عفونت نافی چیست؟ دلیل بوی بد ناف و رفع آن

عفونت نافی چیست؟ دلیل بوی بد ناف و رفع آن


منبع: ناز وب

452

1399/11/7

08:59


عفونت نافی چیست؟ دلیل بوی بد ناف و رفع آن

عفونت نافی چیست؟ دلیل بوی بد ناف و رفع آن

گاهی شده انگشت خود را داخل نافتان کرده اید و متوجه بوی بد آن شده اید و با خود بگویید چرا داخل ناف بوی بد میدهد؟
یا داخل نافتان کثیف میشود It gets dirty inside Naftan و از آن پرز بیرون می آید. ما در این بخش از نازوب به شما عزیزان دلیل بوی بد ناف و رفع خانگی آن را به شما خواهیم گفت.

 

علت بوی بد ناف چیست؟

 

عفونت نافی چیست؟ دلیل بوی بد ناف و رفع آن

 

 بوی بد ناف در اکثر موارد تهدید جانی ندارد. اما می تواند نشان دهنده ی شرایطی خاص باشد. در اکثر موارد این موضوع به دلیل عدم رعایت بهداشت فردی است، اما ممکن است بوی ناف همراه با ترشح، دفع باد، خارش یا درد باشد.

 

چرک یا خرده آشغال

تجمع چرک یا لایه های مرده‌ی پوست می تواند موجب سوزش پوست شده و بوی تعفن ایجاد کند.

التهاب یا آماس

اگر پوست نزدیک ناف ملتهب است ممکن است دچار عفونت باکتریایی ناهوازی شده Anaerobic bacterial infection باشید و این عفونت علت بوی بد ناف باشد.

فرم بدنی

افرادی که شکمی بزرگ دارند بیشتر درخطر عفونت ناف هستند، چون ناف آنها بزرگ تر است و چرک، باکتری و رطوبت بیشتری وارد آن می شود.

بارداری

به احتمال زیاد اصلا نیازی به نگرانی نیست. یکی از تغییرات بارداری افزایش میزان تعریق بدن است؛ که میتواند بسوی ناف جاری شده، در آن تجمع کرده و ایجاد بوی ناخوشایند کند. کافیست روزی دوبار نافتان را با الکل و گوش پاکن تمیز کنید.

تماس با اشعه UV

اشعه یو وی به پوست آسیب می زند، به همین علت قرار گرفتن ناحیه ی ناف در معرض آن می تواند باعث بروز التهاب و عفونت شود.

دیابت

افراد دیابتی بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های مختلف از جمله عفونت ناف می باشند. این عفونت ها ممکن است شروع به ایجاد بوی بد و ترشح از ناف کنند.

 

عفونت ناف – علائم عفونت ناف در بزرگسالان

 

عفونت نافی چیست؟ دلیل بوی بد ناف و رفع آن

 

 

عفونت باکتریایی: این نوع عفونت در صورتی ایجاد می شود که ناف تمیز و شسته نشود. اگر در ناف بو و ترشح چرکی وجود داشته باشد، احتمال عفونت باکتریایی وجود دارد.

عفونت قارچی: این نوع از عفونت هم با بو و ترشح همراه است. شایع ترین نوع قارچ، کاندیدا است که در محیط گرم و مرطوب رشد می کند.

باز بودن اورهوس: این حالت در اثر بسته نشدن اورهوس که مجرایی بین مثانه و ناف Duct between bladder and umbilicus است، و معمولا بعد از تولد بسته می شود ایجاد می شود. این اتفاق می تواند موجب عفونت باکتریایی یا قارچی شود.

عفونت پس از اعمال جراحی: ابتلا به عفونت پس از برخی عمل های جراحی امری شایع است. و می تواند ایجاد بوی ناخوشایند و ترشح چرکی کند. رایج ترین علت ابتلا به این عفونت ها انسداد شرایین است که باعث قرمزی، ورم و درد می شود.

 

بوی ناف در چه افرادی شایع است؟

اگر شرایط زیر را دارید، احتمال بدبو شدن ناف در شما بیشتر است:

• دیابت دارید

• اخیراً نافتان را پیرسینگ (سوراخ) کرده‌اید

• اضافه وزن دارید

 

روش صحیح نظافت ناف

بوی بد ناف می تواند باعث خجالت زدگی فرد شود. در اینجا توضیح کاملی از چگونگی نظافت ناف آورده ایم. با دانستن این موارد دیگر در مورد بوی ناف سوالی در ذهن نخواهید داشت.

آماده سازی: ابتدا وسایل مورد نیازتان را فراهم کنید. وسایلی مثل: آب، روغن بچه، الکل یا محلول ضدعفونی و گوش پاکن.

سابیدن و پاک کردن: گوش پاکن را در محلول بزنید و ناف خود را با آن بسابید. تا زمانی که تمام چرک ها تمیز شوند ادامه دهید.

پاک کردن محلول ضدعفونی: حالا دوباره نافتان را با یک گوش پاکن تمیز بسابید تا از محلول پاک شود.

مراقبت نهایی: برای سالم نگه داشتن پوست ناف Keeping umbilical cord skin healthy، از کرم های محافظ پوست استفاده کنید.

 

روش‌های خانگی برای رفع بوی بد ناف

• از محلول سالین برای رفع عفونت استفاده کنید. این محلول رطوبت را جذب کرده و از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند.

• اگر درد دارید از کمپرس گرم استفاده کنید.

• روغن درخت چای یکی از روش‌های طبیعی بسیار خوب برای درمان عفونت است. این روغن ضدقارچ و ضدباکتری بوده و درنتیجه به بهبود عفونتِ ناف کمک می‌کند.

• الکل هم گزینۀ خوبی برای رفع بوی بد ناف محسوب می‌شود. اگر بند نافِ نوزادتان بو می‌دهد، یک توپ پنبه‌ای را به الکل آغشته کرده و بر روی بند ناف او بمالید. این کار را روزی دو مرتبه تکرار کنید.

• از ورود صابون، کرم یا لوسیون به داخل ناف جلوگیری کنید. اگر ناف به درستی تمیز نشود، باکتری‌ها را به خود جذب می‌کند.

 

ترشح ناف

چرک، باکتری، قارچ و سایر جرم‌ها می‌توانند در ناف حبس شده و تکثیر شوند و به بروز عفونت منجر گردند. در چنین وضعیتی ممکن است متوجه شوید که مایعی سفید، زرد، قهوه‌ای رنگ یا خونی از ناف‌تان خارج می‌شود. همچنین ممکن است این ترشح بوی بدی داشته باشد.

برخی از دلایل شایع ترشح ناف در زنان و مردان عبارت‌اند از:

• عفونت باکتریایی

• عفونت قارچی fungal infection

• دیابت

• جراحی

• کیست اوراکوس (urachal cyst)

• کیست چربی

 

زمان مراجعه به پزشک

اگر ترشح ناف دارید، برای تشخیص علت آن به پزشک مراجعه کنید. ترشح ناف می‌تواند نشانه‌ای از وجود عفونت باشد، مخصوصاً اگر به تازگی عمل جراحی انجام داده باشید. سایر علائم عفونت عبارت‌اند از:

• تب

• قرمزی پوست

• حساسیت در ناحیه شکم

• حس درد هنگام دفع ادرار

 

مراقبت از ناف

۱. اگر نافتان را سوراخ کرده‌اید، هرازچندگاهی پیرسینگ‌تان را درآورده و نافتان را در محلول آب‌نمک خیس کنید. آب‌نمک محیط ناف را تمیز و ضدعفونی کرده و باعث می‌شود دیگر محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها نباشد.

۲. بعد از حمام کردن حتماً داخل نافتان را خشک کنید. رطوبت زیاد رشد باکتری‌های مضر Growth of harmful bacteria را تسهیل می‌کند. یادتان باشد، در ناف شما بیش از ۱۵۰۰ باکتری سالم می‌تواند زندگی کند که مطمئناً نمی‌خواهید باکتری‌های مضر برای آنها دردسر ایجاد کنند.

۳. به خاطر داشته باشید که نیاز به تمیز کردن منظم نافتان نیست. همین که به طور منظم حمام کنید و دور شکم و دور نافتان را صابون بزنید دیگر جای نگرانی نخواهد بود. ناف شما برخلاف دندان‌هایتان نیاز به مراقبت دائمی ندارد.

۴. قبل از حمام کردن به داخل نافتان کمی روغن‌ نارگیل یا روغن‌زیتون بزنید. روغن باعث می‌شود کثیفی‌ها و ذرات دیگر راحت‌تر با شستشو بیرون بیایند.

۵. اگر نافتان خشک است، از نئوسپورین استفاده کنید. با حرکت آرام و دورانی از دور ناف شروع کرده، کرم را بمالید و کم‌کم وارد ناف شوید. سپس کرم‌ها را با گوش‌پاک‌کن‌ تمیز کنید.

 

علت جمع شدن کرک درون ناف انسان

 

عفونت نافی چیست؟ دلیل بوی بد ناف و رفع آن

 

یک دانشمند اتریشی موفق شده است راز کُرک‌های درون ناف را کشف کند.
جورج اشتاین هاوزر (Georg Steinhauser)یک شیمیدان، بعد از سه سال تحقیق موفق به کشف نوعی از موی بدن شده است که ذرات سرگردان کرک را جمع‌‌‌آوری و به سوی ناف هدایت می‌کند.

دکتر اشتاین هاوزر، این کشف را پس از جمع‌آوری 503 تکه از کرک ناف خودش اعلام داشت.
تحلیل‌های شیمیایی نشان داد که تکه‌های کرک فقط از نخ موجود در لباس تشکیل نشده‌اند، بلکه رگه‌هایی از پوست مرده، چربی، عرق و خاک نیز در آن مشاهده شد.

مشاهدات دکتر نشان داد که تکه‌های کوچکی از کرک ابتدا در موی بدن ساخته می‌شود و سپس در پایان روز به سوراخ ناف انتقال می‌یابد.

او در مجله‌ی «فرضیه‌های پزشکی» می‌گوید ساختار زبر موی بدن Rough structure of body hair، باعث می‌شود ساییدگی میان فیبرهای موجود در پیراهن و سطح بدن افزایش یابد، و سپس همین موها هستند که کرک ایجاد شده را به سمت سوراخ ناف هدایت می‌کنند.
«موی زبر مانند یک قلاب خاردار عمل می‌‌کند. همچنین به نظر می‌رسد موهای شکم به شکل دایره‌هایی متحد المرکز اطراف سوراخ ناف رشد می‌کنند».

این در حالی است که اصلاح و کوتاه کردن موهای اطراف ناف منجر خواهد شد که هیچ گونه کرکی به وجود نیاید. اما پس از رشد کردن موها، کرک‌ها دوباره ظاهر خواهند شد.

 

خصوصیات شخصی از روی مدل ناف؛ تب جراحی زیبایی ناف

بیرون کشیدن یک موش مرده از ناف این پسر! عکس

4 قدم برای از بین بردن چربی بالای ناف

 

What is an umbilical cord infection? The reason for bad navel odor and its removal

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو