خروج موسیقی راک از لیست‌سیاه ممنوعیت؟

خروج موسیقی راک از لیست‌سیاه ممنوعیت؟


منبع: برترین ها

147

1399/11/6

09:21


بعد از چند سال ممنوعیت موسیقی راک در ایران زمزمه‌هایی از مجامع موسیقی شنیده می‌شود که حکایت از پایان این ممنوعیت دارد.

روزنامه شهروند: در شرایطی که چند سال بود موسیقی راک در ایران درگیر ممنوعیت بود و وزارت ارشاد به آلبوم‌ها، کنسرت‌ها و حتی تک‌آهنگ‌های راک مجوز نمی‌داد، زمزمه‌هایی که از مجامع موسیقی شنیده می‌شود، حکایت از این دارند که احتمالا به زودی شاهد پایان این ممنوعیت خواهیم بود.
 

خروج موسیقی راک از لیست‌سیاه ممنوعیت؟

 
چندی پیش یکی از خبرنگاران موسیقی در توییتر خبر از احتمال پایان ممنوعیت موسیقی راک داد. این خبرنگار با اشاره به حدود سه سال ممنوعیت این نوع موسیقی به صدور مجوز برای یکی از خوانندگان مطرح راک به گزارش ایسنا اشاره کرد که می‌تواند به معنای پایان تدریجی ممنوعیت موسیقی راک باشد: «بعد از حدود سه سال که موسیقی راک در ایران عملا ممنوع شده و هیچ کنسرت و آلبومی در این ژانر مجوز برگزاری و انتشار نداشت، امروز سرانجام تک‌آهنگ «تظاهر کن» با صدای کاوه یغمایی مجوز انتشار گرفت تا گمانه‌زنی اتمام دوران ممنوعیت راک مطرح شود.»
 
فلش‌بک
 
سابقه ممنوعیت موسیقی راک- که در چهار دهه اخیر بار‌ها به وقوع پیوسته-؛ آخرین بار به میانه‌های آذرماه سال ۹۷ بازمی‌گردد. روز‌هایی که فعالان و علاقه‌مندان موسیقی راک در تب‌وتاب برگزاری فستیوال «موسیقی و آزادی» در برج آزادی تهران بودند؛ که ناگهان خبر رسید تمامی کنسرت‌های موسیقی راک به دلایل نامعلوم لغو شده است. این ممنوعیت در شرایطی اعلام می‌شد که دو روز از برگزاری فستیوال موسیقی و آزادی می‌گذشت و چند گروه نیز در این رخداد روی استیج رفته بودند.
 

خروج موسیقی راک از لیست‌سیاه ممنوعیت؟

 
در روز‌های اول توضیحات دقیقی درباره ممنوعیت موسیقی راک و دلایل این ممنوعیت داده نشد و مدیران سالن برگزارکننده این کنسرت‌ها عنوان کردند که این حکم ممنوعیت از سوی نهاد‌هایی بالاتر از دفتر موسیقی و حراست وزارت ارشاد صادر شده است. بعدتر گفته شد که «حراست ارشاد مشکلی با اجرای ١٦ گروه حاضر در فستیوال نداشته» و «بدرفتاری و رفتار ناشایست و خارج از عرف هواداران گروه‌هایی که قبل از این جشنواره در برج آزادی اجرا داشتند، عامل لغو کنسرت‌های برج آزادی بوده است.» آن روز‌ها پیگیری‌های ما حکایت از این می‌کرد که ظاهرا در یکی از کنسرت‌هایی که در سالن آزادی روی صحنه رفته، از رفتار‌های هواداران یک گروه راک تصویربرداری شده و بعد از اینکه آن تصاویر در فضای مجازی منتشر شده‌اند، یکی از نهاد‌های حاکمیتی وارد موضوع شده و تمام اجرا‌های راک و حتی «مشکوک به راک!» را تا اطلاع ثانوی لغو کرده است.
 
پایان ممنوعیت
 
اما در شرایطی که مسائلی که گفته می‌شد همه جزئی و قابل حل و رفع به نظر می‌رسیدند؛ زمان گذشت و این ممنوعیت لغو نشد. ممنوعیتی که در بین فعالان موسیقی و کاربران فضای مجازی بازتاب‌های منفی بسیاری داشت. اما حتی این واکنش‌های منفی نیز جلوی اجرای این تصمیم را نگرفتند؛ تا همین امروز که خبر آمد که کاوه یغمایی مجوز انتشار تک‌آهنگ «تظاهر کن» را گرفته است. این یعنی خواننده‌ای که پیش‌تر، در اوایل دهه ۸۰ دو آلبوم رسمی راک منتشر کرده و بسیار هم مورد تحسین قرار گرفته بود، از امروز می‌تواند به عنوان یکی از عوامل برطرف‌شدن ممنوعیت موسیقی راک شناخته شود!
 
راک ایرانی
 
موسیقی راک گونه‌ای موسیقی عامه‌پسند است که در دهه ۵۰ میلادی تحت عنوان راک اند رول شکل گرفت و در دهه ۶۰ و بعدتر به عنوان نیروی محرکه‌ای برای جنبش‌های فرهنگی و سیاسی آن دهه‌های پرماجرا گسترش یافت. راک ایرانی نیز گونه‌ای از موسیقی راک است که از اواخر دهه ۴۰ و با ظهور خوانندگانی مانند کوروش یغمایی، فرهاد مهراد، فریدون فروغی و حبیب محبیان رواج پیدا کرد.
 

خروج موسیقی راک از لیست‌سیاه ممنوعیت؟

 
راک ایرانی که از «راک انگلیسی»، «راک آمریکایی» و سبک‌های اروپایی تأثیر گرفته بود، بعد از انقلاب در ظاهر امر به دست فراموشی سپرده شد، تا اواخر دهه ۱۳۷۰ که شاهد حیات دوباره موسیقی پاپ و راک، پس از سال‌ها انزوا بودیم. سال‌هایی که در آن موسیقی راک پیشرفت زیادی کرد و به دهه طلایی ۸۰ منتهی شد.
 

خروج موسیقی راک از لیست‌سیاه ممنوعیت؟

 
کاوه یغمایی، داریوش خواجه‌نوری، رضا یزدانی، گروه اوهام، کاوه آفاق، کینگ رام، مجید کاظمی، گروه کامنت، سیروان خسروی، علی عظیمی و رستاک حلاج جزو خوانندگان و گروه‌هایی هستند که در دو دهه اخیر آثار موفقی در زمینه موسیقی راک منتشر کرده‌اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو