خواص کنجد سیاه و آشنایی با فواید و مضرات مصرف آن

خواص کنجد سیاه و آشنایی با فواید و مضرات مصرف آن


منبع: آرگا

136

1399/11/6

20:38


در این مطلب شما را با یکی از مواد گیاهی به نام کنجد سیاه آشنا می کنیم و معایب و فواید این نوع از کنجد ها را برایتان بیان می کنیم. البته هر ماده ای که بیش از حد استفاده شود می تواند مشکلاتی برایتان ایجاد کند. تا پایان این مطلب با ما باشید.

کنجد سیاه دانه های بسیار غنی از پروتئین هستند که برای بسیاری از امراض بسیار مفید می باشد. باید بدانید که هیچ ماده ای به خودی خود بی خطر نمی باشد و ممکن است مشکلاتی دیگر برای شما به همراه داشته باشد. خواص کنجد سیاه را در این بخش از آرگا برایتان بررسی می کنیم و شما می توانید از ضرر های آن نیز با خبر شوید و استفاده بی رویه از آن را کنار بگذارید.

کنجد سیاه و درمان بیماری ها

خواص کنجد سیاه

کنجد سیاه نسبت به کنجد های معمولی عطر و طعمی بی نظیر دارد و می تواند برای سلامتی مفید باشد البته این مفید بودن تا زمانی است که بی رویه از آن استفاده نکنید. این نوع کنجد یکی از قدیمی ترین ادویه هایی می باشد که در آشپز خانه ایرانی ها یافت می شود و باید بدانید که این نوع کنجد نسبت به کنجد های معمولی و یا کنجد های دانه قهوه ای خاصیت بیش تری دارند.

جوانی پوست

یکی از خواص بسیار جالب و خاص این نوع کنجد در این است که می تواند جوانی را برای شما به همراه داشته باشد. در واقع این کنجد دارای خاصیتی می باشد که از پیر شدن و نگرانی های ناشی از آن می کاهد و می تواند شما را در برابر مشکلاتی مانند تاری دید، نازک شدن مو ها و صدای زنگ گوش ها محافظت کند. ایمن ماده دارای موادی همچون آهن و ویتامین B می باشد و کمبود این دو عنصر مهم در بدن می تواند منجر به سفید شدن مو ها، زوال عقل و کاهش شنوایی شود ولی شما می توانید با استفاده از این نوع کنجد این مشکلات را به راحتی از بین ببرید.

خواص کنجد سیاه

استخوان های سالم با کنجد سیاه

کنجد سیاه دارای کلسیم و روی بسیار زیادی می باشد و می تواند کمبود کلسیم را در بدن جبران کند و همچنین شما می توانید با استفاده منظم از این ماده استخوان های خود را سالم نگه دارید و از پوکی استخوان ها جلوگیری کنید.

سالم ماندن پوست

یکی دیگر از خواص کنجد سیاه در این است که می تواند یکی از فاکتور های بسیار مهم پوست را تامین می کند. این فاکتور ویامین E می باشد که می تواند به سالم ماندن پوست شما کمک کند و سن شما را جوان تر از آن چه که هستید نشان می دهد.

تضمین سلامت قلب

زمانی که از کنجد سیاه استفاده می کنید یک قدم به سلامت قلب  نزدیک تر می شوید زیرا این ماده دارای موادی همچون سزامین و سزامولین است که کلسترول بد خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و منیزیم هایی که در این نوع کنجد وجود دارد می تواند از بالا رفتن فشار خون جلوگیری کند و یا فشار خون بالا را کاهش می دهد. این دو فاکتور بسیار مهم یعنی کاهش سطح کلسترول بد خون و کاهش فشار خون می تواند به سلامت قلب شما کمک کند.

تضمین سلامت قلب با کنجد سیاه

جلوگیری از بیماری های قلبی

علل ایجاد بیماری های قلبی بسیار زیاد می باشد ولی بهتر است بدانید که کنجد سیاه می تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند. کنجد سیاه دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد و می تواند به راحتی از عوامل ایجاد بیماری های قلبی جلوگیری کند.

شیردهی بهتر

اگر نوزاد تازه متولد شده ای دارید و دوست دارید میزان کیفیت شیر خود را بالا ببرید با مشورت پزشک می توانید از کنجد سیاه استفاده کنید. باید بدانید که این نوع کنجد یکی از دارو های بسیار مهم برای شیر مادر در زمان شیردهی می باشد و چینی ها از این دانه استفاده بسیاری می کنند. موادی که در کنجد سیاه وجود دارد و برای سلامت جنین اهمیت دارد عبارت است از :

  • ویتامین B
  • مس
  • منیزیم
  • آهن
  • روی
  • کلسیم
  • چربی های اشباع نشده
  • پروتئین ها
  • آنتی اکسیدان هایی مانند لیگنین ها

خواص کنجد سیاه

جلوگیری از ایجاد سرطان

یکی از مواد بسیار مهمی که در این ماده وجود دارد و مانع از ایجاد سرطان کبد می شود سسامین است. این ماده از کبد در برابر رادیکال های آزاد مراقبت می کند و می تواند کبد را سم زدایی کند و شما را از کبد چرب و سرطان کبد دور نگه دارد. علاوه بر این نوع سرطان کنجد سیاه با موادی همچون فیبر، لیگنین و فیتواسترول می تواند شما را در برابر سرطان هایی همچون سرطان روده بزرگ محافظت کرده و زندگی سالمی را برای شما بوجود بیاورد.

درمان یبوست

گاهی اوقات روده شما نیازمند روانکاوی می شود. باید بدانید که فیبر ها می توانند نقش بسیار مهمی در روده داشته باشند و از ایجاد یبوست و سوء هاضمه جلوگیری می کنند. البته این ها تمام خواص کنجد سیاه نمی باشد و این ماده می تواند به پاکسازی انگل های روده ای نیز کمک کند.

ثابت کردن فشار خون

اگر مشکل فشار خون دارید و فشار خون ما بالا و پایین می شود بهتر است از کنجد سیاه استفاده کنید. این نوع کنجد فواید بسیاری دارد و با چربی های اشباع نشده ای که دارد می تواند باعث تثبیت فشار خون شما شود.

درمان فشار خون با کنجد سیاه

درمان استرس و اضطراب

استرس و اضطراب یکی از شایع ترین مشکلاتی می باشد که بیش تر مردم با آن ها دست و پنجه نرم می کنند و بهتر است بدانید که داشتن استرس می تواند مقدمه ای بر بیماری هایی مانند افسردگی و تغییرات خلق و خو باشد. این مشکل ناشی از کمبود منیزیم در خون می باشد که کنجد سیاه می تواند این مشکل را به راحتی از بین ببرد.

بهبود خواب

اختلال خواب یکی از شایع ترین مشکلاتی می باشد که این روز ها افراد بسیاری به آن دچار می باشند و نمیتوانند خواب خوبی را در شب تجربه کنند. همه این موارد در اثر کمبود منیزیم می باشد و شما می تواند با استفاده منظم از  کنجد سیاه این مشکلات را از بین ببرید. بیش ترین کمکی که این دانه غنی می تواند برای درمان اختلال های خواب داشته باشد این است که می تواند سندروم پای بی قرار را درمان کند.

درمان آرتروز

از دیگر خواص کنجد سیاه می توان به درمان درد های آرتروزی اشاره کرد. این ماده سرشار از مس می باشد و می تواند با کاهش تورم و و درد به درمان آرتروز کمک کند.

درمان آرتروز با کنجد سیاه

بهبود سلامت چشم با کنجد سیاه

با توجه به تحقیقاتی که صورت گرفته است کبد ارتباط بسیار مستقیمی با کبد دارد و در صورتی که کبد شما آسیب ببیند چشم هایتان دچار مشکل می شود. همانطور که گفته شد کنجد سیاه برای سلامت کبد بسیار مناسب است و با توجه به آنتی اکسیدان هایی که دارد می تواند کبد شما را در برابر بیماری ها محافظت کند. بنابراین سالم ماندن شما باعث بهبود سلامت بینایی شما می شود.

مضرات استفاده از کنجد سیاه

باید بدانید که هر ماده ای می تواند ضرر هایی داشته باشد ولی این مضرات در پشت خواص آن پنهان می شوند. در ادامه مضرات استفاده از این ماده را برایتان بیان می کنیم.

تحریک سلامتی

یکی از خطراتی که استفاده از این کنجد دارد و می تواند برای شما مشکلات بسیاری ایجاد کند تحریک سلامتی شما می باشد. اگر شما بیش از ۱۵ نانو گرم در روز از این ماده استفاده کنید در معرض سرطان روده بزرگ می باشید و التهابات روده ای شما را رها نمی کنند. زمانی که شما دچار التهاب روده ای می باشید ممکن است دچار درد های شکمی، گرفتگی های شکمی و یبوست شدید شوید. بنابراین بهتر است برای بهره مندی از خواص کنجد سیاه به میزان مناسب از آن استفاده کنید.

خواص کنجد سیاه

ایجاد آلرژی

یکی دیگر از مشکلاتی که خوردن بیش از حد این دانه ها برای شما ایجاد می کند آلرژی ها و حساسیت های شدید می باشد. در واقع اثرات این دانه ها می تواند روی پوست شما نمایان شده و باعث بثورات پوستی شود. اگر به موادی مانند گردو و بادام زمینی حساسیت دارید بهتر است از این ماده استفاده نکنید زیرا این ماده عملکردی همانند آجیل ها داشته و ممکن است دچار آلرژی شدید شوید و جان شما به خطر بیفتد. آلرژی شدیدی که این ماده ایجاد می کند عبارت است از :

  • آسم
  • آبریزش بینی
  • التهاب چشم
  • مشکلات گوارشی

شوک آنافیلاکسی

دانه های کنجد سیاه باعث بروز آلرژی های شدید مانند شوک آنافیلاکسی می شود. زمانی که دچار چنین واکنش آلرژیک می شوید فشار خون شما به شدت بالا می رود و دچار گرفتگی قفسه سینه می شوید.

حساسیت به کنجد سیاه و عواقب آن

عفونت آپاندیس

عفونت آپاندیس به معنای عود کردن آن می باشد و برای افرادی که کنجد سیاه استفاده می کنند امری طبیعی است. باید بدانید که این ماده می تواند در اندام های فرد مصرف کننده گیر کنند و باعث ایجاد عفونت می شود. این مشکل به ندرت رخ می دهد و مشکاتی برای فرد ایجاد می کند.

اسهال و بیرون روی

یکی از مشکلاتی که کنجد سیاه می تواند برای شما ایجاد کند ایجاد اسهال می باشد. باید بدانید که خاصیت این ماده در ملین بودن و هضم بسیار زیاد است و زمانی که شما بیش از حد از آن استفاده کنید ممکن است دچار بیرون روی شوید. البته باید بدانید که این اتفاق بسیار نادر است و در برخی از افراد بروز می کند.

خواص کنجد سیاه

افزایش وزن

کنجد سرشار از چربی های اشباع شده می باشد و زمانی که شما مقدار بسیاری کمی از آن ها را استفاده کنید ممکن است به میزان قابل توجهی کالری وارد بدن خود بکنید و اگر نتوانید آن ها را بسوزانید دچار اضافه وزن خواهید شد بنابراین بهتر است در خوردن آن ها اعتدال را رعایت کنید.

ریزش مو

کنجد سیاه برا مو ها مفید می باشد ولی استفاده مکرر و بی رویه از آن می تواند تاثیر عکس داشته باشد و باعث ریزش مو شود. کنجد سیاه می تواند تعادل هورمونی را بر هم بریزد و در رشد فولیکول ها اختلال ایجاد می کند بنابراین مو های شما به میزان قابل توجهی می ریزد.

ریزش مو با استفاده از کنجد سیاه

کنجد سیاه ساختاری بسیار قدرتمند دارد و اسید معده نمی تواند به راحتی به هضم آن بپردازد بنابراین لازم است قبل از استفاده آن را خرد کنید. خرد کردن دانه های کنجد به شما این امکان را می دهد تا بتوانید به راحتی مواد مغذی موجود در دانه های کنجد را جذب کرده و از خواص کنجد سیاه بهره مند شوید. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های زیر سایر مقالات آرگا را در زمینه خواص مواد غذایی، خواص کنجد و فواید روغن کنجد مشاهده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو