه تشخیص آن شما عزیزان را آشنا می کنیم.

بهبودی شکستگی دنده

علائم شکستگی دنده

علائم شکستگی دنده معمولا به دلیل ضربات مستقیم اتفاق می افتد مانند: تصادف رانندگی، افتادن و ورزش های پرزد و خورد. دنده همچنین می تواند به دلیل ضربات مکرر حاصل از ورزش هایی گلف، قیقرانی و سرفه های شدید و طولانی مدت دچار شکستگی شود. درد مربوط به شکستگی دنده زمانی اتفاق می افتد یا بدتر می شود که نفس عمیق بکشد، بدن را خم و راست کند، به ناحیه آسیب دیده فشار وارد شود.

شکستگی دنده و علائم و درمان

زمان مراجعه به پزشک

اگر نقطه بسیار دردناکی در ناحیه دنده ای پس از جراحت احساس شود ویا فرد دچار دشواری تنفسی یا درد در هنگام تنفس عمیق شود باید آن موقع به پزشک مراجعه کند. در صورتی که احساس فشار یا درد فشار آورنده در مرکز قفسه سینه وجود دارد که بیش از چنددقیقه طول می کشد یا به پشت و گردن و دست ها سرایت می کند به مراقبت پزشک نیاز است این نشانه ها می تواند نشان دهنده سکته ی قلبی باشد.

پیشگیری بهبودی شکستگی دنده

عوامل تشدید

عوامل زیر می تواند خطر علائم شکستگی دنده را افزایش دهد:

پوکی استخوان: داشتن این بیماری در استخوان ها غلظت خود را از دست می دهند باعث می شود فرد در معرض بیشتر شکستگی استخوان قرار بگیرد.

زخم سرطانی در یک دنده: یک جراحت سرطانی می تواند استخوان را ضعیف کند و آن را در مقابل استخوان ها آسیب پذیر تر کند.

شرکت در ورزش: انجام دادن ورزش های پر زد و خورد مانند هاکی و فوتبال امریکایی خطر وارد آمدن ضربه به قفسه سینه را افزایش می دهد که یکی از مهم ترین علائم شکستگی دنده است.

علائم تشخیص شکستگی دنده

صدمات شکستگی دنده

یک دنده شکسته می تواند به رگ های خونی واندام های داخلی صدمه وارد کند، درصورتی که شکستگی های متعدد این خطر افزایش پیدا می کند صدمات به آن بستگی دارد که کدام دنده شکسته باشد.مانند:

پارگی شش ها: لبه تیز دنده وسطی می تواند یک شش را پگاره کرده و مورد نابودی آن شود.

آسیب یا پارگی دین آتورت: لبه تیز سه دنده شکسته اولی در بالای قفسه سینه می تواند آتورت یا دیگر رگ های اصلی خونی را پاره کند.

جراحت کبد،کلیه و طحال: دو دنده پایینی به ندرت شکسته می شوند چرا که انعطاف بیشتری نسبت به دنده وسطی و بالایی دارد همین امر موجب می شود به جناغ سینه بچسبد اما اگر دنده پایینی شکست لبه تیزش می تواند به طحال و کبد و کلیه آسیب جدی وارد کند.

تشخیص و بهبودی شکستگی دنده

آزمایشات و تشخیص بیماری

درحین معاینه جسمانی پزشک علائم شکستگی دنده به آرامی دنده شما را می فشارد همچنین ممکن است به شش ها گوش دهد و در حین تنفس به قفسه سینه شما نگاه کند.

X-rays : استفاده از سطوح پایین می تواند استخوان ها را مشاهده کند اما غالبا مشکلاتی در ظاهر کردن دنده های اخیر شکسته شده است دارد مخصوصا استخوان های خرد شده و صدمات شش ها مفید است.

سی تی اسکن: غالبا این شکستگی ها که توسط x-ray مشخص نشده اند را تشخیص می دهد همچنین دیدن صدماتی که به بافت های نرم و عروق خونی وارد آمده است توسط سی تی اسکن راحت تر است.

MRI : این تکنیک به دیدن بافت های نرم و اندام های اطراف دنده کمک می کند تا مکان آسیب را تشخیص دهد همچنین به تشخیص دیگر دنده ها کمک می کند.این روش برای مگنت ها و امواج رادیویی قوی برای ساختن تصاویر استفاده می شود که یکی از درمان علائم شکستگی دنده می باشد.

اسکن استخوان: این تکنیک برای مشاهده میزان قوت و مکان شکستگی استخوان هاست. در هنگام اسکن استخوان ها مقدار کمی از مواد رادیواکتیوی به خون شما تزریق و وارد می شود این مواد در استخوانی که در حال بهبودی است جمع شده و توسط اسکنر تشخیص داده می شود.

علائم تشخیص شکستگی دنده

دارو و درمان و پیشگیری

بیشتر شکستگی ها خود به خود به مدت ۶ هفته درمان می شود فعالیت های محدود و قرار دادن یخ روی ناحیه به طور مرتب باعث بهبودی و کاهش درد می شود. برای مصرف دارو مهم است که از دارو های مسکن ضد درد استفاده شود اگر در هنگام تنفس درد شدید احساس کردید دکتر می تواند به عصب های کنار دنده ها بی حسی تزریق کند. برای درمان هنگامی که درد شما قابل کنترل بود پزشک می تواند ورزش هایی برای تنفس بلند و عمیق به شما آموزش دهد چرا که تنفس کوتاه می تواند خطر ابتلا به سینه پهلو را افزایش دهد. پزشکان در گذشته از بانداژ های پلاستیکی به دور قفسه سینه استفاده می کردند تا به ثابت ماندن کمک کند ولی الان توصیه نمی شود چون مانع تنفس عمیق شما شده و سینه پهلو خواهید شد. برای پیشگیری از شکستگی دنده؛ خود را از آسیب های ورزشی محافظت کنید یعنی برای انجام ورزش های گروهی از پوشش های مناسب برای محافظت استفاده کنید. خود را از خطر سقوط روزمره کاهش دهید ،به هم ریختگی های کف زمین را مرتب کنید و هر چه هست را تمیز کنید، در حمام از یک پادری استفاده کنید، منزل خود را روشن نگه دارید و از مواد و وسایل غیر لغزنده روی فرش یا قالیچه استفاده کنید تا از علائم شکستگی دنده در امان باشید. استخوان های خود را تقویت کنید، مصرف به اندازه کلسیم و ویتامینD در رژیم غذایی خود به داشتن استخوان های قوی کمک می کند به میزان ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم و ۶۰۰ میلی گرم ویتامین D در روز احتیاج دارید پس در مواد غذایی خود بگنجانید.

امیدواریم از این مطلب که درباره علائم شکستگی دنده و نحوه تشخیص آن بود نهایت استفاده را برده باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو