چگونه می توان با روش های طبیعی تکرر ادرار را درمان کرد؟

چگونه می توان با روش های طبیعی تکرر ادرار را درمان کرد؟


منبع: آرگا

144

1399/11/7

13:20


تکرر ادرار یکی از ناراحت کننده ترین و عذاب آوار ترین رفتارها برای همه افراد می باشد که باعث اختلال در کارهای روزمره می شود. در این مقاله به معرفی موثرترین روش های درمان تکرر ادرار با استفاده از گیاهان دارویی و سنتی آشنا خواهید شد.

یکی از بیماری های شایع در بین افراد تکرر ادرار می باشد، که بسیار آزار دهنده است و می تواند جنبه های دیگر زندگی از جمله فعالیت های روزانه، کار، خواب و استراحت، سلامت روان و … را هم تحت تاثیر قرار دهد. افرادی که در طول روز تعداد دفعات ادرار آنها از ۵ تا ۷ بار بیشتر شود دچار تکرر ادرار شده اند و باید به دنبال بهبود و درمان تکرر ادرار باشند. در صورتی که دچار این مشکل شده اید تا پایان این مقاله همراه ما باشید و از روش های پیشنهادی برای درمان خانگی این مشکل استفاده نمایید.

تکرر ادرار بدین معناست که فرد با مصرف کمی از مایعات به طور مکرر چند بار به دستشویی می رود و احساس می کند که هنوز هم ادرار دارد و کامل تخلیه نشده است. این عارضه در مرد، زن، کودک و بزرگسال رخ می دهد و محدودیت سنی ندارد. البته تکرر ادرار ممکن است علامت و نشانه بروز یک نوع بیماری نیز باشد.

درمان تکرر ادرار

بررسی انواع درمان تکرر ادرار

هنگامی که فرد در هر بار مصرف مایعات به دستشویی مراجعه می کند و در هر بار حجم کمی از ادرار تخلیه می شود و فرد هنوز هم احساس می کند که به طور کامل تخلیه نشده است، در این حالت می گویند که فرد دچار تکرر ادرار شده است. همه افراد در حالت طبیعی در ۲۴ ساعت باید ۷ تا ۸ بار برای تخلیه مثانه به دستشویی بروند. بنابراین افرادی که در فواصل زمانی کوتاه به دستشویی می روند دچار تکرر ادرار شده اند و باید به دنبال راهی برای رفع تکرر ادرار باشند.

این تکرر ادرار به دو نوع مزمن و حاد تقسیم می شود. گاهی اوقات فرد به دلیل عفونت ادراری و عفونت های مثانه و مجرای ادراری بدون سابقه قبلی و به صورت ناگهانی به تکرر ادرار دچار می شود که این حالت بیشتر در خانم های جوان اتفاق می افتد. این نوع تکرر ادرار حاد با مصرف آنتی بیوتیک ها بهتر می شود. اما در افراد مبتلا به تکرر ادرار مزمن فرد ماه ها و یا حتی سال ها با این بیماری در حال جنگیدن و به دنبال بهبود تکرر ادرار مزمن خود است.

تکرر ادرار و طب سنتی

داروهای گیاهی برای رفع تکرر ادرار

پزشکان معتقدند دیابت، تحریک شدن کلیه ها در سرما و پرنوشی از دلایل تکرر ادرار است. برای درمان خانگی تکرر ادرار به طور سنتی باید این موارد را ۴۰ تا ۱۲۰ روز تکرار و انجام دهید. برای قدم اول روزی دو تا سه مرتبه روغن کنجد یا سیاه دانه را روی کلیه ها و زیر شکم روغن مالی نمایید و به مدت ۱۵ دقیقه با کمربند پوشش دهید. از ترکیب دانه نیم کوب سیاه دانه و عسل روزی دو قاشق مربا خوری هر ۱۲ ساعت میل نمایید. غذاهای سرد را از رژیم غذایی خود کاهش دهید و مصرف خوراکی های گرم را افزایش دهید. هفته ای سه تا پنج وعده شیره انگور و ارده را در صبحانه میل نمایید.

روش های درمان تکرر ادرار

درمان مثانه های بیش فعال

بعضی از افراد منقبض شدن های خود به خودی و لرزش های بیش از حد در مثانه خود احساس می کنند. در این افراد با مثانه بیش فعال، فرد به صورت ناگهانی دچار ادرار می شود و اگر سریعا به دستشویی نرود امکان خیس کردن خود را دارد. برای رفع مشکل تکرر ادرار در مثانه های بیش فعال باید فرد تحت نظر پزشک قرار بگیرد و شروع به استفاده از دارو کند. پزشک داروهایی را تجویز می کند که از انقباضات و لرزش های خود به خود مثانه جلوگیری کرده و این تکرر ادرار رفع می شود.

کوچک بودن مثانه یکی از دلایل تکرر ادرار

در بعضی از افراد به دلیل کوچک بودن مثانه فرد نمی تواند حجم طبیعی ادرار خود را نگه دارد. این افراد باید با کمترین مقدار ادرار نیز مثانه خود را خالی کنند. فردی که مجبور است حجم کم ادرار را تخلیه کند و مرتب به دستشویی برود به مثانه اجازه نمی دهد تا مقدار بیشتر ادرار را در خود تحمل کند و حجم پیدا کند از این رو به مرور زمان مثانه کوچک تر می شود و بی اختیاری ادرار شکل می گیرد. برای درمان تکرر ادرار به خاطر کوچک بودن مثانه فرد می تواند با رفتار درمانی مثانه خود را بزرگ کند. یعنی فرد با هر بار ادرار مستقیم به سمت دستشویی نرود و دقایقی را تحمل کند تا مقدار ادرار بیشتری در مثانه جمع شود.

تکرر ادرار و درمان آن

نکاتی در مورد تکرر ادرار

  • تکرر ادرار با بی اختیاری ادرار متفاوت می باشد.
  • معمولا همه افراد در طول شبانه روز حدود ۶ تا ۷ مرتبه ادرار می کنند که در صورتی که بیش از تعداد گفته شده دفع ادرار داشته باشند به نشانه تکرر ادرا می باشد، البته شرایط افراد مختلف با یکدیگر متفاوت می باشد.
  • تکرر ادرار در مواقعی که بر روی کیفیت زندگی فرد تاثیرگذار باشد، یک مشکل حاد محسوب می شود.
  • می توان مشکل تکرر ادرار را با انجام برخی تمرین ها و حرکات ورزشی رفع کرد اما برای افراد دیابتی یا دارای بیماری های زمینه ای نیاز به درمانهای خاصی می باشد.

اضطراب، مصرف داروهای ادرار آور مثل کلروتیازید که حجم ادرار را افزایش می دهند، مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های مدر، سکته مغزی و یا برخی بیماری‌های مرتبط با دستگاه عصبی و مغز، عفونت مجاری ادرار، تومور یا توده در ناحیه لگن، سیستیت‌ بینابینی‌، نوعی‌ التهاب‌ دیواره‌ مثانه‌، سندرم مثانه‌ بیش‌ فعال، سرطان مثانه، سنگ مثانه یا کلیه، بی‌اختیاری ادرار، تنگی مجرای ادرار، تابش پرتو به لگن، بیماری‌های مقاربتی مانند کلامیدیا می توان از جمله علل و عوامل ایجاد تکرر ادرار در افراد مختلف می باشند.

رفع تکرر ادرار

علایم و نشانه‌های تکرر ادرار

از جمله نشانه های اصلی تکرر ادرار دفع زیاد ادرار می باشد، حال اگر فرد علایم دیگری نیز داشته باشد، امکان دارد خبر از بیماری جدی تر وی دهد. شب بیداری به دلیل نیاز به دفع ادرار در طول شب که موجب برهم خوردن چرخه خواب می شود, می تواند به نشانه ابتلا به نوعی از دیابت باشد. در زیر به معرفی برخی دیگر از نشانه های تکررر ادرار که نیاز به توجه بیشتر دارند، می پردازیم :

  • احساس درد، ناراحتی و سوزش به هنگام دفع ادرار
  • ادرار خونی، کدر و یا دارای رنگ غیر معمول ادرار
  • بی اختیاری یا از دست دادن تدریجی کنترل ادرار
  • مشکل در ادرار با وجود احساس شدید به دفع
  • داشتن ترشحاتی از محل ادرار در زنان و مردان
  • افزایش اشتها یا تشنگی
  • تب و لرز
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • کمردرد یا پهلو درد

علت تکرر ادرار

دفع زیاد یکی از رفتارهای ناراحت کننده برای همه افراد است که اگر درمان نشود ممکن است باعث بروز مشکلات جدی تر در بدن شود. در این مقاله با درمان دفع زیاد ادرار با روش های گیاهی و طب سنتی آشنا شدیم. اگر می خواهید با درمان خانگی و طب سنتی برای درمان انواع بیماری ها آشنا شوید به بخش درمان خانگی و طب سنتی مراجعه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو