اعلام موجودیت یک صنف جدید تهیه‌کنندگی؛ مدیرعامل کانون تهیه کنندگان رسانه‌های دیداری: نهادها نمی‌دانستند چطور با تهیه کننده تعامل داشته باشند

منبع: سینما پرس

47

1399/11/6

19:18


سینماپرس: نشست مطبوعاتی «کانون رسانه‌های دیداری» به‌عنوان صنف تازه تهیه‌کنندگان تلویزیونی و تولیدات فضای مجازی، با تشریح فعالیت‌های این کانون برگزار شد.

کانون تهیه کنندگان رسانه‌های دیداری

سینماپرس: نشست مطبوعاتی «کانون رسانه‌های دیداری» به‌عنوان صنف تازه تهیه‌کنندگان تلویزیونی و تولیدات فضای مجازی، با تشریح فعالیت‌های این کانون برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری کانون تهیه کنندگان رسانه‌های دیداری با حضور چند تن از اعضای هیات مدیره این کانون امروز ششم بهمن ماه برگزار شد.

کوروش انصاری از تهیه‌کنندگان تلویزیون در ابتدای جلسه اظهار کرد: کانون تهیه‌کنندگان با تلاش تهیه‌کنندگان شکل گرفت و این جلسه اعلام رسمی شروع فعالیت کانون است.

علیرضا حائری مدیرعامل این کانون در سخنانی بیان کرد: ما حرکتی را از چهار سال پیش شروع کردیم البته مجید اوجی و ایرج محمدی هم در این فکر بودند و ما توانستیم عملاً این اتفاق را به صورت رسمی شکل دهیم. تهیه کنندگانی که در رسانه‌های دیداری فعالیت دارند در نهادهای رسمی عملاً تنها بودند و نهادها هم نمی‌دانستند چطور با تهیه کننده تعامل داشته باشند. ما پیش از این نامه‌نگاری‌هایی با رییس صداوسیما و دیگر نهادها داشتیم که برای راه اندازی این کانون مفید بود.

وی با اشاره به مشکلات معمول تهیه‌کنندگان عنوان کرد: در بسیاری موارد وقتی قرار است نکته‌ای در برخورد با نهادها حل شود از تهیه‌کنندگان می‌خواستند با نماینده صنف صحبت کنند درحالیکه صنفی وجود نداشت و به همین دلیل ما به این نتیجه رسیدیم که به یک تشکیلات برسیم. بنابراین این کانون با حضور ۱۲ نفر شکل گرفت این تعداد انحصاری نیست و خیلی‌های دیگر به ما کمک کردند و گسترده هم خواهد شد.

امیر پروین حسینی از دیگر اعضای هیات مدیره درباره ضرورت شکل‌گیری این کانون عنوان کرد: کانون تشکیل شد تا همه بخش‌هایی را که رسانه‌های قدیم و جدید در حوزه تهیه و تولید فعالیت دارند و همچنین مشکلات صنفی را پوشش دهد.

همچنین امیرعباس حدسنی دیگر عضو هیات مدیره درباره گستردگی این کانون در حوزه کاری تهیه‌کنندگان صداوسیما و فراتر از آن اظهار کرد: دنیای تولیدات رسانه‌ای آنقدر گسترده است که دیگر نمی‌توان مرزبندی کرد. ما خود را در بهره‌گیری از اعضا محدود نمی‌کنیم چون با اتفاقات مهمی در حوزه رسانه رو به رو هستیم.

وی اضافه کرد: ما صداوسیما را به عنوان هدف اصلی و مهمترین تهیه‌کننده تولید محتوا در نظر داریم. با این حال نیاز به یک هم‌افزایی صنفی و ساماندهی در حوزه تهیه کنندگی داریم.

در ادامه حائری درباره اینکه چه کسانی می‌توانند تهیه‌کننده رسانه‌های دیداری محسوب شوند؟ بیان کرد: کسانی که با مدیریت نیروی انسانی، تجهیزات و منابع مالی برای تامین معیشت خود و همکارانشان اقدام به تولید فایل صوتی و تصویری می‌کنند و تعداد قابل توجهی مخاطب داشته باشند، این افراد محدود به صداوسیما نیستند. ممکن است تهیه‌کننده با سرمایه‌گذاری خودش یا سفارش دهنده منابع مالی را تهیه کند منتها انتشار اثر باید به مخاطب برسد و به جریان اقتصادی کشور رونق بدهد مورد توجه ماست.

پروین حسینی در ادامه درباره ضرورت شکل‌گیری کانون عنوان کرد: همه جای دنیا اتحادیه‌ها وجود دارند تشکل باید آنقدر قوی عمل کند که طبق قانون صدور مجوز و لغو مجوزها را صنف بدهد نه دولت، افق آینده کانون هم این است که همه کارهای مرتبط با حوزه خود را خودش انجام دهد.

سپس اکبر تحویلیان از تهیه‌کنندگان باسابقه تلویزیون در این نشست عنوان کرد: بحث تهیه‌کنندگی در ایران بیشتر مورد مناقشه بوده است تا در کشورهای دیگر و کانون باید بتواند این افراد را در کنار هم قرار دهد.

وی درباره یکی از رویکردهای کانون عنوان کرد: تولید در این حوزه بسیار وسیع و گسترده پیش می‌رود و باید فضا را برای صادرات محصولات فرهنگی مهیا کنیم که بخشی از افق آینده این کانون است.

تحویلیان همچنین با اشاره به یک خط مشی پیگیری شده توسط کانون اظهار کرد: تلاش می‌شود محصولاتی که تولید می‌شود در برگیرنده فرهنگ، آیین، دین و رسوم کشور ما باشد.

حائری در ادامه درباره خدمات کانون نیز تصریح کرد: ما علاقمند هستیم همکاران را از نظر دانش مالی ارتقا دهیم. در کانون مشاور مالیاتی داریم که درباره مسائل مختلف از آنها کمک می‌گیریم. همچنین خدمات آموزشی داریم و جلسات مختلفی برای تهیه‌کنندگان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برخی مشکلات مصداقی نیز گفت: دوستانی که کارمند رسمی صداوسیما نیستند مشکل بیمه دارند و فقط یک تشکل حرفه‌ای است که می‌تواند کمک کند مشکلات این چنینی حل شود.

پروین حسینی یک بار دیگر با اشاره به گستردگی حوزه تهیه کنندگی در صداوسیما و شبکه خانگی به بودجه‌های کلان در شبکه خانگی اشاره کرد و اینکه فعالیت تهیه‌کنندگان این حوزه را نمی‌توان نادیده گرفت.

وی در پایان گفت: اینجا جای کسانی است که نمی‌توانند عضو خانه سینما شوند یا کارمند صداوسیما باشند چنین افرادی می‌توانند عضو کانون شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو