معروفترین غذاها و دسرهای فنلاندی | Finland

معروفترین غذاها و دسرهای فنلاندی | Finland


منبع: تاپ تراول

98

1399/11/7

09:57


لیدوما تریپ

معروفترین غذاهای فنلاند

فنلاند یکی از کشور‌های منطقه اسکاندیناوی است و در شمال اروپا قرار گرفته است و آشپزی خاص خود را دارد. یکی از لذت بخش‌ترین جنبه‌های سفر تجربه غذا‌ها و آشپزی محلی آن کشور است و فنلاند هم با غذا‌های خوشمزه و متنوعی که دارد تجربه‌ای منحصر به فرد را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. در این مطلب قصد داریم خوشمزه‌ترین و معروفترین غذا‌های فنلاندی را به شما معرفی کنیم که بیش از همه شهرت و محبوبیت پیدا کرده اند. اگر قصد سفر به این کشور سردسیر اروپایی را دارید همراه تاپ تراول باشید تا با معروفترین غذاهای فنلاند بیشتر آشنا شوید.

پنیر لیپاجوستو (Leipajuusto)

نان پنیری لیپاجوستو که به خاطر صدای خاصی که موقع جویدنش ایجاد می نماید به پنیر جیرجیری هم معروف است یکی از معروفترین غذاهای فنلاند است. این پنیر از شیر آغوز گاو تهیه می گردد و به همین دلیل سرشار از کلسترول است. پنیر لیپاجوستو را معمولا بلافاصله پس از کباب کردن و به صورت گرم می خورند، اما می توان آن را خشک کرد و برای ماه ها و حتی سال ها آن را نگهداری کرد. این پنیر در فرهنگ و زندگی مردم فنلاند صندلی ویژه ای دارد و آن را به شیوه های مختلف می خورند.در اکثر رستوران ها و کافه های هلسینکی و شهرهای دیگر فنلاند می توانید این پنیر خوشمزه را به عنوان عصرانه یا میان وعده ای دلچسب سفارش بدهید و از طعم یکی از معروف ترین غذاهای فنلاندی لذت ببرید.

معروفترین غذاهای فنلاند

تمشک وحشی (Cloudberries)

تمشک وحشی در جنگل‌های شمالی فنلاند یافت می‌شود. این توت‌های ترش مزه و نارنجی منبع غنی ویتامین بوده و از آن انواع کوکتل، مربا و دسر تهیه می‌شود. از آنجایی‌که تمشک‌های وحشی سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند، از سرطان و بیماری‌های قلبی پیشگیری کرده و روند پیری را کند می‌کنند، می‌توان گفت شما در فنلاند منبع جوانی را میل می‌کنید.

معروفترین غذاهای فنلاند

ماهی دودی (Smoked Fish)

یکی از غذاهایی که به وفور در بازارهای این کشور یافت می‌شود، انواع و اقسام ماهی‌های دودی (Smoked Fish) و کبابی است. تنوع ماهی‌های کبابی در این کشور به حدی است که برای امتحان همه‌‌ی آن‌ها باید چند روزی را صرف خوردن ماهی‌های متفاوت کنید، البته اگر اشتهایی‌ برای این همه تنوع داشته باشید!

معروفترین غذاهای فنلاند

شاه‌ ماهی بالتیک (Fried Baltic Herring)

شاه‌ ماهی بالتیک یکی دیگر از غذاهای معروف در منوی فنلاند است. در واقع شما هر مدل شاه ماهی را می‌توانید در این کشور پیدا کنید که البته نوع سرخ شده آن طرفداران بیشتری دارد. برای تهیه این غذا اول آن ‌را در یک مایع خمیر مانند و ادویه‌دار می‌غلطانند و سپس به آرامی در کره سرخ می‌کنند تا زمانی که چیپسی و خوشمزه شود. ماهی دودی و ترشی شاه‌ ماهی را معمولاً به‌عنوان پیش‌غذا و گاهی اوقات هم با سیب زمینی‌های کوچک سرو می‌کنند.

معروفترین غذاهای فنلاند

سوپ ماهی فنلاندی یا لوهیکیتو (Lohikeitto)

یکی از معروفترین غذا‌های فنلاند نوعی سوپ ماهی به نام لوهیکیتو است. این سوپ از ماهی سالمون، سیب زمینی و سبزیجات معطر تهیه می‌شود و گاهی با افزودن شیر حالتی خامه‌ای به آن می‌دهند. خانواده‌های فنلاندی این سوپ را اغلب برای شام آماده می‌کنند و دور هم می‌خورند. با این حال شما در سفر به فنلاند و شهر‌های مختلف مثل هلسینکی می‌توانید سوپ ماهی لوهیکیتو را در اکثر رستوران‌ها سفارش بدهید.

معروفترین غذاهای فنلاند

گوشت گوزن (Reindeer)

گوشت گوزن یکی غنی‌ترین منابع پروتئین محسوب می‌شود. سوسیس، همبرگر، کباب، خورشت، استیک، سوپ و انواع غذا‌ها با گوشت گوزن در این کشور وجود دارد. تقریباً کشوری را نمی‌توانید پیدا کنید که این همه غذا با گوشت گوزن داشته باشد. جالب است بدانید که هر یک از این انواع غذاها با داشتن تنها 4% چربی، سرشار از امگا 3، امگا6، ویتامین B12، روی و آهن است.

معروفترین غذاهای فنلاند

پای کارلین (Karjalanpiirakat)

کاریالانپیراکات یا پای کارلین (Karelian pies) که از سنتی‌ترین و معروفترین غذاهای فنلاند به شمار می‌رود، کیک‌های کوچکی از نان چاودار است که با برنج و سایر چاشنی‌ها مثل پوره سیب‌زمینی و ریشه سبزیجات پر می‌شود. در روش سنتی روی نان‌های داغ، تخم‌مرغ پخته شده و کره ریخته و سرو می‌کنند. این غذا که معمولاً برای صبحانه یا میان وعده سرو می‌رود را می‌توانید در همه جای فنلاند پیدا کنید.

معروفترین غذاهای فنلاند

فرنی (Porridge)

فرنی را به عنوان وعده صبحانه در فنلاند میل می‌کنند. این فرنی با انواع چاشنی‌ها سرو می‌شود، البته شیوه‌ی معمول آن با کره و مارمالاد میوه است. شما می‌توانید فرنی را با چاشنی‌های متنوعی از جمله میوه خشک، آجیل، شکر، خامه و حتی شکلات استفاده ‌کنید. فرنی فنلاندی انواع مختلفی دارد که نباید آنها را با فرنی صبحانه اشتباه بگیرید؛ به عنوان نمونه فرنی با برنج سیاه است که برای غذای سنتی عید پاک آماده می‌شود.

معروفترین غذاهای فنلاند

پای بلوبری (Mustikkapiirakka)

ماستیکاپیراکا (Mustikkapiirakka)، همان پای بلوبری است که گاهی اوقات با ساور کریم یا ماست پر می‌شود. این دسر بسیار محبوب فنلاندی را اغلب در تابستان که فصل بلوبری است تهیه می‌کنند. مدل دیگری از این پای نیز وجود دارد که از تولیدات چندین شرکت در هلسینکی است. این پای به شکل‌های مختلفی پخته می‌شود اما در کل برای تهیه آن روی یک کراست ترد را با فیلینگ پوره شده می‌پوشانند.

معروفترین غذاهای فنلاند

کالاکوکو (Kalakukko)

کالاکوکو یا پای ماهی، نان چاوداری است که با ماهی‌های کوچک محلی پر شده است. این غذا را لای فویل پیچیده و آماده می‌گذارند تا در فر بپزند. زمان پخت آن هم تا زمانی است که نان و محتویات آن کاملاً پخته شود؛ سپس آن‌ را اسلایس کرده و به صورت گرم یا سرد سرو می‌کنند (یا می‌فروشند).

معروفترین غذاهای فنلاند

گراویلوهی (Graavilohi) 

گراویلوهی یا سالمون نمک سود شده که به نام گراولاکس (Gravlax) شناخته می‌شود را می‌توانید به وفور در سراسر فنلاند پیدا کنید. ماهی سالمون را در نمک، شکر و شوید غلطانده شده و به عنوان پیش غذا با نان چاودار و سس خردل و شوید سرو می‌شود. به دلیل آب سرد و تازه آبدره‌های این کشور، ماهی‌های سالمون آن رنگ صورتی داشته و چربی بیشتری دارند؛ پس خوردن این غذای لذیذ را از دست ندهید.

معروفترین غذاهای فنلاند

سیما همراه با تیپالیپا (tippaleipa)

نوشیدنی سنتی که فنلاندی‌ها در اول ماه مه سرو می‌کنند، سیما (sima) نام دارد. این نوشیدنی شبیه به لیموناد است به این ترتیب که مخلوط شکر و لیمو را برای چند روز کنار هم می‌گذارند. این نوشیدنی گازدار طعم ملایمی دارد و در روش سنتی، آن را همراه با شیرینی کوچکی شبیه به کیک فانل سرو می‌کنند که به آن تیپالیپا گفته می‌شود.

معروفترین غذاهای فنلاند

خوراک کاسرول کلم (Kaalilaatikko)

کاسرول کلم نام ساده یکی از معروفترین غذاهای فنلاندی به اسم کالیلاتیکو است که از طرفدار پر شمار و کاملا پروپاقرصی نیز در سراسر سرزمین فنلاند برخوردار می باشد. خوراک کاسرول کلم از ترکیب مقداری کلم با گوشت چرخ کرده و همچنین سبزیجات محلی تهیه می شود و معمولا سرآشپزان کار درست فنلاندی نیز برای تزئین نمای کلی این غذا از مریا توت فرنگی که محبوبیت بالایی در بین اهالی فنلاند برخوردار است، استفاده می کنند. این خوراک دوست داشتنی بیشتر مناسب سرو کردن در ماه های کاملا سرد کشور فنلاند می باشد.

معروفترین غذاهای فنلاند

معروفترین غذاهای فنلاند

سوپ سوسیس (SiskonmakkarakEitto)

خب، اسم این غذا آن قدر طولانی و سخت به نظر می رسد که افراد غیر فنلاندی آن را تنها سوپ سوسیس می نامند. سیسکون ماکاراکیتو در زبان فنلاندی به معنای سوپ سوسیس خواهر است که اسمی عجیب برای یک سوپ است. جالب است بدانید که سوسیسی که در این سوپ استفاده می گردد اختصاصا برای این سوپ تهیه می گردد و در هیچ غذای دیگری این نوع خاص از سوسیس را مشاهده نخواهید کرد. این سوسیس خام است و به شکل گرد و قلقلی در آمده و به صورت خام داخل سوپ ریخته می گردد. بنابراین طعم آن بسیار خاص است و با سوسیس هایی که تا به حال امتحان نموده اید مطمئنا متفاوت خواهد بود. با این حال، اگر ذائقه جسوری دارید به سراغ این سوپ بروید و یکی از پرطرفدارترین غذاهای فنلاندی را در طول سفر امتحان کنید.

معروفترین غذاهای فنلاند

معروفترین غذاهای فنلاند



   تبلیغات    

                 تور کیش


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو