تغییر مسیر بورس پس از استعفای رئیس؟

منبع: ستاره

40

1399/11/6

10:15


هفته گذشته بود که قالیباف اصل از ریاست سازمان بورس استعفا داد و در واکنش‌ به آن، عده‌ای معتقدند که این رفت و آمدها بر نوسانات بازار اثر گذار است، و برخی دیگر این اتفاقات را دلیلی بر تغییر روند بازار حتی برای یک روز هم نمی‌دانند.

ستاره | سرویس اخبار - به نقل از اکوایران، در رابطه با ریسک‌ها و اتفاقات پیرامون بورس، سراغ دو کارشناس بازار سرمایه یعنی مهدی سوری و مهدی سماواتی رفتیم و نظرات آن‌ها را درباره کلیت بازار و ریسک‌های کنونی این بازار جویا شدیم.

 

تغییر مسیر بورس پس از استعفای رئیس؟

 

- یکی از مشکلاتی که بعد از ریزش سنگین بازار به وجود می‌آید این است که به دلیل افت زیاد، مسیر شاخص برای رسیدن به قله‌ قبلی بسیار سخت می‌شود؛ چون بسیاری از سهامداران حاضرند تا با قیمت سر به سر و حتی ضرری قابل قبول سهام خود را بفروشند و از بازار خارج شوند.

- ریسک‌های بازار سرمایه به دو بخش ریسک‌های کلان که متوجه تمامی نمادها است و ریسک‌های خرد که سهم یا گروهی خاص با آن رو به رو هستند تقسیم می‌شود.

- سهامداران این روزها اکثر ریسک‌هایی که حول سرمایه گذاری در بورس می‌بینند، ریسک کلان است که تغییر ناگهانی نرخ بهره، عدم تثبیت نرخ ارز و شرایط سیاسی کشور از جمله مهم ترین آن‌ها است. با توجه به ریسک‌های بیان شده رشد بورس در روزهای آینده سخت‌تر می‌شود.

- اما اگر ریسک‌های بازار سرمایه کنترل شود، به راحتی بازار مسیر صعودی خود را شناسایی می‌کند ولی باوجود تصمیم گیری‌هایی که خارج از بورس اتفاق می‌افتد، این امر بعید است.

- یکی از نکات مثبتی که درهفته‌های اخیر شاهد آن بودیم، گزارشات شرکت‌ها بود که نشان می‌دهد بازار سرمایه می‌تواند در بلند مدت گزینه معقولی برای سرمایه گذاری باشد.

- تورم انتظاری بالا یکی از عوامل دوره صعودی بازار در سال 99 بود و برخی تحلیل گران این عامل را برای سال آینده به قدری نمی‌دانند که موجب رشد بازارسرمایه شود، از طرفی دیگر با توجه به حذف ارز یارانه‌ای، انتظار نمی‌رود که نرخ تورم در سال آینده کاهش خیره کننده‌ای داشته باشد.

- نظام اقتصادی کشور ما در یک دوره حساس قرار گرفته و باید تصمیم بگیرد که سازمان بورس یک نهاد مستقل باشد یا خیر.

- بازار سرمایه باید در مسیری قرار گیرد که به مهار رشد نقدینگی کمک کند، طرف تولید از آن بهره مند شود و به نفع رشد اقتصادی کشور باشد.

منبع: اقتصاد نیوز

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو