اگزمای دور دهان

منبع: نبض ما

126

1399/11/6

11:37


اگزمای دور دهان یک راش پوستی حاد می باشد که اغلب در اطراف دهان ظاهر می شود. راش معمولاً پوسته پوسته می باشد و ممکن است مقداری خارش داشته باشد. همچنین می تواند در اطراف بینی و چشمان شما نیز ظاهر شود. این شرایط هم در کودکان و هم در بزرگسالان مشاهده می شود.

علل اگزمای دور دهان

اگر کودک شما بر اثر تحریک پوست دچار راش پوستی شده باشد، و شما آن را با یک پماد استروئیدی درمان کنید، این راش ها می توانند تبدیل به اگزما های دور دهان شوند. در حالی که استروئید ها می توانند باعث بهبود راش پوستی شوند، راش ممکن است به مرور زمان بدتر شود و نهایتاً پاسخ به کرم های استروئیدی را متوقف کند.

اگر شما یا کودکتان از کرم استروئیدی استفاده می کنید و فکر می کنید که درماتیت های دور دهان بیشتر شده اند، استفاده از کرم استروئیدی را متوقف کنید. باید توجه داشته باشید که  به هنگام توقف استفاده از استروئید ها، راش های پوستی بدتر خواهند شد، اما پس از آن به تدریج بهتر می شوند.

. اگر راش پوستی ناشی از اسپری استروئیدی باشد، احتمال دارد زمانی که استفاده از اسپری را متوقف می کنید، بهبود یابند. اگر شما نیاز به استفاده از اسپری در طولانی مدت داشته باشید، با پزشک خود درباره ی دارو ها یا روش های جایگزین صحبت کنید.
کرم سنگین صورت، آرایش تحریک کننده پوست یا خمیردندان های حاوی فلوراید نیز می توانند موجب به وجود آمدن درماتیت پوستی شوند. داشتن روزاسه نیز احتمال ابتلا به درماتیت های پوستی را بیشتر می کند. درماتیت های پوستی می توانند کودکان در هر سنی را تحت تأثیر قرار می دهند، گرچه در زنان بین 19 و 40 سال شایع تر است.

توصیه هایی برای درمان اگزمای اتوپیک

تشخیص اگزمای دور دهان

اگر شما فکر می کنید دارای اگزمای دور دهان هستید، به متخصص پوست مراجعه کنید. هیچ تستی برای تشخیص این شرایط وجود ندارد. پزشک شما تشخیص را بر اساس ظاهر راش پوستی شما انجام می دهد. در اکثر موارد، به ویژه پس از قطع مصرف کرم های استروئیدی، درماتیت های دور دهان خود به خود از بین می روند. اگر راش پوستی کودک شما فروکش نکند، به پزشک مراجعه کنید تا دیگر مشکلات مشابه را رد کند. این مشکلات مشابه پوستی عبارتند از:

ایمپتیگو: این عفونت پوستی بسیار مسری در بین کودکان، در سن مدرسه شایع می باشد. اگر کودک شما دارای زخم های قرمز در اطراف بینی یا دهان خود باشد، آنها ممکن است ایمپتیگو باشند.

درماتیت های سبورئیک: اگر راش پوستی به چین های اطراف بینی کودک گسترش یابند و باعث پوسته شدن زیر گوش ها و ابرو ها شود، آنها ممکن است درماتیت های سبورئیک باشند.

بیماری التهاب گوشه ای: التهاب در گوشه های دهان می تواند مرتبط با کمبود آهن باشد.

درماتیت لیس زدن لب: کودکان اغلب لب پایین خود را با لب بالا می مکند یا در طول زمستان لب های خود را لیس می زنند. وقتی که پوست دور لب های کودک خشک و تحریک می شود، ممکن است دچار راش پوستی شود. اگر با استروئید ها درمان شود، می تواند منجر به درماتیت های دور دهان شود.

تشخیص اگزما

درمان اگزمای دور دهان

پزشک شما در اولین مرحله، قطع استفاده از کرم ها یا اسپری های استروئیدی را توصیه می کند. اگر شما یا کودکتان دارای درماتیت های دور دهان باشید، از شست و شوی شدید صورت و کرم های سنگین، خودداری کنید و در حین بهبودی پوست، یک صابون صورت ملایم را انتخاب کنید.

گاهی اوقات، ممکن است به آنتی بیوتیک های خوراکی یا موضعی نیز نیاز باشد، تا به از بین بردن درماتیت های دور دهان کمک کنند. درمان های معمول برای درماتیت های دور دهان ممکن است شامل آزیترومایسین خوراکی (یک آنتی بیوتیک)، کرم موضعی اِلیدل (داروهایی که به طور معمول برای درمان اگزما استفاده می شوند)، اریترومایسین و مترونیدازول موضعی و قطع استفاده از کرم استروئیدی باشند.


نبض ما

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو